Malawicikliders cirkulationsbehov?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • tege
    svarade
    Som sagt regler är till för att brytas

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Som andra skrivit också. Du är inte alls ute och cyklar, men tumregler ska alltid tas med en nypa salt och det går resonera vad som ligger bakom. 3-10 ggr vattnets volym för malawi beroende på ett gäng grejer låter vettigt. det går även gå låångt utanför detta.

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Delande av erfarenheter uppskattas alltid.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Mina fiskar står på intet sätt åt samma håll om nu det skulle vara till oro. ;-)

    Dom har högst normala beteenden som man nu kan begära på den ytterst begränsade bo ytan av 151 x 61 x 64 cm.
    Det skrev jag aldrig heller men har själv haft det så när jag hade lite väl kraftig cirkulation i en burk. Det är ju fler än du som läser tråden så mitt inlägg var inte riktat till dig utan mer att jag delade med mig av egna erfarenheter...

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Mina fiskar står på intet sätt åt samma håll om nu det skulle vara till oro. ;-)

    Dom har högst normala beteenden som man nu kan begära på den ytterst begränsade bo ytan av 151 x 61 x 64 cm.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Det ser ju inte så läckert och naturligt ut om alla fiskar står åt samma håll och simmar mot strömmen. Håller med tidigare inlägg, bra ytcirkulation är det som gäller.

    Lämna en kommentar:


  • bjornwickman
    svarade
    Det finns ingen mening att skapa en känsla av höststorm i burken, det motsvarar i allmänhet inte en naturlig situation, möjligen förutom enstaka arter som lever i bränningszonen, men självklart ska inte vattenytan vara stillastående. Bry dig inte så mycket om siffror, en hyfsad cirkulation i kombination med täta vattenbyten, ca hälften varje vecka räcker.

    Lämna en kommentar:


  • DSB
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Jaha, är de större drag i eheim pumparna, eller vad menar du

    Nej har inte kollat det. Man måste la lita på vad tillverkarna säger ändå, annars så är det ju falsk marknadsföring och då kommer de ju bli stämda tillbaka till medeltiden om den inte stämmer...
    Det tillverkarna anger är under optimala förhållanden och då pumpen är ny.

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Jaha, är de större drag i eheim pumparna, eller vad menar du

    Nej har inte kollat det. Man måste la lita på vad tillverkarna säger ändå, annars så är det ju falsk marknadsföring och då kommer de ju bli stämda tillbaka till medeltiden om den inte stämmer...
    Ja det är större drag eftersom dom pumparna har högre tryckhöjd, dvs vattnet kommer med högre hastighet, och det är hastigheten som ger hög cirkulation i akvariet.
    Klart du kan lita på pumptillverkaren Men vad pumpen ger för flöde påverkas av en massa saker, höjd till akvariet, filtermaterial, smuts, längden på slangar mm.

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Jaha, är de större drag i eheim pumparna, eller vad menar du

    Nej har inte kollat det. Man måste la lita på vad tillverkarna säger ändå, annars så är det ju falsk marknadsföring och då kommer de ju bli stämda tillbaka till medeltiden om den inte stämmer...

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Ok, så då har jag tänkt helt fel då jag har en fluval fxf ( 3500 l/h i teorin då enligt er..) och har innerfiltret(har juwel 450 vision, ni vet hur de ser ut.. med en pump som då i teorin gör 1500 l/h.?
    Det är helt enkelt overkill?

    Ruggit underligt, jag vet att jag har läst det på flera ställen men kommer inte i håg elelr hittar det nu.. ( letar som bara den.) Fö har jag hört det av flera andra akvarister..
    Säkert inget fel i din lösning, tror det är stor skillnad på drag i burken om man jämför din lösning med ett likadant akvarium med typ 2st eheim compact 3000+2000l/h.
    Vad tycker du själv har du bra fart på vattnet jämfört med andra?

    Har du kollat vilken tid din fluval tar på sig att fylla en tioliters hink som står på samma höjd som akvariet? Då är det sen enkelt att räkna hur mycket den pumpar på en timme.
    Senast redigerad av tege; 31 augusti 2010, 15:34.

    Lämna en kommentar:


  • Decimus
    svarade
    Ok, så då har jag tänkt helt fel då jag har en fluval fxf ( 3500 l/h i teorin då enligt er..) och har innerfiltret(har juwel 450 vision, ni vet hur de ser ut.. med en pump som då i teorin gör 1500 l/h.?
    Det är helt enkelt overkill?

    Ruggit underligt, jag vet att jag har läst det på flera ställen men kommer inte i håg elelr hittar det nu.. ( letar som bara den.) Fö har jag hört det av flera andra akvarister..

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Cirkulation går ju inte mäta i liter per timme. Det beror på hur mycket skjuts du får på vattenmassanm inte hur mycket vatten som går genom pumpen. Som exempel, har du ett stort utblås (extremfallet hela gaveln) så får du mycket mindre cirkulation än om du har ett litet. En annan aspekt är hur mycket filtrering man har. Den bör vara rejäl till akvarium med mycket och stora fiskar särskilt om de kommer från en sjö. Samma gäller rörelsen på ytan.

    Det är alltså fullt möjligt och enkelt att få mycket högre cirkulation med 3 ggr volymen per timma än med 10 ggr volymen per timma. Jag har satt upp ett 180L akvarium med en 2000L per timma dammpump som kan pumpa vatten 10 meter upp. Dessutom har jag stypt utflödet med en smalare slang. Strålen gör nästan ont om jag håller för handen. Cirkulationen jag får är på tok för hög för malawi.

    Lämna en kommentar:


  • Tulle89
    svarade
    Vad jag har läst mig till så ska cirkulationen enligt rumregel vara 7 ggr akvariets volym.

    Alltså 500 liter vatten = 3500 liter i timme, utskrivit att pumparna pumpar.

    Sen stämmer filternas kapacitet med verkligheten dåligt. Ett ytterfilter fullt med filtermaterial kommer långt ifrån upp i det som skrivs på förpackningarna så i själva verket skulle jag vilja påstå att man hamlar någonstans mellan 4-5 gånger akvariet volym.

    Lämna en kommentar:


  • tege
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    Men så ni menar att jag är hel fel ute vad gäller 10ggr volymen.?

    Vad gäller då, är det i princip 0-5 ggr volymen bara man har filtreringsvolym som klarar påfrestningen som blir vid X antal fiskar ?
    Har du rent vatten(filtrerat) som har en bra syrehalt så finns det inga mer måsten.
    Tror heller inte att det är fel med tio ggr volymen med hjälp av en eller två streamers, två streamer som körs växelvis kan ge en häftig vågeffekt.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...