Hur få troffar i ett 540 sällskapskar(T)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    Hur få troffar i ett 540 sällskapskar(T)?

    Har ett 540 liters akvarium med tanganyika-ciklider.
    Innevånare är 2 Julidocromis, 2 Lelupi, 3 Multifasciatus och 4 Nigripinnis.

    Jag har en fundering på om man skulle kunna komplettera med någon tropheus.
    Kanske är troffar för 'stimiga' för mina fiskar, eller var tror / tycker ni?

    Har tidigare haft liten grupp duboisi (5 st) i ett 300 liters med andra tanganyika-ciklider utan problem, så det borde ju fungera, men hur är det med t ex T. ikola eller någon annan art?

    Hur _få_ kan man ha i ett 540 l akvarium? Tycker 20 troffar blir för mycket - de är ju rätt energiska i sin stil...
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Du kan ju testa det vanliga "mbuna-stuket" med en hanne till flera honor, ja har mbunas i stora grupper (det ovanliga stuket) precis som det vanliga sättet med tropheus men har läst att några få tropheus funkar..
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • september 2003
      • 386

      #3
      Men fungerar inte 8-10 st Tropheus. Som yngel /ungfiskar är det ju svårt att veta deras kön. Alternativet är alltså att köpa vuxna individer 1 hane och 4-6 honor..

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        nja ja tror det är antingen eller faktiskt, att ha några stycken typ 8-10 st tror jag inte alls på men men du kan säkert ha tur men som allmän rekommendation no way
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • september 2003
          • 386

          #5
          vad är tipset då - en grupp på 15 individer eller några få 5..?

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            helt klart några få
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #7
              Några få individer är inte rätt i ett ett kar av den storleken, det kommer att sluta med att du tar ut en efter en och lägger i ett annat kar för att låta såren läka, antingen kör du minst 20 eller ingen. Hade du haft en annan art som varit dominant "mer dominant en troheus" då kanske det hade fungerat , men ett kar där troffen är kung kommer det bli problem thats it... tropheuen är tuffaren en många pettrisar.
              bara mina erfarenheter iaf jag har en av dom lungare troffarna i ett litet antal i en tank , tror dom är 14 st kvar nu i en burk med 35 petrochromis, och tropharna är dom elakaste i det karet, som någon skrev 1 hanne och massa honor kanske skulle fungera, men bara om det är någon annan firre som är dominant. men det är bara min uppfattning.
              men för många år sedan hade jag något som kallades för Tomahawk tropheus 1+2 i en tank på 300l med 20 fullvuxna prinsessor , det fungerade skapligt, men då va "sessorns" VF och riktigt stora 13cm+ men det slutade med att jag hade 1+1 kvar i olika kar eftaer 3 år, fick en lek på mina "tomahawk" trophar så jag rekomenderar inte att prova det. det jag lärde meg av detta är att troffar har man bäst i större grupper. men det var mycket MYCKET länge sedan jag prova detta experiment, och jag va nybörjare på tropheus. men jag vill tro att det var arten som gjorde att det blev som det blev , och inte bara att jag va okunnig.

              MVH / Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • september 2003
                • 386

                #8
                Hade ju själv 5 duboisi i ett 300 liters med julidochromis och snäcklekare och det gick bra.
                Specmats håller med att det kan gå, medan pontus tror att de slår ihäl varandra. Att jag hade duboisi och inte någon annan tropheus gjorde kanske att det gick bra.
                Kanske är de mindre agressiva...

                Förslaget är 5 doboisi eller 5 ikola ( ikola som jag helst vill ha) eller 20 ikola? Frågan är om det inte blir jobbigt för övriga fiskar att ha 20 troffar simmandes kors och tvärs och att man egentligen bara skall ha denna art för sig själv i ett akvarium.

                Ni som har stora grupper (20st) - har ni andra fiskar tillsammans och hur fungerar det isåfall?

                Kommentar

                • msb
                  Användare
                  • september 2009
                  • 314

                  #9
                  Jag har 10 st kazumban i ett 250 liters och det funkar hur bra som helst
                  Tropheus

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Tycker 20 st (oavsett variant) är i underkant. Hade jag varit dig Mattis hade jag tagit ur Nigripinnisen och skaffat minst 25 st Ikola.
                    I kar med tropheus blir övriga fiskar lätt "medinvånare". Svårare tvärtom... Ännu EN av tjusningen med denna fisk...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • matt.is
                      Användare
                      • september 2003
                      • 386

                      #11
                      Och jag som just konverterat från Malawi (mbuna) till Tanganyika.

                      20-25 troffar - kommer inte det att kännas som ett förklätt mbuna-kar med fisk precis överallt...:-)

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Ursprungligen postat av matt.is

                        20-25 troffar - kommer inte det att kännas som ett förklätt mbuna-kar med fisk precis överallt...:-)
                        Tropheus är tropheus!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #13
                          Jag

                          håller med Ozric om att ta bort Nigripinnisen o köra minst 25st ikola. Ikolan är en mycket vacker troffe, och den har högt tempo Japp det kommer att bli lite som ett mbuna kar, men oavsett troffe så lär det bli lite som ett mbuna kar om du kör minst 20-25st av någon variant. Mina dubbar kör jag 18st i ett 375 o det funkar bra. Men då är ju dom rena sömnpillret jämfört med mina ikola. Dubbarna är väll den tropheus som kanske funkar bäst i ett mindre antal.

                          Men en tropheus är en Ferrari medans en mbuna är en Saab

                          Nu är ju jag av den tron att jag helst kör enbart tropheus i mina akvarium. Möjligen en snäcklekare kan få finnas , men bara i brist på plats för dem i annat akvarium!
                          Senast redigerad av doohan; 27 maj 2010, 13:22.

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            och det snygga med troffar jämfört med vanlig mbuna-setup är en art med samma färg vilket tycker jag är mycket mycket snyggare
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • matt.is
                              Användare
                              • september 2003
                              • 386

                              #15
                              Inte samma färg på alla,
                              men i detta 450 l verkar det inte vara så många troffar



                              Kanske går det för att de inte är fullvuxna ännu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...