Demasoni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zl1ng3r
    Användare
    • december 2009
    • 71

    Demasoni

    En hög med frågor såhär på kvällskvisten till alla.
    När (om ni brukar) tar ni en hona med tugg för tömning eller flytt? Har ett gäng här som tuggar febrilt men inte äter nåt o börjar bli lagom utmärglade. Gått så nu i strax 3v så det bör väl kanske vara läge nu eller?
    Och efteråt, hur gör ni då?
    1167 liter malawi
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Jag

    brukar flytta honan innan hon spottar i akvariet till ett spottakvarium. Där låter jag honan gå kvar ca en vecka(ev mer) och äta upp sig om hon är tunn. Risken är annars stor att hannen leker av henne igen innan hon hunnit äta upp sig o kan då stryka med om hon skall gå drygt 3 veckor till med tugg.

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #3
      Ja. Nu är det hög tid att flytta över dom till yngel burk. Efter att dom har spottat brukar jag bara flytta tillbax honan till stora akvariet för att inte riskera att hon får för sig att äta sin avkomma. Men de där är nog en smak sak, vissa brukar låta honan gå med yngeln nån dag för att låta henne äta och så ifred. Men som sagt, jag har aldrig haft några problem med att flytta tillbax henne direkt.

      Med vänliga hälsningar
      Patrick

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Kan

        vara bra med gömställen åt ynglen i spottakvariet så som Putte Ludde är inne på.

        Kommentar

        • Zl1ng3r
          Användare
          • december 2009
          • 71

          #5
          Man tackar för lite förslag. Blir till att fixa i lite skiffer o jox i en 50liters balja ikväll å sen börja "jakten". Har ni nåra bra förslag på hur man lättast tar en hona i ett 720 fullt me kalksten o lavasten med mera Har ju en tendens att ofrivilligt simma in i en håv om man säger så
          1167 liter malawi

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Finns

            Ursprungligen postat av Zl1ng3r
            Man tackar för lite förslag. Blir till att fixa i lite skiffer o jox i en 50liters balja ikväll å sen börja "jakten". Har ni nåra bra förslag på hur man lättast tar en hona i ett 720 fullt me kalksten o lavasten med mera Har ju en tendens att ofrivilligt simma in i en håv om man säger så
            det mycket gömställen så kanske både ynglen o honan klarar sig i ett 720L!

            Annars får jag väll kort säga, Lycka till o fånga dem i det stora akvariet med gömställen

            Kommentar

            • Zl1ng3r
              Användare
              • december 2009
              • 71

              #7
              Mjo, det får nog ev bli så att de får gå kvar. Har inte direkt lust att plocka ut all sten som ligger i. annars får jag försöka inatt o ta henne. Brukar stå uppe i ett hörn omgett av vallnisera.
              1167 liter malawi

              Kommentar

              • Zl1ng3r
                Användare
                • december 2009
                • 71

                #8
                tog honan efter en liten nattjakt.. släppte nästan direkt i spottkaret o nu med lite matning o liknande så har jag hittat minst 8 små demasoner Trevligt värre tycker jag. =)
                1167 liter malawi

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Grattis Zl1ng3r, det fräcka me just demasoniyngel är att dom så tidigt visar sin teckning o är riktigt granna redan som små
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Zl1ng3r
                    Användare
                    • december 2009
                    • 71

                    #10
                    Japp LN, å pigga e dem med.. ser redan en liten tendens till lite "bråk" mellan några
                    1167 liter malawi

                    Kommentar

                    • Zl1ng3r
                      Användare
                      • december 2009
                      • 71

                      #11
                      Tog en demasonihona till ikväll me tugg. Ska bli intressant o se hur många yngel hon hade. Det bör väl inte bli problem att hon får spotta i samma kar som den förra honan gjorde va? dessa yngel e ju inte så stora än.
                      1167 liter malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...