Malawiciklidernas evolution och svar till Erik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Malawiciklidernas evolution och svar till Erik

    En Erik mejlade David följande frågor men hans e-post funkar inte. Därför gör jag helt fräckt det hela offentligt:

    Hej.
    Jag skriver ett projektarbete och söker en del svar jag inte kan hitta någonstans. Tror ni att ni kan hjälpa mig?

    1. Varför är malawicikliderna munruvare?
    2. Det finns en substratruvande ciklid i Malawisjön, hur har den hamnat där?
    3. Vissa hanar saknar äggfläckar och ändå genom förs leken normalt. Hur går detta till?
    4. Varför har vissa honor äggfläckar?
    5. Hur har artbildningen påverkats av evolutionens gång?
    6. Varför är hanarna, i stort sett alltid, färggladare än honorna?

    Tack på förhand
    MVH / Erik

    Här kommer mitt svar:
    Jag kan svara på frågorna, men ett utförligt svar tar mer tid än vad som är möjligt att begära. Köp Barlow (2002), The Cichlid Fishes och ställ sedan eventuella följdfrågor till mig. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...392021-6627866

    1. För att skydda äggen/ För att haplochromiider är munruvare.
    2. Den frågan finns det kanske inget svar på i boken. Frågan är något knepigare än vad den verkar och bör lyda "varför bildar Haplochrimiider artflockar väldigt ofta men inte tilapiiner?". Det har simmat in ett gäng haplochromider och tilapiiner i Malawisjön. Haplochromiderna har evolverat till hundratals arter samtidigt som detta inte skett med tilapiinerna. En av tilapiinerna är substratruvare (Tilapia) medans de andra är munruvare (Oreochromis).
    3. Äggfläckarnas betydelse är oklar. Trol. väljer honor hanar med fina äggfläckar, snarare än att de krävs.
    4. Troligen pga. att selektionen för äggfläckar är så stark FÖR äggfläckar hos hanen samtidigt som den inte är så stark MOT äggfläckar hos honan. Hon har ju fått gener från både mamma och pappa.
    5. Oj, oj. Det här är en STOR fråga.
    6. Sexuell selektion! Honan väljer, hanen konkurrerar i det här fallet.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola
Arbetssätt...