filter av och påslag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chleide
    Användare
    • november 2007
    • 43

    filter av och påslag

    har en 450 lit balja med malawi, ett Fluval fx5 filter och ett innerfilter på 1500 l/h kapacitet, nu är det så att fx 5 filtret låter lite och ljudet förstärks om natten tycker man i alla fall, med störd nattsömn som följd. kan man låta filtret stängas av med belysningen om natten?? och slås på på morgonen med bel? har hört att det kanske inte är så bra för biologin i filtret, är det så? eller?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av chleide
    har en 450 lit balja med malawi, ett Fluval fx5 filter och ett innerfilter på 1500 l/h kapacitet, nu är det så att fx 5 filtret låter lite och ljudet förstärks om natten tycker man i alla fall, med störd nattsömn som följd. kan man låta filtret stängas av med belysningen om natten?? och slås på på morgonen med bel? har hört att det kanske inte är så bra för biologin i filtret, är det så? eller?
    Nej det kan du inte då bakterierna kommer ta stryk av syrgasbrist. Filtrena funkar sämre (biologiskt sett troligen inte alls) och i värsta fall kan det komma giftigt vatten ur dem på morgonen. Dessutom behöver fiskarna syrgas även på natten. Har du växter är det ännu viktigare då både växter och fisk andas syrgas på natten. Du får nog bita i det sura äpplet och köpa dyrare filter som låter mindre.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 08 februari 2010, 13:04.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • poujac
      Användare
      • maj 2006
      • 170

      #3
      Vad är låtar mycket??
      Jag hade problem med min FX5 tills jag bytat rotorn.
      Så köp en ny rotor till din FX5.
      >>Drive a real car drive a Jaguar<<

      Kommentar

      • chleide
        Användare
        • november 2007
        • 43

        #4
        ok, förstod det, filtret är inte ett år, ska kolla över det och sen kanske placera om det så kanske ljudet inte fortplantar sej in i sovrummet, grejen är att väggen in till sovrummet är oisolerad och fungerar då som resonanslåda, jag får försöka bygga bort problemet, först flytta filtret.

        Kommentar

        • RobinH
          Användare
          • augusti 2008
          • 2150

          #5
          Jag hade samma problem med min fx5:a och när jag rengjorde den så var det en massa grus i filtert på botten och vid rotorn, sen såg jag att mina ciklider som gick i karet grävde och spottade ut gruset precis ovanför insuget så det va inte så konstigt att grusen hamnade där, höjde insuget så va problemet löst.

          Är bara ett tips skadar ju inte att kolla!
          CA

          Kommentar

          • tummen
            Användare
            • maj 2007
            • 20

            #6
            hade högt ljud på mitt fx filter också.det var slangarna som låg i klämm mellan väggen och akvariet. lade lite filtermatta mellan så vart det tyst.

            Kommentar

            • Barracudan
              Användare
              • april 2005
              • 453

              #7
              Har ett Eheim som jag isolerat runt om med sådana där ljudisolerplattor som sitter i taket i div. offentliga byggnader. Filtret står i sovrummet, ok det hörs ytterst lite.
              Frontosamarkus

              Kommentar

              • chleide
                Användare
                • november 2007
                • 43

                #8
                tack för alla tips, rengjort allt, och slangarna låg faktiskt lite i kläm mellan akv. och vägg, flyttade slangarna till kortsidan så suget är i bak kant och utblås i framkant upptill, och nu är det tyst!!!! frun sover igen ;-)

                Kommentar

                • Laban
                  NCS Medlem
                  • januari 2013
                  • 196

                  #9
                  Då är det bara att kliva på...
                  Cheers,
                  Laban

                  "We Fear No Foe" MFC

                  Kommentar

                  Arbetssätt...