Att få yngel?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • w_weston

    Att få yngel?!

    Jag har en röd zebra som har ägg i munnen. Jag tror att det är andra gången som hon tuggar. Förra gången flyttade jag över henne till ett mindre akvarium, men hon svalde nog äggen den gången.

    Tänkte få lite tips så att det förhoppningsvis kan bli yngel denna gången. Skall man flytta över honan till det mindre akvariumet? Har ett 50 liters med två yngel (2 cm långa, som hittades vid storstädning). Kan man flytta över honan till det eller är det bättre att ha kvar henne i det stora karet? Hur länge dröjer det tills äggen kläcks? Lämplig föda till de nya ynglen?

    Är ganska ny på det här så alla tips är välkommna

  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Första gångerna kan dom vara lite ovanna och svälja eller spotta ut äggen för tidigt..Men det kommer allt gå bra snart..Hmm Jag brukar flytta över mina tuggande honor efter 2 veckor till ett "spottakvarium" sen ger jag dom krossat flingfoder efter några dagar efter det att dom är simfärdiga..Sen övergår jag till finfördelad Räkmix Artemia ska vara ett bra yngelfoder med men har inte provat det...Så jag tycker att du kan flytta över henne för att få maximalt med överlevade yngel!!..

    /HeNke Óò

    Kommentar

    • odilou
      Användare
      • april 2002
      • 308

      #3
      Prova att låta henne stanna kvar. Om det inte bor annat än mbunas i karet kommer ynglen knappast bli uppätna. Har du dessutom gott om sten kommer det bli en härlig syn när det tittar fram yngel överallt ur skrevorna. I ett 50-liters kommer din yngel knappast växa särskilt bra, såvida du inte byter vatten dagligen eller väldigt ofta. Tuggande honor spottar dessutom ibland i håven.
      Den stora fördelen med att flytta ut honan är att man kan mata upp henne rejält innan man släpper tillbaks henne i det stora karet. På så sätt undviker man utmärglade honor som tuggar 8 veckor av 10.

      /Rasmus

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • september 2002
        • 1913

        #4
        Naa Håller inte riktigt med där...Jag hade ett 720 med bara Mbunas å lätt 4-5 honor spotta direkt i det stora karet å endast 1-2 yngel överlevde av varje kull!...Å det var väll ungefär av 15-25 yngel så att det kommer titta fram yngel lite överallt vet jag inte...Å sen kan han juh ha dom i 50 liters karet ett tag sen flytta över dom..

        Kommentar

        • robber
          Användare
          • september 2002
          • 87

          #5
          Jag har låtit både Auratus och RödZebra och Ps. Tropheops "redfin", spotta i "stora karet" med dom andra firrarna, och måste säga att andelen överlevande yngel är väldigt liten. För närvarande är det totalt 2-3 yngel från Tropheops och Auratus som överlevt (fortfarande i mat-storlek).

          Så beroende på om man vill ge sina fiskar levande föda eller vill dra upp yngel till vuxna fiskar, så får man nog helt enkelt välja, vill man det senare tror jag helt klart på ett spottkar

          Och på tal om spottkar, om man nu köpt sig ett spottkar (som jag precis gjort), ska man låta honan gå kvar med ynglen eller ska man lyfta tillbaka henne så fort som möjligt i det stora karet? Finns det nån risk att honan äter upp sina egna yngel?

          MvH Simon

          http://simon.holmbring.se

          Kommentar

          • ice hacker
            Användare
            • mars 2003
            • 16

            #6
            Håller med om att överlevnadsgraden ökar markant om man låter honan spotta i ett separat kar.
            För egen del så låter jag honan gå kvar i spottkaret ungefär en vecka.
            Det beror lite på i vilken kondition hon är och att hon äter riktigt.
            Dom brukar vara rätt hungriga när dom gått utan mat så länge.

            Har personligen inte varit med om att någon honan har ätit upp några av sina yngel, i det här fallet, Demasoni, Rödzebra och Golden.

            Ynglen får gå i spottkaret (50L) några veckor sedan lyfter jag över dom till en yngeltank på 230L.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag försöker alltid att hålla honor som börjat ruva för första gången tillsammans med alla fiskar i det större karet. Jag har en känsla av att de efter ca 1-2ggr spottning i större karet klarar av att hålla ynglen kvar i munnen vid förflyttning till mindre eller vid tömning. Så har det iallafall varit för mig.

              Jag har också erfarenheten av att de yngel som släpps ut i stora akvariet tillsammans med andra Mbunas har liten möjlighet att leva. Man måste ha många små skrymslen som de kan smita in till för skydd.

              Jag har inhandlat konstgjorda växter med tät förgrening och buskighet som är perfekt för yngel att "försvinna inuti". Dessa konstgjorda växter ger akvariet en snyggare look också så det har ju två vinster...*s*
              Jag har haft dessa i ca 5 månader nu och jag har inga som helst algproblem på dom, men så byter jag ju vatten varje vecka med ca 40-50%.
              Inhandlade hos Hjortgatans...

              Kommentar

              Arbetssätt...