Art sida för Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roger.j
    Användare
    • juni 2008
    • 91

    #46
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Det finns ju bara sex arter, så det blir inte så det blir inte så svårt
    Ursäkta men förstår inte ett dyft vad du menar
    Mvh
    Roger

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #47
      Ursprungligen postat av roger.j
      Ursäkta men förstår inte ett dyft vad du menar
      Mvh
      Roger
      Sex olika arter av troffar och inom varje art finns flera färgvarianter. Se vidare artregistret.

      /Johan
      Senast redigerad av Johan F; 29 mars 2011, 21:15.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #48
        Av de 6 beskrivna arterna brukar 2 räknas som synonyma, sen tillkommer 4 obeskrivna arter.

        Tropheus annectens
        Trophues brichardi
        Tropheus duboisi
        Tropheus kasabae (syn. T. moorii?)
        Tropheus moorii
        Tropheus polli (syn. T. annectens?)

        Trophus sp. "black"
        Tropheus sp. "ikola"
        Tropheus sp. "mpimbwe"
        Tropheus sp. "red"
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • roger.j
          Användare
          • juni 2008
          • 91

          #49
          Ja att det finns 6 grupper är en sak men att det bara skulle finnas 6st arter som det stod håller jag inte med om utan ser varje art som egen bara dom kommer från olika platser.
          Men hänger med vad som menas
          Mvh
          Roger

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #50
            Hagbloms troffe-galleri:
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • järnvägar
              Användare
              • mars 2008
              • 87

              #51
              Ursprungligen postat av roger.j
              Ja att det finns 6 grupper är en sak men att det bara skulle finnas 6st arter som det stod håller jag inte med om utan ser varje art som egen bara dom kommer från olika platser.
              Men hänger med vad som menas
              Mvh
              Roger
              Dom som katalogiserar skiljer på färgvarianter och arter, moori som moori sa kullander

              Kommentar

              • roger.j
                Användare
                • juni 2008
                • 91

                #52
                Ursprungligen postat av järnvägar
                Dom som katalogiserar skiljer på färgvarianter och arter, moori som moori sa kullander
                Ja men om du vill en spesifik moori så får du ju specificera dig till vad
                du Vill ha men moori som moori tycker du Nej det är inte rätt enligt mig men håller med om 6grupper men art som art men ni som tycker att moori bara är en art men struntar i skillnaden kan ju alltid tycka det men håller inte med
                Mvh
                Roger

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #53
                  Ursprungligen postat av roger.j
                  Nej det är inte rätt enligt mig men håller med om 6grupper men art som art men ni som tycker att moori bara är en art men struntar i skillnaden kan ju alltid tycka det men håller inte med
                  Även om man anser att alla geografiska varianter av moorii är samma art så kan man ta hänsyn till skillnaderna genom att alltid uppge fångstplats/ursprung.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #54
                    Ursprungligen postat av roger.j
                    Ja men om du vill en spesifik moori så får du ju specificera dig till vad

                    Roger
                    Det är därför fångstplatsen används efter artnamnet, men det gör det inte till en egen art. Tycker du att ichtylogerna har fel så kan du ju maila dom och påpeka det... vem vet dom kanske gör en ny revidering av hela släktet.

                    Det är ju samma sak som med tex P. taeniolatus. Den finns i många olika geografiska varianter men det är fortfarande samma art.

                    Eller kolla på en vit pudel mot en svart... olika pigment men fortfarande en pudel =)
                    Senast redigerad av deelay; 30 mars 2011, 21:07.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • roger.j
                      Användare
                      • juni 2008
                      • 91

                      #55
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Det är därför fångstplatsen används efter artnamnet, men det gör det inte till en egen art. Tycker du att ichtylogerna har fel så kan du ju maila dom och påpeka det... vem vet dom kanske gör en ny revidering av hela släktet.

                      Det är ju samma sak som med tex P. taeniolatus. Den finns i många olika geografiska varianter men det är fortfarande samma art.

                      Eller kolla på en vit pudel mot en svart... olika pigment men fortfarande en pudel =)
                      Ja att det är en art diskuterar jag ju inte utan att bara säga att det finns 6 arter av troffar tycker jag är fel men att det finns 6 ater är ju rätt på ett sätt men tycker att man ska se varje indevid som egen art tycker jag att man ska se och tror ni förstår vad jag menar så ni som bara tycker det finns 6 arter får tycka det men själv ser jag 6 artgrupper och varje fångstplats som egen art sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med art men om någon frågar hur många olika ater man har tror jag att alla säger tex 5 även om alla är moori men har olika fångstplatser.
                      men vill ni diskutera vidare på ämnet så kan man ju alltid titta på vad butikerna skriver (arter som finns och på skriver dom inte moori utan oftast bara fångstplatser fast dom borde skriva fullständigt namn)
                      så enligt mig har nästan alla som säljer fisk skrivit fel.
                      så ni som inte förstår vad jag menar kan ju alltid diskutera detta vidare men som vanligt på detta forum så ska allt skrivas rätt även om man förstår vad man menar
                      Tack & hej
                      Fortsätt gärna med diskutionen så spåra den säkert ut som vanligt (händer ju i dom mesta trådarna här)
                      Mvh
                      Roger
                      Kollar vidare i tråden med intresse

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #56
                        Ursprungligen postat av roger.j
                        Ja att det finns 6 grupper är en sak men att det bara skulle finnas 6st arter som det stod håller jag inte med om utan ser varje art som egen bara dom kommer från olika platser.
                        Men hänger med vad som menas
                        Mvh
                        Roger
                        Det finns bara 6 beskrivna arter, punkt slut. Sen om du tycker att det skall vara så eller inte är en annan grej. Hur många arter av Diskus anser du att det finns?

