Tips på vad jag ska odla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #31
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Nej, Kent ljuger inte om detta, hans fiskar har alltid gått trångt och han drar upp dom snabbt och i bra storlek, rikliga vattenbytten bra filter och mycket ytcirkulation så funkar det.
    Även jag har dragit upp samma mängd i 100 litersbaljor.Janne
    Nu börjar det vara riktigt intressant, Om man skall dra upp 100 st mbunatil 5-7 cm i ett 100 liters på säg 7 månader. Hur ofta och mycket bör man byta vatten och vilket filter är lämpligt ?, typ,storlek ?

    Kommentar

    • Rooster
      NCS Medlem
      • november 2009
      • 473

      #32
      Själv hade jag nog kört en liten kompromiss av vad jag själv är intresserad av å hur marknaden ser ut nu där man befinner sig. Lite sällskapsfisk är ju nästan ett "måste" lite levandefödare å ancistrus, är ju rätt stor åtgång på dessa fiskar i butikerna å de är relativt produktiva å lättodlade. Sen hade jag nog dedikerat några kar till roligare fisk dvs ciklider! å då gärna lite ovanligare arter men kanske även vanligare arter. Intresset ligger just nu mest på SA å CA så nått i de grenarna... Men som nämnts tidigare så kolla vad du kan bli av med först å givetvis vad du är intresserad av!

      Kommentar

      • TutenStain
        Användare
        • september 2008
        • 168

        #33
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Nu börjar det vara riktigt intressant, Om man skall dra upp 100 st mbunatil 5-7 cm i ett 100 liters på säg 7 månader. Hur ofta och mycket bör man byta vatten och vilket filter är lämpligt ?, typ,storlek ?
        Om det inte gör trådskaparen något så kan jag dra hur Kent gjorde filtreringen. Jag köpte karen av honom så jag gör på samma sätt då det fungerar bra.

        Karen är 85x45x25 [100l]. De är avdelade med en ca 7.5cm hög glasskiva så karet blir 30, 55cm långt. Filtreringen består av ett bottenfilter och en grov filtermatta. Vatten tar alltid den lättaste vägen. Först kommer vattnet att sugas igenom filtermattan. När den börjar täppa igen så går den via gruset (bottenfiltret). På detta sätt behövs inte filtren rengöras så ofta och man får en bättre balans. Varje kar drivs av luft, i mitt fall så drivs 12st av en Resun LP-100. Jag kör med två 32mm elrör i varje kar.

        Hur det ser ut hos mig:

        Kommentar

        Arbetssätt...