Scampi i räkmixen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Konstigt att bara svenska kräft o skaldjur kan bli smittade av detta virus!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #17
      Hej.
      Läs hela artiklen.Kolla text TV ,inte bara kvällspresen.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • AquaZoo
        Företag
        • oktober 2007
        • 66

        #18
        Inte för att jag gillar det ena eller det andra. Men när blev kvällspressen eller text TV något o referera till.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Göteborgsposten är inte en kvällstidning utan Sveriges näst största dagstidning. Det framgår inte om det är GP reportern eller Svenska och Europeiska myndigheter som går ut med varningen.

          SVA har info om viruset http://www.sva.se/sv/navigera/Djurha...t-Disease-WSD/ men jag hittar inte uppmaningen om scampi trots att GP skriver att uppgifterna kommer från SVA.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 24 februari 2010, 09:49.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • december 2005
            • 418

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Konstigt att bara svenska kräft o skaldjur kan bli smittade av detta virus!
            Vad är det för konstigt med det, jag vet inte om jag förstår vad du menar. Är onget ovanligt med virus som endast drabbar vissa arter/typer av organismer.

            Kommentar

            • Laban
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 196

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Göteborgsposten är inte en kvällstidning utan Sveriges näst största dagstidning. Det är svenska och europeiska myndigheter som går ut med varningen.

              SVA har info om viruset http://www.sva.se/sv/navigera/Djurha...t-Disease-WSD/ men jag hittar inte uppmaningen om scampi trots att GP skriver att uppgifterna kommer från SVA.
              Ser jag inte som en garanti för korrekt journalistik!
              Cheers,
              Laban

              "We Fear No Foe" MFC

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                Ursprungligen postat av Laban
                Ser jag inte som en garanti för korrekt journalistik!
                Har jag skrivit det?

                Det som är irriterande är när personer inte orkar läsa ursprungsartikeln utan endast gnäller på att man inte kan lita på källan (och därmed försöker framstå som kritiskt tänkande när det i verkligheten är precis tvärt om - de låter bli att tänka av ren slöhet). Det finns namngivna personer (från SVA och jordbruksverket) som kommit med uttalanden och vi skulle lätt kunna kolla upp detta med dem om vi ville.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Markus_A
                  Användare
                  • december 2005
                  • 418

                  #23
                  Håller med Ola i hans senaste inlägg (#22)! På nationella vattenbrukskonferensen i höstas pratade Anders Hellström och Anders Alfjorden, båda från SVA, om smittskydd och sjukdomar hos svenska fisk och skaldjur. En slutsats var: att i möjligaste mån undvika sjukdomar som drabbar skaldjur var att inte sumpa importerade djur i våra egna vatten samt att levande livsmedel bör gå direkt till konsumtion..

                  Angående hållbara skaldjursodlingar kan ni kolla på detta så länge:
                  A global leader in the generation and transfer of appropriate and sustainable tropical aquaculture technologies for food security and holistic human development

                  Väntar på fler/bättre referenser.
                  OBS, jag menar inte att det är ok att köpa tigerräkor nu. Men vill belysa att det finns viss produktion av räkor som är hållbar.

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 804

                    #24
                    Hej Ola.
                    Håller med dig.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • december 2005
                      • 418

                      #25
                      Mer info om smittspridning via importerade skaldjur:

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #26
                        Ursprungligen postat av Markus_A
                        Mer info om smittspridning via importerade skaldjur:
                        http://aktuellt.fiskeriverket.se/Newsletter.asp?Id=537
                        Tack! Jag mejlade och frågade om vi fick trycka det i Ciklidbladet samt åsikter om att använda scampi som fiskmat.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #27
                          Ursprungligen postat av Markus_A
                          Vad är det för konstigt med det, jag vet inte om jag förstår vad du menar. Är onget ovanligt med virus som endast drabbar vissa arter/typer av organismer.
                          Det är inte viruset som är konstigt utan att det är svenska skaldjursom drabbas av viruset. Varför inte utländska?
                          Anledningen att jag skrev det var att man sa så på nyheterna, att svenska skaldjur kan bli smittade.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • tege
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 2753

                            #28
                            Har inte vi bara signalkräftor kvar i våra vatten? Är vi rädda om dom? (skoja lite bara)

                            Tror det här bara är ytterligare ett steg in i framtiden med öppna gränser, fri export o import och allt vad det innebär.

                            Hoppas fiskeristyrelsen når ut till allmänheten med vilka riskerna är med dessa räkor i tid.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av tege
                              Har inte vi bara signalkräftor kvar i våra vatten? Är vi rädda om dom? (skoja lite bara)

                              Tror det här bara är ytterligare ett steg in i framtiden med öppna gränser, fri export o import och allt vad det innebär.

                              Hoppas fiskeristyrelsen når ut till allmänheten med vilka riskerna är med dessa räkor i tid.
                              Det finns mycket flodkräfta i Sverige. Signalkräftan fortplanar sig inte norr om Dalälven eller var nu norrlandsgränsen går. Trots har man hittat signalkräftor i Torne Älv. Det finns idioter som tror att myndigheterna förbjuder insättning i Norrland för att "motarbeta" dem och inte låta dem ta del av "det svarta guldet" som den initiala populationsexplosionen har kallats. Men man får bara massor av signaler i några år, sedan går de ner till samma nivåer som man tidigare fick av flodkräftan.

                              Samma typ av konspiration hör man när det gäller vargen. De har planterats in för att "motarbeta" glesbyggden. Problemet är ju att det räcker med en sådan här ärkeidiot för att smitta norrlandsvatten med pest och media älskar att släppa fram en konspirationsteoretiker som påstår att myndigheter sätter in varg och motverkar rovdjursjakt endast för att driva bort folk och stjäla naturtillgångar i Norrland för att detta ska förhindra en seriös diskussion om rovdjur. (Denna omgång har dessa fått hålla sig hemma, antar att jägareförbunden haft bättre koll på vilka som släppts fram).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Ursprungligen postat av Markus_A
                                Mer info om smittspridning via importerade skaldjur:
                                http://aktuellt.fiskeriverket.se/Newsletter.asp?Id=537
                                Nu ligger länken på förstasidan.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...