                        Färgvariarioner och andra variationer är en helt annan sak. Även människor har färgvariarioner, men vi är ju alla samma art för det, eller hur? (Homo sapiens)

                        På ett sätt är det synd att allt detta verkar vara så missförstått
                        Senast redigerad av Zaphi; 31 mars 2011, 01:02.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #57
                          Ursprungligen postat av roger.j
                          Ja att det är en art diskuterar jag ju inte utan att bara säga att det finns 6 arter av troffar tycker jag är fel men att det finns 6 ater är ju rätt på ett sätt men tycker att man ska se varje indevid som egen art tycker jag att man ska se och tror ni förstår vad jag menar så ni som bara tycker det finns 6 arter får tycka det men själv ser jag 6 artgrupper och varje fångstplats som egen art sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med art men om någon frågar hur många olika ater man har tror jag att alla säger tex 5 även om alla är moori men har olika fångstplatser.
                          men vill ni diskutera vidare på ämnet så kan man ju alltid titta på vad butikerna skriver (arter som finns och på skriver dom inte moori utan oftast bara fångstplatser fast dom borde skriva fullständigt namn)
                          så enligt mig har nästan alla som säljer fisk skrivit fel.
                          så ni som inte förstår vad jag menar kan ju alltid diskutera detta vidare men som vanligt på detta forum så ska allt skrivas rätt även om man förstår vad man menar
                          Tack & hej
                          Fortsätt gärna med diskutionen så spåra den säkert ut som vanligt (händer ju i dom mesta trådarna här)
                          Mvh
                          Roger
                          Kollar vidare i tråden med intresse
                          typ olika färgvarianter som tec chimba och disskutera dess data osv.. kan vara en intressant form med personligt djup som det definitivt blir mycket..
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #58
                            Ursprungligen postat av specmats
                            typ olika färgvarianter som tec chimba och disskutera dess data osv.. kan vara en intressant form med personligt djup som det definitivt blir mycket..
                            Ja förfan. Det blir kanon. Ad Konings (The Cichlids yearbook) drar sig inte för att beskriva varianter troffar. Han går efter kusten och beskriver marginala variationer pa Kambwimba, Muzi,Samazi, Katili, Mamalesa etc. Går sedan vidare med färg varianter vid Kisambala, Mtosi, Ulwile, Mvuna. Hur kul som hällst för insnöade troffe-muppar.

                            Nej, det har blir mycket bra. Skulle vara bra i fall den va pa Engelska och Tyska ocksa innom en förselig framtid.
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #59
                              Ursprungligen postat av roger.j
                              Ja att det är en art diskuterar jag ju inte utan att bara säga att det finns 6 arter av troffar tycker jag är fel men att det finns 6 ater är ju rätt på ett sätt men tycker att man ska se varje indevid som egen art tycker jag att man ska se och tror ni förstår vad jag menar så ni som bara tycker det finns 6 arter får tycka det men själv ser jag 6 artgrupper och varje fångstplats som egen art sedan kan man ju alltid diskutera vad som menas med art men om någon frågar hur många olika ater man har tror jag att alla säger tex 5 även om alla är moori men har olika fångstplatser.
                              Vad menar du med artgrupp? För mig är det en grupp närstående arter, inte underarter.
                              Det flesta ciklidarterna har geografiska variationer, några tydliga exempel förutom Tropeus är Aulonocara stuartgranti, Labeotropheus trewavasae, Cyprichromis leptosoma, Pelvicachromis taeniatus m fl, m fl.

                              Ursprungligen postat av roger.j
                              men vill ni diskutera vidare på ämnet så kan man ju alltid titta på vad butikerna skriver (arter som finns och på skriver dom inte moori utan oftast bara fångstplatser fast dom borde skriva fullständigt namn)
                              så enligt mig har nästan alla som säljer fisk skrivit fel.
                              Bara för att några butiker (långt ifrån alla) gör fel så behöver vi inte ta efter. Jag tycker nog att de flesta butiker blivit ganska duktiga på att ange artnamn och fångstplats. Då är det betydligt vanligare att handelsnamn och fångstplats blandas ihop.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #60
                                Hur som helst så tycker jag det är ett riktigt behov av förbättra artregistret här på ciklid.org för att kunna bidra och vräka in bilder på arter och om det finns information om vilken del av sjön så är det väl perfekt att kunna sortera på det.

                                Wikipedia fungerar ju så att alla (tror jag) kan bidra men sedan är det en öppen granskning där man kan bena ut om det stämmer eller ej. Det bygger på att så många som möjligt engagerar sig på ett ställe och inte hundra personer på hundra ställen.

                                För mig vore det bästa om vikunde möjliggöra detta här på denna site och dessutom enas om att lägga all energi hit. Redan nu finns ett tiotal siter som har artregister om ciklider och alla fyller mer eller mindre samma behov. Dock visar det på att det ändå finns ett behov att starta siterna så en bra kompromiss av allas önskemål och ett ställningstagande är allt som krävs. Om det finns kompetens att bygga websiter så kanske det kan göras gemensamt på något sätt? Vad vet jag? Jag är bara en simpel bonde i livets schack (Citat från det våras för sheriffen)
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...