"Vänlig" Malawi-mix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • februari 2007
    • 111

    "Vänlig" Malawi-mix

    Jag skulle gärna vilja ha synpunkter och förslag på en uppsättning fisk till ett 375L akvarium. Idén är att akvariet skall vara färgglatt och fiskarna skall vara milda i sitt temperament.

    Vad tror Ni om följande:
    • Labidochromis Caeruleus / grupp
    • Pseudotropheus sp. "Acei" / grupp
    • Aulonocara Jacobfreibergi / 1 + 2
    • Aulonocara Stuartgranti / 1 + 2


    Skulle detta kunna funka bra, är de kompatibla, har de samma fodervanor - någon som skall bort?
    Finns det någon annan som skulle kunna passa in, sugen på någonting blått eller zebramönstrat.
    Senast redigerad av popetoteror; 03 april 2010, 21:03.
  • Thomas R.

    #2
    Ursprungligen postat av popetoteror
    Jag skulle gärna vilja ha synpunkter och förslag på en uppsättning fisk till ett 375L akvarium. Idéen är att akvariet skall vara färgglatt och fiskarna skall vara milda i sitt temperament.

    Vad tror Ni om följande:
    • Labidochromis Caeruleus / grupp
    • Pseudotropheus sp. "Acei" / grupp
    • Aulonocara Jacobfreibergi / 1 + 2
    • Aulonocara Stuartgranti / 1 + 2


    Skulle detta kunna funka bra, är de kompatibla, har de samma fodervanor - någon som skall bort?
    Finns det någon annan som skulle kunna passa in, sugen på någonting blått eller zebramönstrat.
    Jag skulle byta ut en av Aulonocaragrupperna mot ex.vis Ps. saulosi och/ eller Mel. interruptus. Ev en grupp med Lab. trewavasae!

    Kommentar

    • Bävern
      Användare
      • mars 2010
      • 18

      #3
      Hej,
      Jag har själv grupper av de två första arterna plus ett par A. maylandi. Det fungerar perfekt! Enl uppgift ska maylandi vara en av de lugnare Auloncarorna.

      Kommentar

      • popetoteror
        Användare
        • februari 2007
        • 111

        #4
        Nu har jag efter mycken möda och stort letande på nätet kommit fram till en variant som jag tycker är både färgglad och, som jag hoppas, "snäll".
        • Labidochromis Caeruleus
        • Pseudotropheus Socolofi
        • "Aulonocara" Firefish

        De två första kompletterar varandra, gul med svarta fenor respektive blå med svarta fenor - den tredje är röd...

        Några frågor jag är tacksam för svar och synpunkter på:
        - Hur har man dessa lämpligen, 2 + 4?
        - Firefish, hur är den i temperament?
        - Skulle detta kunna vara en mix som passar bra ihop, fiskar som är kompatibla med varandra, liknande temperament och vanor, lugna och med endast mild aggressivitetsnivå?
        Senast redigerad av popetoteror; 05 april 2010, 20:28. Anledning: Kompletterat med en frågeställning.

        Kommentar

        • Thomas R.

          #5
          Ursprungligen postat av popetoteror

          Några frågor jag är tacksam för svar och synpunkter på:
          - Hur har man dessa lämpligen, 2 + 4?
          - Firefish, hur är den i temperament?
          - Skulle detta kunna vara en mix som passar bra ihop, fiskar som är kompatibla med varandra, liknande temperament och vanor, lugna och med endast mild aggressivitetsnivå?
          Den kombon fungerar nog utmärkt!
          Ett tips på att få ett väl fungerande akvarium (nu när du startar från början), som dock kräver lite tålamod och tid är att leta rätt på valda arter som ungfiskar. Köp dem små (runt 4 cm) och låt dem växa upp tillsammans. Mkt lättare än att sätta ihop redan könsmogna och revirhävdande hanar. Golden och socolofi är färggranna redan som små så färgen kommer du ha i burken ändå. Det är aulonocaran som du får vänta lite på!
          Skaffa 10 st vardera av golden och socolofin och 5-6 st av aulonocaran och njut av fiskarnas uppväxt och utveckling....
          Har du tur så kommer du få två, tre stycken firefish som färgar samtidigt!

          Kommentar

          • popetoteror
            Användare
            • februari 2007
            • 111

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas R.
            Den kombon fungerar nog utmärkt!
            Ett tips på att få ett väl fungerande akvarium (nu när du startar från början), som dock kräver lite tålamod och tid är att leta rätt på valda arter som ungfiskar. Köp dem små (runt 4 cm) och låt dem växa upp tillsammans. Mkt lättare än att sätta ihop redan könsmogna och revirhävdande hanar. Golden och socolofi är färggranna redan som små så färgen kommer du ha i burken ändå. Det är aulonocaran som du får vänta lite på!
            Skaffa 10 st vardera av golden och socolofin och 5-6 st av aulonocaran och njut av fiskarnas uppväxt och utveckling....
            Har du tur så kommer du få två, tre stycken firefish som färgar samtidigt!
            Tack så mycket för ditt svar (varför blir man så glad när ens idéer bekräftas?)

            Vid köp av ungfisk inser jag att det är svårt med könsbestämning, det är kanske svårt med dessa två Mbuna arter ändå, då hanar och honor är likfärgade?

            Vilket förhållande hanar/honor skall jag sikta på med Golden, Socolofi respektive Firefish?

            Kommentar

            • Thomas R.

              #7
              Ursprungligen postat av popetoteror

              Vilket förhållande hanar/honor skall jag sikta på med Golden, Socolofi respektive Firefish?
              Beror lite på vad syftet är! Ska du odla för att producera mkt yngel så vill du ha många honor, kanske 2-3 hanar och 7-8 honor. Vill du ha ett snyggt och livfullt akvarium så spelar det mindre roll, bara båda könen är representerade!
              Men jag förespråkar fortfarande många ungdjur som får växa upp tillsammans, köper man då 10 "slumpmässigt" valda individer av samma art så brukar könsfördelningen bli bra.
              Vad gäller Aulonocaran: ska du inte ha den för odling utan för att den är röd och fin så vill du ha fler hanar än honor eftersom det är hanarna som står för den verkliga färgprakten!

              Kommentar

              • popetoteror
                Användare
                • februari 2007
                • 111

                #8
                Jag klickade på länken till din hemsida, är det din lokal?
                Oerhört imponerande! (inte nåt avundsjuk)

                Kommentar

                • Thomas R.

                  #9
                  Ursprungligen postat av popetoteror
                  Jag klickade på länken till din hemsida, är det din lokal?
                  Ja, där tillbringar jag "några" timmar/ vecka!

                  Ursprungligen postat av popetoteror
                  Oerhört imponerande! (inte nåt avundsjuk)
                  Tack!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...