Odlingsformer av Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Odlingsformer av Malawi?

    Ja vi har ju länge haft, röd rubin och eureka, några år även fire fish med lite olika varianter. Det jag undrar över om det finns "nya" odlingsformer på gång ?. Hur är det i Asien/Tyskland ?. finns det något nytt som kan förväntas komma ut på marknaden snart ?.
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Zl1ng3r
      Användare
      • december 2009
      • 71

      #3
      Intressant. Men den enda som tilltalade mig litegranna var den gule "saffron". I övrigt ingen annan fisk.
      1167 liter malawi

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #4
        Ursprungligen postat av Zl1ng3r
        Intressant. Men den enda som tilltalade mig litegranna var den gule "saffron". I övrigt ingen annan fisk.
        Ja den var riktigt fin!
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • malavi
          Användare
          • december 2008
          • 23

          #5
          finns ju labidochromis sp flowerfish också den ser ut som en korsning mellan hongi och röd zebra http://akvaforum.no/forumimage.cfml?...ges%2Fforum%2F

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Fanns ju några på interzoo.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              De som tar fram "nytt" vet oftast vad man avlar på. Sedan finns det en hel del andra faktorer som påverkar. Lovar det kommer o komma en hel skog med varianter

              En liten ordlista

              Abundism
              Teckningen är mer profilerande typ
              grön tiger barb Men här finns gott om exempel på fisk

              Albinism
              I brist på melanin.
              Vit kropp (dvs saknar melanin) med rosa / röda ögon (dvs saknar melanin i hornhinnan).

              Anerythristic
              Saknar den röda färgen.
              Den verkliga färg och mönster i fisk beror på vad andra färger i mönstret. En effekt kan vara en blå-grå fisk.

              Axantino
              Saknar den gula färgen.
              Den verkliga färg och mönster i fisk beror på vad andra färger i mönstret.

              Dilutinic (utspädning)
              Färgen sköljs ut
              t.ex. svart blir blå (grå), röd blir grädde, blå blir lila.

              Erythristic

              Svart pigment omvandlas till rött.

              Flavistic
              En gyllene mutation.
              Den totala effekten är en gul fisk.
              Golden danios är flautino fisk

              Hypermelanistic
              Har alltför mycket svarta eller bruna pigment (Den kassas oftast bara melanistic).

              Hypomelanistic
              Med mindre svart eller brun färg än normalt.
              Dessa djur har fortfarande vissa pigment och kan bara ses som "blek".

              Leucistic (lutino) I likhet med albino, vit, men med mörka ögon.
              fiskar ofta har "ghost märken" som syns i vissa ljus.

              Maltesing
              En annan term för utspädning.

              Melanistic (melatino)
              Hela kroppen pigmenterad (ofta helt svarta djur som svarta pantar)

              Mosaicism (mosaik)
              Onormala svarta fläckar av hudceller på grund av cell mutationer i embryot.

              Nigrism (nigrino)
              Svarta markeringar i svarta områden.

              Piebald (brokig)
              Med vita fläckar.
              Obs! FLÄCKIG är en normal färgning hos vissa djur, denna anmärkning gäller endast djur som inte har normalt svarta eller vita fläckar. När ett normalt mörkt djur får vita fläckar kan det bero på albinism påverkar vissa delar av huden. Detta kan bero på melanism. Fläckarna beror på lokala mutationer i hudceller under embryots utveckling. Om mutationen sker i början av utvecklingen, är fläckarna är större. Om det inträffar senare är de mindre.

              Pseudomelanism.
              Kombination av Abundism och Nigrism
              dvs Dominanta teckningar sammanfaller och kan dölja bakgrundsfärgen.

              Rufism (rutino )
              Påverkar omfattningen av den röda pigmenten och vrider den från gul-orange till djupt orangeröd.

              Xanthic (xantino ) med mer gult än normalt
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av Zl1ng3r
                Intressant. Men den enda som tilltalade mig litegranna var den gule "saffron". I övrigt ingen annan fisk.


