Yngel med gulesäck (ägg) kvar, Iceberg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    Yngel med gulesäck (ägg) kvar, Iceberg

    Hej!
    Jag har en tuggande Iceberg hona som jag just flyttade till ett yngelkar då jag trodde hon tuggat lite mer än 2 veckor nu.
    Men det verkar som att jag flyttade henne för tidigt.. Det är första gången hon tuggat såhär länge och jag fick chansen att flytta henne. Men hon verkar ha blivit stressad i flyttpåsen och spottade alla ynglen.
    Vad jag kan se så har alla en svans men alla har också gulesäcken kvar på magen. Kommer dem att klara sig om inte honan plockar upp dem?
    Dem är ganska aktiva på egen hand och simmar lite i påsen.
    Finns det risk att honan äter dem istället för att plocka upp dem? Är det någon ide att låta honan gå kvar eller kan jag släppa tillbaka henne i det stora karet direkt?

    /Jess
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    #2
    Ursprungligen postat av D-jess
    Hej!
    Jag har en tuggande Iceberg hona som jag just flyttade till ett yngelkar då jag trodde hon tuggat lite mer än 2 veckor nu.
    Men det verkar som att jag flyttade henne för tidigt.. Det är första gången hon tuggat såhär länge och jag fick chansen att flytta henne. Men hon verkar ha blivit stressad i flyttpåsen och spottade alla ynglen.
    Vad jag kan se så har alla en svans men alla har också gulesäcken kvar på magen. Kommer dem att klara sig om inte honan plockar upp dem?
    Dem är ganska aktiva på egen hand och simmar lite i påsen.
    Finns det risk att honan äter dem istället för att plocka upp dem? Är det någon ide att låta honan gå kvar eller kan jag släppa tillbaka henne i det stora karet direkt?

    /Jess
    Hej
    Jag har varit med om både och. Sen kan det vara så att hon inte spottat ut alla. Jag hade chansat och lagt både honan och yngel i ett litet akvarium.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

    Kommentar

    • D-jess
      Användare
      • november 2009
      • 36

      #3
      Okej, Tack för ditt snabba svar. Hur gick det för dina yngel som hade säcken kvar? Klarade dem sig utan mamman?

      /Jess

      Kommentar

      • mantis777
        Användare
        • oktober 2008
        • 204

        #4
        Ursprungligen postat av D-jess
        Okej, Tack för ditt snabba svar. Hur gick det för dina yngel som hade säcken kvar? Klarade dem sig utan mamman?

        /Jess
        Kanske hälften klarade sig. Mata inte förrän gulesäcken nästan är borta.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
        Inget akvarium för tillfället...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Yngel med gulsesäck klarar sig bra. Jag skulle nog säga att överlevnaden brukar ligga på närmare 100% för de flesta arter. Det beror förstås på hur små de är. Nykäckta är knepigare och behöver "äggrumlare".
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • D-jess
            Användare
            • november 2009
            • 36

            #6
            Det kommer nog gå bra för dem. Min duktiga hona plockade upp dem efter någon timma, tror hon hittade alla för jag kunde inte se några kvar på botten. Sen har hon nu ruvat duktigt i flera dagar. Hon verkar vara lugn och trivas mycket bra trots att det är ett väldigt litet yngelkar hon går i. Hon har passat på att läka en skada hon hade fått vid ena fenan i det andra karet (:
            Nu väntar jag bara på att hon ska släppa ut dem små rackarna! (:

            Kommentar

            • Knocko
              Användare
              • februari 2010
              • 115

              #7
              Jag har en röd zebra som spottade för tidigt, hon plockade inte upp ynglen igen så jag flyttade henne till mitt stora akvarium igen, jag la ynglen i som en liten plastkuvös i yngelakvariet och alla 17 ynglen klarade sig... Å då var det bara typ gulesäcken med en liten svans på när jag flyttade dom. Helt otroligt vilken överlevnadsförmåga...

              Kommentar

              • Bjorn
                Användare
                • oktober 2009
                • 939

                #8
                Ursprungligen postat av Knocko
                Jag har en röd zebra som spottade för tidigt, hon plockade inte upp ynglen igen så jag flyttade henne till mitt stora akvarium igen, jag la ynglen i som en liten plastkuvös i yngelakvariet och alla 17 ynglen klarade sig... Å då var det bara typ gulesäcken med en liten svans på när jag flyttade dom. Helt otroligt vilken överlevnadsförmåga...
                Jag har samma erfarenhet, men senast så var alla ynglen borta morgonen efter. ...mina stora Malawis hade lärt sig att det fantes "mat" i buren och sugit ur alla genom det fina nätet. Så numera kör jag endast yngelboxarna i yngelakvarierna, och finns det relativt stora yngler dör från förr så täcker jag botten i yngelburarna med ett litet lager sand så att småynglen får vara ifred.
                Newbie December 2009
                Malawi: 450 liter
                Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                Järfälla/Stockholm

                Kommentar

                • D-jess
                  Användare
                  • november 2009
                  • 36

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bjorn
                  Jag har samma erfarenhet, men senast så var alla ynglen borta morgonen efter. ...mina stora Malawis hade lärt sig att det fantes "mat" i buren och sugit ur alla genom det fina nätet. Så numera kör jag endast yngelboxarna i yngelakvarierna, och finns det relativt stora yngler dör från förr så täcker jag botten i yngelburarna med ett litet lager sand så att småynglen får vara ifred.
                  Oj det låter hemskt Jag har ett Demasonikar men ett gäng sjukt skygga demasoni, jag tror att dem är för få för att känna sig trygga eller nåt. Alla gömmer sig hela tiden i stenröset som jag byggt upp på ena sidan av karet.

                  Jag hade en tuggande hona som jag lät gå kvar och så gjorde jag ett stenröse med mindre stenar för ynglen. Hoppades att några få iaf skulle klara sig. Till min förvåning så har jag efter 2 veckor iaf 13 stycken kvar. Tror att detta beror på att dem vuxna håller till i det västra stenröset och ynglen har tillgång till resten av karet samt det lilla stenröset. Ynglen är inte det minsta rädda (:

                  Men första veckan bevittnade jag ett yngel som glatt simmade på en tur till fel sida av karet och på en halv sekund var han middag! Så liten och så ovetande..

                  Kommentar

                  • D-jess
                    Användare
                    • november 2009
                    • 36

                    #10
                    Idag har min hona äntligen spottat ut dem färdiga ynglen efter nästan 4 veckor! Dem gömmer sig så jag vet inte riktigt hur många det är. När dem hade gulesäcken kvar så var det ca 15 stycken..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...