Hemichromis-förvirring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Hemichromis-förvirring?

    Om man söker på hemichromis på akvarielagrets fisksök så får man 11 träff på lifali, 4 på bimaculatus och 2 på guttatus+ 1 bangui och några spec neon.
    När jag var ung så fanns det i litteraturen 2 varianter, bimaculatum och lifali.
    I en artikel i CB för nåt år sen så skriver Anton Lamboj att både lifali och bimaculatum förekommer väldigt sällan i akvarier. De vanligast förekommande i handeln är guttatus, letourneauxi och stellifer.
    På ett annat ställe så har jag läst att de i handeln kallade lifali oftast är
    guttatus. Ja förvirringen är total, är alla i handeln kallade lifali egentligen guttatus ?,
    Detta verkar inte heller stämma då Lamboj på ett annat ställe skriver att de i handeln sålda som guttatus är rent av skygga och tillbakadragna.
    Detta stämmer ju inte för de "vanliga" rödcikliderna sålda som lifali.
    Så är det rentav hybrider i handeln eller vad ?.
    Själv har jag just nu bangui, som är hyfsat röd men med svaga blåpunkter,
    Så vilken röd ciklid är rödast ?, Har sett en bild på sp ankasa som visar en riktikgt röd fisk.
    Skulle vara kul om någon kunde reda ut vad som säljs så att de förhoppningsvis kunde säljas under rätt namn ?
  • järnvägar
    Användare
    • mars 2008
    • 87

    #2
    Man kan tyvärr utgå från att många röd/juvel ciklider är bastarder....För några år sen (typ 7- köptes det så fort det fanns nya på listorna, hittade många totalt olika sorter några gick att identifiera (inte ofta under samma namn som dom såldes som) men många såldes som odlade Rödciklid sp... Samma gäller väl Hantlar, på senare år när vildfångat med fångstplats blivit vanligare är det bättre, sen är det upp till oss inom hobbyn att inte blanda i burkarna

    Kommentar

    Arbetssätt...