Kanibal-Polit-Mamma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Kanibal-Polit-Mamma

    Har en Pseudotropheus polit-hona som har tuggad ett bra tag nu (räknade ut att ynglen borde vara mogna i slutet av veckan). Så jag satte upp ett 60-liters spott/yngelakvarie för henne som jag flyttade henne till i går (efter att ha plockad ut all inredning i mitt 450L och jagat runt efter henne med två håvar hur länge som helst! *Pust*

    Var jätteglad för att hon behöll ynglen och inte spottade i håven, och i morse såg jag minst 3 st rätt stora yngel (utan äggsäck) som gömde sig bakom filtret.

    ...och när jag kom hem ikväll, plockade ur det ena stenen i akvariet och plockade bort filtret, värmaren... tomt... bara honan kvar! Ingen chans att ynglen skulle ha kommit sig in i filtret (eller ut av akvariet), hoppades ett lite tag att hon plockat in dom i munnen igen trots att hon såg tom ut, men en nogran undersökning med bl.a lätt vold och en ficklampa visade att hon var ren.

    Kan bara tolka det som att hon under dagen ätit upp sina egna yngel.

    Hur vanligt är det att honan kanibaliserar på sina egna yngel?
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av Bjorn
    Har en Pseudotropheus polit-hona som har tuggad ett bra tag nu (räknade ut att ynglen borde vara mogna i slutet av veckan). Så jag satte upp ett 60-liters spott/yngelakvarie för henne som jag flyttade henne till i går (efter att ha plockad ut all inredning i mitt 450L och jagat runt efter henne med två håvar hur länge som helst! *Pust*

    Var jätteglad för att hon behöll ynglen och inte spottade i håven, och i morse såg jag minst 3 st rätt stora yngel (utan äggsäck) som gömde sig bakom filtret.

    ...och när jag kom hem ikväll, plockade ur det ena stenen i akvariet och plockade bort filtret, värmaren... tomt... bara honan kvar! Ingen chans att ynglen skulle ha kommit sig in i filtret (eller ut av akvariet), hoppades ett lite tag att hon plockat in dom i munnen igen trots att hon såg tom ut, men en nogran undersökning med bl.a lätt vold och en ficklampa visade att hon var ren.

    Kan bara tolka det som att hon under dagen ätit upp sina egna yngel.

    Hur vanligt är det att honan kanibaliserar på sina egna yngel?
    För min del har det nog aldrig hänt men jag kanske minns fel då det var ett tag sedan man höll på med malawi.
    Kan hon blivit skrämd på något sätt?

    /Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      Ursprungligen postat av Johan F
      Kan hon blivit skrämd på något sätt?
      Förrutom av min frenetiska jakt på henne igår? ...nej, det har varit nersläkt i akvariet och rummet i hela dag, och ingen har varit hemma.
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • Pimme
        Användare
        • mars 2006
        • 25

        #4
        Det är inte helt ovanligt att honorna äter upp sina yngel när de är nyspottade.
        Om det beror på stress, hunger eller något annat vet jag inte.

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Hej!
          Vad hade du för vatten i spottkaret?
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Bjorn
            Användare
            • oktober 2009
            • 939

            #6
            Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Vad hade du för vatten i spottkaret?
            Satte igång yngelburken 3 dagar innan och körde då med 50% från karet hon går i + 50% Nytt (kör en blandning av 0,3dl bikarbonat/100L+ 0,3dl/100L havsalt + Happy-Life i allt malawi-vatten)
            Newbie December 2009
            Malawi: 450 liter
            Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

            Järfälla/Stockholm

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av Bjorn
              Satte igång yngelburken 3 dagar innan och körde då med 50% från karet hon går i + 50% Nytt (kör en blandning av 0,3dl bikarbonat/100L+ 0,3dl/100L havsalt + Happy-Life i allt malawi-vatten)
              Ja, det borde funkat vatten mässigt.

              Det jag funderar över är den totala stress nivån.
              Fångsten, nytt akvarium och delvis nytt vatten.
              (Finns mängder av knep vid upp fångandet utan att det blir en hysterisk jakt)
              Vatten i spottkaret och självklart inredning och filter i detsamma är faktorer som spelar in.

              Försök med en "mjukare" övergång till spottkaret nästa gång så går det säker bra.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Det finns 2 st arter(minst) från victoriasjön som äter sina egna yngel men jag har aldrig varit med om att någon art från malawisjön gör det.

                Kommentar

                • Pimme
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 25

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Det finns 2 st arter(minst) från victoriasjön som äter sina egna yngel men jag har aldrig varit med om att någon art från malawisjön gör det.
                  Med malawina är det nog inte så att vissa arter äter sina egna yngel regelbundet direkt efters pottning, utan det måste bero på något annat t.ex. stress eller taskig barndom.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Det är vanligt bland massor av fiskar att de äter sina yngel ifall de anser att de behöver energin från dem, får svårt att skydda dem etc. De äter dem hellre själv än låter någon annan göra det. Kanske tyckte honan att omständigheterna inte var tillräckligt bra.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Att hon var hungrig tror jag inte på, hade matat mycket med cyklops som hon verkade få i sig under tiden hon tuggade... men stressad (eller bara elak *skratt*) absolut. En annan polit-honan parade sig nu i lördags. :-) ...blir tömmning och ingen flytt på henne.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #12
                        Nu verkar alla mina polit-honor tugga... två duktiga (och fina) hanar jag har.

                        Fångade in en av dom idag (betydligt snabbare och smidigare änn förra gången) och skakade ur henne 13 yngel. Hon verkade ha några kvar i munnen men jag ville inte trakasera henne allt för mycket + det kan aldrig skada att hon får behålla några.
                        Senast redigerad av Bjorn; 01 februari 2010, 22:03.
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        Arbetssätt...