frågor kring Melanochromis cyaneorhabdos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke

    frågor kring Melanochromis cyaneorhabdos

    Hej! Är en ej aktiv medlem som kan börja bli mer aktiv som har ett 312l mbuna kar. Köpte för en tid sen 6 (blev 3.3) Melanochromis cyaneorhabdos (maingano) som yngel eller småfisk. Dessa har nu vuxit till sig till mogen ålder var av en av hanarna (den dominanta) har blivit ett monster i förhållande till de andra men har även sett att det finns många arter som e väääldigt lika varann speciellt hanar, upptäckt att han "raggar" på mina hongi-honor vilket får mig o misstänka att han kanske tillhör en annan art inom melanochromis? Eller det kanske inte e så ovanligt? Finns det nån som hellst chans att dessa kommer o korsa sig? Denna hane är ca 4-5 cm större och ca dubbel höjd än alla andra Melanochromis cyaneorhabdos som ligger runt 8cm. Eller e det så att han bara e en väldigt stor hane? Hur som hellst e det märkliga att han ignorerar Melanochromis cyaneorhabdos-honorna o satsar mer på hongi-honor. Nån som har liknande problem? Tack på förhand
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    jag har sett liknande under åren i mina kar och det är nog inte speciellt för maingano utan det gäller nog de flesta mbuna hanar i dominans. Många eller extremt få är lösningen-try & error
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Om du jämför med bilderna i artregistret tycker du att den liknar bilderna där? Hanen och honan ska ju se likadana ut också.

      Kommentar

      • Jocke

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Om du jämför med bilderna i artregistret tycker du att den liknar bilderna där? Hanen och honan ska ju se likadana ut också.
        Han är lik dom andra hanarna bortsett från stlk, det är väl mest märkligt att han till synes ratar honor av sin egen art. kan skilja något på färgen mot de andra hanarna i gänget men det kan ju o andra sidan bero på flera osaker.


        specmats; Ok så då kan man räkna med bastards m.a.o?

        Kommentar

        Arbetssätt...