Pseudotropheus saulosi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MOOG
    Användare
    • mars 2010
    • 39

    Pseudotropheus saulosi

    Fick 3 vuxna honor för ett tag sedan. Kändes inte helt hundra att det var Pseudotropheus saulosi men jag litade på förra ägaren. Tyckte de var för spetsiga runt munnen men annars stämde allt.
    Idag fick jag tag i en VF hona och det ser ju ut som jag anser att den skall se ut. Intressanta är också att min största hane har nästan slagit knut på sig själv sedan hon hamnade i baljan. De övriga tre har han knappt lagt märke till. Fråga är... finns det någon art där honorna är lika gula och där dragen är liknande eller är mina honor sönderodlade?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Verkar inte helt ovanligt att det figurerar bastard-saulosi i detta landet. Har själv köpt,dragit upp & sålt saulosi-bastarder. Ovetandes så klart. Inte förrän hanarna färga ut såg man det. (då va alla yngel sålda).

    Apropå saulosi (renrasiga) ; två honor lekte av varann här här om dan...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Anna Österman
      Användare
      • mars 2006
      • 282

      #3
      Har du möjlighet att ta bild på dina fiskar och lägga upp?

      Min spontana tanke när jag läste var Melanochromis johannii (mycket gula honor) eller "golden" med tanke på det spetsiga huvudet men på golden borde de svarta fenorna skvallra.

      Ozric, vet du om det finns några arter som konstaterats hybridisera med Ps. saulosi?
      Fiskar är vänner-inte mat!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Ingen aning vilka arter det handlar om men det är väldigt vanligt på just saulosi.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ursprungligen postat av CrimsonAnna
          Har du möjlighet att ta bild på dina fiskar och lägga upp?

          Min spontana tanke när jag läste var Melanochromis johannii (mycket gula honor) eller "golden" med tanke på det spetsiga huvudet men på golden borde de svarta fenorna skvallra.

          Ozric, vet du om det finns några arter som konstaterats hybridisera med Ps. saulosi?
          Nej, men en gissing är en kors på den där randiga Msobo-varianten. (vissa hanar blir otroligt snygga!) (Nån som vill boka? )
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • MOOG
            Användare
            • mars 2010
            • 39

            #6
            Lyfte dem ur karet och gav dem till en bekant. Köpte tre nya och de är redan igång, en tuggar redan men det lär väl hänt innan. Har tre hanar och ingen av dem brydde sig om just de med spetsigare mun. Knallgula, vit mage, vita fenor fram. Golden är det inte. Känns lite gatukorsning

            Kommentar

            • MOOG
              Användare
              • mars 2010
              • 39

              #7
              Efter att ha surfat runt och kollat bilder på Melanochromis johannii som CrimsonAnna tipsade om lutar det åt att honorna inte var saulosi utan Melanochromis johannii

              Kommentar

              • Anna Österman
                Användare
                • mars 2006
                • 282

                #8
                Ursprungligen postat av MOOG
                Efter att ha surfat runt och kollat bilder på Melanochromis johannii som CrimsonAnna tipsade om lutar det åt att honorna inte var saulosi utan Melanochromis johannii
                Kul att jag kunde hjälpa till.
                Fiskar är vänner-inte mat!

                Kommentar

                Arbetssätt...