Lysrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    Lysrör?

    Nu när jag ska dra igång mitt 720 igen..Så blir det haplisar och 2 givna är Azureus och C.Moorii tänkte att bägge har juh blå färger så kan man ha typ nått Coralstar lysrör blandat med Aquastar??Ska ha 4rör...

    /HeNke Óò
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Förnyar den tråd..

    /HeNke Óò

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      citat:
      Nu när jag ska dra igång mitt 720 igen..Så blir det haplisar och 2 givna är Azureus och C.Moorii tänkte att bägge har juh blå färger så kan man ha typ nått Coralstar lysrör blandat med Aquastar??Ska ha 4rör...
      Javisst kan du det. Eftersom Aquastar är 10000K (vitt med svagt blått stick) och Coralstar är aktiniska (tydligt blå) kommer du att få ljus med tydligt blå ton, men om jag förstår saken rätt är det precis det du vill ha.

      Ett alternativ för att få vitare ljus som ändå lyfter fram blå färger kunde vara att blanda Coralstar rör och t.ex. Philips TLD-965 daylight rör (dagsljus, vitt med svagt gul ton). Det bör ge ett ljus som mest liknar TLD rörens, men där blå färger ändå framhävs.


      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Något som jag har märkt är att ifall man använder mycket blått ljus till blå fisk så blir fisken visserligen väldigt blå men eftersom även sand och stenar får ett blått ljus över sig känns den ändå inte lika blå som den gör med vitt ljus.

        Med vitt ljus bryter fiskens blåa färg hårt mot tex. kalkstenar och ljus sand så att tex en Ahli upplevs som ännu intensivare i sin färg. Jag tycker att det blir snyggare om man framhäver kontraster än färgar hela karet blått.

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Robbe
          Användare
          • februari 2003
          • 527

          #5
          Vilka rör föreslår du då,Fredrik?

          Adjöö från Robin

          Kommentar

          • odilou
            Användare
            • april 2002
            • 308

            #6
            Jag håller med Hagblom. Det ser bara fånigt ut med röda/blå-färgade rör. Ett neutralt rör jag varmt kan rekommendera är Philips Aqurelle. Lång brinntid, lågt pris och ett klart vitt ljus med inslag av blått. Till exempelvis blå frontosor är det ett utmärkt val.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #7
              Ok tror nog att jag kör med endast en sorts rör å då blir det nog Sylvania Aquastar som jag tycker är kanon bra..Men tack alla för svaren!!

              Kommentar

              Arbetssätt...