Duktig Marigold-hona!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Duktig Marigold-hona!

    Tömde grabbens duktigaste Pseudotropheus acei ”Marigold”-hona ikväll. 4 gången hon tuggar sedan december, och nu simmade det ut hela 54 yngel från henne!

    (Nej, Marigold-yngel har inte röda prickar på sig! ...men de gör det enklare att räkna dom. ;-) )
    Senast redigerad av Bjorn; 03 april 2010, 23:26.
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Thomas R.

    #2
    Ja, de har små med oftast väldigt många yngel i sina kullar.
    Det är en väldigt tacksam art då de växer bra och har bra överlevnadsfrekvens!
    4:e kulllen - då simmar det ganska många "marigold" hemma hos er då!

    Kanske det blir ytterligare något yngelkar att dra upp dem i..?
    Lycka till!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Grattis!

      Hur gjorde du de röda punkterna? Photoshop?

      Kommentar

      • Bjorn
        Användare
        • oktober 2009
        • 939

        #4
        Ursprungligen postat av StefanL
        Grattis!

        Hur gjorde du de röda punkterna? Photoshop?
        Tack!

        Jag kör med goda gamla Paint Shop Pro 8 och använder vanliga "pensel-duttar". Tycker PS och PSE blir lite för tungrodda och omständiga för mina enkla behov.
        Newbie December 2009
        Malawi: 450 liter
        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

        Järfälla/Stockholm

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av Bjorn
          Tack!

          Jag kör med goda gamla Paint Shop Pro 8 och använder vanliga "pensel-duttar". Tycker PS och PSE blir lite för tungrodda och omständiga för mina enkla behov.
          Ok. Jag trodde du använt färgskala och gjort det gula mer rött genom att justera åt det röda hållet....men då har hela bilden kanske blivit rödare.

          Hur som helst så var det ett bra sätt att se dem tydligare.

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas R.
            /../4:e kulllen - då simmar det ganska många "marigold" hemma hos er då!

            Kanske det blir ytterligare något yngelkar att dra upp dem i..?
            Lycka till!
            Tyckte först att Marigold såg lite tråkiga ut första gång jag såg dom, men de blev snabbt en stor favorit, otroligt snygga och trevliga fiskar!

            Första kullen spottade hon i 240-literskaret den 4 december, och två av dom lyckades gömma sig undan och överleva, så när grabben fick nya stenar 24 januari passade jag på att plocka över dom till 60-liters yngelkaret. Och igår flyttade jag tillbaka dom!
            Bild 1: De två ynglen & mamman (som fortfarande har kvar några yngel efter tömmningen igår!)
            Bild 2: Ett av ynglen & Marigold-chefen (som växt till sig otroligt jämförd med de andra)

            Jo vi har väldigt mycket yngel nu, inte bara en massa Marigold men också rätt många Pseudotropheus polit (som tuggar konstant och numera får spotta i 450-L karet) + en hel del Copadichromis azureus (har en mycket effektiv hona där också) + bl.a. lite Golden, Röd Zebra, Aulonocara Maulana + några få Metriaclima greshakei och Aulonocara "röd rubin".

            Har egentligen bestämt att det inte ska bli flera akvarier här, har inte plats till flera änn de 5 vi har.. men har börjat bearbeta dottern så att hon ska förstå att hon också behöver ett yngel-kar i sitt rum.

            Återinförde också 6 st Copadichromis azureus-yngel till 450liters-karet igår, en annan riktig favoritfisk!
            Bild 3: Fyra av azureus-ynglen tillsammans med min lilla azureus-hona som nu tuggar för första gången (och en Cynotilapia afra - Jalo Reef-hona)
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #7
              Ursprungligen postat av StefanL
              Ok. Jag trodde du använt färgskala och gjort det gula mer rött genom att justera åt det röda hållet....men då har hela bilden kanske blivit rödare.

              Hur som helst så var det ett bra sätt att se dem tydligare.
              Jag är allt för primitiv för att börja leka med färgskalan.. gillar enkla lösningar.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                Grattis.. har aldrig sett den rödare fiskar.. kanske du lampa den med din hink?? var kommer ifrån den?? vänta lite o se den framtid.. spara den uppe större se den hur blir dom.. lycka till..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                Arbetssätt...