Våg-effect i Troffe-Burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #16
    har tyvärr inte sett nån bra effekt av vågmaskiner i akvarium med undantag för megastora offentliga akvarium runt 3-4000 liter, vågorna går alltid för snabbt i normala kar, tycker det ser knäppt ut, mycket bättre då med streampumpar som typ vortech men även tunze och inte ställa in dom på vågeffekt
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Norrland
      Användare
      • december 2009
      • 557

      #17
      Ska forsoka filma detta. Men detta pagar i min Ikola burk nu: Fyra hanar har tagit revir pa botten - lockar honor som gar i ett stimm i overdelen av burken. Hanarna delar stenar och botten med ungdjur och yngel. Hanarna bryr sig inte om dessa utan ar upptagna med att simma upp halv vags i vatten columnen mot honorna for att sedan dansar hela vagen ner till sitt revir. Hanarna slass inte langre utan gor "fake" utfall mot varandra. Mycket kul och underhallande beteende. Honor som inte ruvar och ar redo att leka har valdigt gult band/svart huvud. Honor som ruvar har gult band med en svart strimma i ovre mitten delen av bandet/grå-svart skalle. Honor som spottat fargar sa lite som mojligt.

      Enligt corall-snubbarna ska jag skaffa en electrical strip som har otlets for flera pumpar/power heads. Stripen innehaller dioder som "fade(ar)" styrkan pa pumpen nar den slas av och pa. Pumparna gar att satta som wave funkton med mycke syre blanding pa ena sidan av burken. Eller, som pa filmen, en bit ner i sjon dar strommen vander i rikning. Uttagen pa stippen gar att syncronizera sa att detta fenomen upstar i burken. Att placera pumpar och komma undan billigt blir darimot mycket svarare.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #18
        Ursprungligen postat av HåE
        Grymt bra film! Här har du ett par wave maker.

        My DIY Wavebox using some acrylic pieces to make the box and a Tunze 6000 stream. I also made my own wave controller to create an adjustable pulse. The circu...

        http://www.youtube.com/watch?v=q7sjD...eature=related
        Den sista videon ar i narheten av vad jag tankt mig. Om vagorna blir forstora sa ser det lite for insane ut. Finna en ballans har och det blir grymt coolt. Manga bra ideer här HåE - ska surfa runt lite via dessa lankar. Tackar!

        Sa har typ:
        DIY Wavebox and DIY Wavebox Controller with Tunze 6101 working on my 180 G Tank

        ett exempel med Troffar...
        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        Senast redigerad av Norrland; 10 april 2010, 01:03.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #19
          ska bli intressant å se den effekten med pumpar och tror att det är tunze-system el liknande som dom menar med ""fade(ar)" styrkan pa pumpen nar den slas av och pa. Pumparna gar att satta som wave funkton med mycke syre blanding pa ena sidan av burken. Eller, som pa filmen, en bit ner i sjon dar strommen vander i rikning. Uttagen pa stippen gar att syncronizera sa att detta fenomen upstar i burken."

          Hur som helst är det svårt och tyvärr även dyrt med mina erfarenheter men men, Förstår din hängivenhet när du ser dina ikola och det är en fantastisk ciklid
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #20
            Om jag har förstått det hela rätt, och det är inte säkert att jag har, för jag har inte testat själv (än), så är mycket av den visuella effekten snarare ljuset än de verkliga vågorna. Om bara vattenytan rör sig och ljuset kommer från en enda punkt (t ex solen eller en spotlight) så borde effekten uppstå. Jag har sett det en gång i en burk med tetror på akvarielagret (förutom på stora offentliga akvarier med vågor, solsken och hela kittet). Med lysrör så suddas alla skuggor ut. Någon som testat?

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #21
              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Om jag har förstått det hela rätt, och det är inte säkert att jag har, för jag har inte testat själv (än), så är mycket av den visuella effekten snarare ljuset än de verkliga vågorna. Om bara vattenytan rör sig och ljuset kommer från en enda punkt (t ex solen eller en spotlight) så borde effekten uppstå. Jag har sett det en gång i en burk med tetror på akvarielagret (förutom på stora offentliga akvarier med vågor, solsken och hela kittet). Med lysrör så suddas alla skuggor ut. Någon som testat?
              Du kan aldrig få ett lysrör att ge ett verklighets troget ljus för att se ut som solflimmer. Har endast sett halogen ljus göra detta. Halogenspottar ger ett härligt solflimmer om du har bra ytrörelse, men denna metallhalogenramp verkar vara något alldeles extra. Tyvärr är priset därefter.

              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • Norrland
                Användare
                • december 2009
                • 557

                #22
                "Har sett några akvarier med blå bakruta där ett svagt lysrör eller dioders belyste bakrutans överkant så att det skapades "solkatter" på rutan."

