Temp i tanganyikakar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicson
    Användare
    • januari 2010
    • 639

    Temp i tanganyikakar?

    Hur varm är din burk? 23 C eller 28 C ? Syrehalten i vattnet ökar ju med lägre temperatur.Samtidigt är åtminstone en del fiskar känsligare för bakterieangrepp vid lägre temp. Och så har vi ju Eon...
  • nike69
    Användare
    • augusti 2005
    • 172

    #2
    Jag brukar ligga på ca 24-25 grader i mitt kar. på sommaren blir det nog lite mer p.g.a. värmen utomhus
    Fisk gör dig smart !

    / Niklas

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      22-28 är i princip ok, men det ultimata är väl som sjön är, det vill säga 25 grader.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • nicson
        Användare
        • januari 2010
        • 639

        #4
        Igår peakade 1000-l i garaget på 28,5 grader. Varmare än Målilla! Bytte 200 liter idag och har släckt ner allt utom ett rör. Verkar som plywoodkaret med sina 15 mm trä isolerar bättre än glaskaren, då dessa inte har nått 27 grader ens. Når jag 30 så sätter jag i diskus...Måste ordna bättre ventilation innan högsommaren sätter in.

        Kommentar

        • Suma
          Användare
          • januari 2011
          • 606

          #5
          Testa med fläkt, jag är helt förvånad när jag läser av termometern...och då är det en provisorisk installation...
          -------------------
          Mats

          Kommentar

          • nicson
            Användare
            • januari 2010
            • 639

            #6
            Jo jag har läst om den men vill se hur dina pingviner klarar beta-testet på Hawaii innan semesterkassan ryker...

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • januari 2011
              • 606

              #7
              Ursprungligen postat av nicson
              Jo jag har läst om den men vill se hur dina pingviner klarar beta-testet på Hawaii innan semesterkassan ryker...
              Kan tyvärr inte skaffa Pingviner,för dom lägger ju faktiskt ägg.....för skumt för mig alltså.Som fiskmåsar.

              Har tagit en liten paus med prov-fläktandet men status är lite generaliserat:

              temperaturen i relation till rumstemperaturen

              Fläkt på 0,5 - 1 deg kallare i akvariet...
              Utan fläkt men med rampen öppen 0,5 - 1 deg varmare i akvariet.
              Utan fläkt,med rampen stängd ( den är delvis isolerad med frigolit ) 1-2 deg varmare.
              -------------------
              Mats

              Kommentar

              Arbetssätt...