                Ja det här börjar ju likna något, hoppas denna färgform är "stabil" och hittar hit, faktiskt bland det snyggaste jag sett på länge

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  intressant, änsålänge verkar alunocara vara det vanligaste släktet undrar lite om mbunas är nästa grupp eller...,inom tanganyika har ja sett tropheus "gold" av tropheus ikola tror jag, men heltklart en fascinerande fas för ciklider
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Anna Österman
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 282

                    #10
                    Personligen har jag aldrig förstått grejen med att ta fram odlingsformer av Malawi. Visst de är vackra, men jag tycker vildformerna är såpass snygga att de borde vara nog. Antar att det är människans innboende behov att manipulera sin omgivning.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #11
                      Ursprungligen postat av Anna Österman
                      Personligen har jag aldrig förstått grejen med att ta fram odlingsformer av Malawi. Visst de är vackra, men jag tycker vildformerna är såpass snygga att de borde vara nog. Antar att det är människans innboende behov att manipulera sin omgivning.
                      Visst jag föredrar själv ockå oftast vildformerna bland fiskarna, men samtidigt är det väl inte så konstigt att folk vill ha snyggare fiskar att titta på. Så är det ju bland alla andra husdjur också, snarare i betydligt högre grad där än för fiskar - 100% av alla hundar och katter är avelsformer, kanske 90% av alla burfåglar och smådjur.
                      Vad detta har att göra med att "människan har något slags inneboende behov av att manipulera din omgivning" begriper jag inte utan det tycker jag bara låter som grallimatias

                      Så oavsett vad man själv föredrar så får man acceptera den verklighet som finns.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 augusti 2010, 19:19.

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        Själv föredrar ja VF till 100% men objektivt är det intressant och roligt att det skapas och utvecklas nya former av intresse för ciklider,som i detta fall,än så länge..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Anna Österman
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 282

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Visst jag föredrar själv ockå oftast vildformerna bland fiskarna, men samtidigt är det väl inte så konstigt att folk vill ha snyggare fiskar att titta på. Så är det ju bland alla andra husdjur också, snarare i betydligt högre grad där än för fiskar - 100% av alla hundar och katter är avelsformer, kanske 90% av alla burfåglar och smådjur.
                          Vad detta har att göra med att "människan har något slags inneboende behov av att manipulera din omgivning" begriper jag inte utan det tycker jag bara låter som grallimatias

                          Så oavsett vad man själv föredrar så får man acceptera den verklighet som finns.
                          Hade inte människan haft ett inneboende behov av att manipulera/designa sin omgivning så hade vi nöjt oss med bruntigrerade katter, varglika hundar, gröna undulater osv. Det var så jag menade. Jag ser inte var jag inte accepterar rådande verklighet.

                          Jag har inga etiska problem med nya färgformer men som jag sade-jag förstår inte behovet att ta fram dem. Men som Specmats säger, om det ökar ciklidintresset kan jag se att de för något gott med sig.
                          Fiskar är vänner-inte mat!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anna Österman
                            Hade inte människan haft ett inneboende behov av att manipulera/designa sin omgivning så hade vi nöjt oss med bruntigrerade katter, varglika hundar, gröna undulater osv. Det var så jag menade. Jag ser inte var jag inte accepterar rådande verklighet.
                            Vi hade inte haft några katter och hundar alls

                            Jag tror helt enkelt inte på din intällning att folk skulle ha något slags inneboende behov av att manipulera sin omgivning.
                            Men skit samma - ingen av oss lär kunna bevisa att den andra har fel

                            Skall bli kul att se nyheterna på Duisburg-mässan i höst
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 14 augusti 2010, 13:34.

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 2753

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Vi hade inte haft några katter och hundar alls

                              Jag tror helt inte på din intällning att folk skulle ha något slags inneboende behov av att manipulera sin omgivning.
                              Vad gäller hundar katter och kanske även fisk så är det väl pengarna som är drivkraften. Nya raser/arter/färgvarianter uppstår/renodlas eller tas reda på, därefter ut på marknaden för att marknadsföras sen klirrar pengarna in.

                              Den troliga inneboende drivkraften stavas nog, PENGAR eller möjligen berömmelse.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...