                Hänga armaturen blev inget bra då det spiller för mycket ljus. Ska prova "solkatter" istället.

                Halogenspottar...ska kolla in.
                Senast redigerad av Norrland; 10 april 2010, 02:55.
                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #23
                  Koncentrerat ljus (t ex MH) och rörelser på ytan ger flimmer, det har jag både testat och sett på flera ställen.

                  Det med att "dimma" pumparna, ta inte vilken pump som helst. Jag minns inte vilken sort de ska vara, men har för mig att begreppen är synkroniserad/osynkroniserad. Den ena varianten ska funka att "dimma", den andra gör det inte.

                  Bra påminnelse med att belastningen på fogarna ökar med vågor i karet. Värt att hålla i baknacken.

                  Hilsen,

                  /P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #24
                    Detta kar kör helt klart med metallhalogen.

                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • JohnnyE
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 24

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Snarare 2 troffar och 400 kg sten

                      En hane och tre honor skulle kanske funka med rätt inredning och sällskap? Skaffar jag ett RIKTIGT stort akvarium så ska jag nog testa. I ett offentligt akvarium skulle det vara ballt om de hade kylan att i ett jätteakvarium ha stora kollonier med prinsessor, men endast några troffar.

                      Jag tycker detta var en väldigt intresant fråga..
                      Det flesta råd som florerar kring troffar påtalar ju att man skall
                      ha många för att de "gillar att gå tätt"??

                      I filmen som Norrland klippte in i denna tråd så får man en HELT annan
                      uppfattning av vad som borde anses vara en naturlig miljö

                      1 hane 4 honor på 1000 liter vatten??

                      Kommentar

                      • addo
                        Användare
                        • december 2007
                        • 52

                        #26
                        Snacka med Christian Wrang på Saltvatensguiden, han hade troffar i ett modifierat saltvattensakvarium där han hade en tunze-stram på vågeffekt så att vattnet gurglade.
                        Videon verkar tyvärr inte ligga kvar på you-tube.

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #27
                          Ursprungligen postat av JohnnyE
                          Jag tycker detta var en väldigt intresant fråga..
                          Det flesta råd som florerar kring troffar påtalar ju att man skall
                          ha många för att de "gillar att gå tätt"??

                          I filmen som Norrland klippte in i denna tråd så får man en HELT annan
                          uppfattning av vad som borde anses vara en naturlig miljö

                          1 hane 4 honor på 1000 liter vatten??
                          Dom ar valdigt flexibla med sitt beteende tycker jag. Beteendet andras ju hela tiden beronende pa grupp dynamik, inredning, vatten volym etc. Hadde en Pemba hane och hona i ett 500 liter - gick hur bra som hällst. 30 i ett 250 liter - gick prima det med. Nu kor jag dom i ett relativt hogt akvarium pa 540 liter med ungar och yngel och lite sten pa botten beteendet ar valdigt dynamiskt och liknar det som du ser i filmen.

                          addo: Tack for tipset! Jag ska logga in och se ifall jag far tag i honom.
                          Senast redigerad av Norrland; 11 april 2010, 03:03.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            #28
                            Funderar lite pa att ocksa prova en "Algea Scraper" for att reducera Nitrate and Phosphate i vattnet. En del fungerar kanon i Saltvattens burkar. Ar det nagon som provat med Troffar?
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Det man även ser är att troffar i naturen lever ensama förutom under leken då de lever i monogama par. Honan flyttar in till hanens revir där hon uppehåller sig i 1-3 veckor och äter upp sig. Sedan lekor hon och simmar iväg. Hanens revir är mycket viktigt på två olika sätt:

                              1. Bra revir lockar till sig honor.
                              2. Bra revir ger kortare tid för honan att "äta upp sig" = han hinner med fler honor.
                              Gäller detta alla troffe-varianter?
                              Varför jag frågar är för min grupp med Tropheus sp. "mpimbwe", Msalaba är dem enda grupp som efterliknar detta beeteende. Ganska kul och se dem bli ett par någon vecka innan lek för att sedan hålla ihop hela ruvningstiden. Har förvisso inte upplevt att honan simmar iväg efter lek utan snarare tvärtom att hon är väldigt mycket i hanens revir´och att han inte rör henne.
                              Har även hört av andra akvarister att brichardi kan även uppvisa liknande beetende i fångenskap.

                              Johan
                              Senast redigerad av Johan F; 11 april 2010, 09:23.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Norrland
                                Användare
                                • december 2009
                                • 557

                                #30
                                Dragit pa med circulationen och sa kan ni se lite av grupp dynamiken jag beskrev tidigare.
                                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                                Vag-effect far vanta. Den billigaste jag hittat har ar $150. Men jag vill ha bra grejjor sa jag ska nog vanta tills jag har rad med Turbelle.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...