Art förslag Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • unger
    Användare
    • februari 2005
    • 216

    Art förslag Malawi

    Behöver idéer och uppslag. Har två burkar, 500 med Rödzebra -röd och Ob, lab trewavasae higga reef VF och golden. 1400 liters med Fryeri VF, lab trew higga reef MC VF, golden VF, Fainzilberi Kirondo MC , Aulonocara blue neon undu reef VF och PS red top Ndumbi.

    Nu vill jag göra om. Funderar på att köra ihop Lab trew higga reef populationerna med Fainzilberi i 1400 liters med komplettering av något.

    Och ändra totalt i 500 liters karet.

    TIPS!!??
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Ursprungligen postat av unger
    Behöver idéer och uppslag. Har två burkar, 500 med Rödzebra -röd och Ob, lab trewavasae higga reef VF och golden. 1400 liters med Fryeri VF, lab trew higga reef MC VF, golden VF, Fainzilberi Kirondo MC , Aulonocara blue neon undu reef VF och PS red top Ndumbi.

    Nu vill jag göra om. Funderar på att köra ihop Lab trew higga reef populationerna med Fainzilberi i 1400 liters med komplettering av något.

    Och ändra totalt i 500 liters karet.

    TIPS!!??
    Jag skulle Ha kört trewavasaen, rödzebran och Fainzilbery i stora karet som du skriver.

    I 5-hundringen skulle jag köra golden och Aulonocaran och ev Fryerin.
    Ps red top Ndumbi skulle jag satt ut på köp O sälj.

    Är det så att mc hanen inte får leka i stora karet så skulle jag sälja iväg den vanliga hanen så att snyggingen får komma till skott.
    Är det så att du kommer på att trewavasaen är tråkig eller nåt, så tar vi dom gärna.
    Lycka till!
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • unger
      Användare
      • februari 2005
      • 216

      #3
      Går det att blanda Zebran och fainzelberi?? Funderar på att sälja fryeri, ndumbi och ´golden allt är ju VF. Och bara köra solo Aulonocara i 500 liters

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        Ursprungligen postat av unger
        Går det att blanda Zebran och fainzelberi?? Funderar på att sälja fryeri, ndumbi och ´golden allt är ju VF. Och bara köra solo Aulonocara i 500 liters
        Ja det funkar men korsningsrisk finns ju, men det lär du ju märka. Hur många blå neon har du? Har du 15 stycken så bör det nog funka bra, annars finns det en risk för att de blir lite fega. Du kanske ska hitta någon annan aulonocara som du kan mixa med blå neon. Riktigt fina Golden är ju annars riktigt smutt och skulle passa med dina aulonocaror.

        Ndumbin och fryerin är väl de som inte riktigt platsar i första uppställningen (bänknötare).
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #5
          det blir en stor grupp med Lab Trew i det stora och en nästan lika stor grupp Met Fainzelberi och kanske en grupp med röd zebra.

          Går det att mixa två arter av aulonocara??

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Skönt att se att någon vill ha en större grupp Röd Zebra. Jag kommer att skaffa det när jag startar om. Röd Zebra var en av mina första ciklidarter och faktiskt en av de som stått sig bäst genom tiderna för mig. Snygg art och mycket trevlig att odla.

            Kommentar

            • unger
              Användare
              • februari 2005
              • 216

              #7
              visst en dröm firre. hade den på 70 talet och när jag startade om för några år sedan den första jag skaffade. lite svårt att få tag på VF dock. men en större grupp måste väl vara fin i ett 1400 liters med bara ytterligare två arter och även de i större grupper

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av unger
                visst en dröm firre. hade den på 70 talet och när jag startade om för några år sedan den första jag skaffade. lite svårt att få tag på VF dock. men en större grupp måste väl vara fin i ett 1400 liters med bara ytterligare två arter och även de i större grupper
                Problemet som jag ser det med arten idag är att så fruktansvärt många odlar fram ren skitfisk med bleka färger och defekta kroppar. Jag blir förbannad när jag ser det i butiker...

                Kommentar

                • unger
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 216

                  #9
                  därför föredrar jag VF. De odlade har helt tappat inte bara färg utan även formen. De ska vara graciösa

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #10
                    Ursprungligen postat av unger
                    det blir en stor grupp med Lab Trew i det stora och en nästan lika stor grupp Met Fainzelberi och kanske en grupp med röd zebra.

                    Går det att mixa två arter av aulonocara??
                    Ja det går bra,
                    kanske ska välja någon utanför stuartgranti-gruppen. Kolla så att du och även fiskarna inte tar fel på honorna. Annars kan du ju ha någon Othopharynx eller snällare Protomelas.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • unger
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 216

                      #11
                      fire blue skulle den fungera? Eller finns det någon annan kombo?? Är helt öppen för ideer kring 500 liters

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #12
                        Ursprungligen postat av unger
                        fire blue skulle den fungera? Eller finns det någon annan kombo?? Är helt öppen för ideer kring 500 liters
                        Ja, det kan funka men den är lite mer aggro än aulonocara. Protomelas sp. "Steveni Taiwan" (Taiwan Reef) är ju lite lugnare och passar säkert bättre. Eller kanske nåra vitläppar, de är väldigt fredliga.

                        vitläppar Placidochromis phenochilus Mdoka


                        Taiwan reef


                        Bilder finns säkert i vårat stora artregister oxå, men jag är slö och hittar bättre på cichlid-forum.com
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...