Påverka växttakten på fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Altolamprologus
    Användare
    • september 2008
    • 7

    Påverka växttakten på fiskarna?

    Har funderat på om det finns något bra knep så man kan få sina fiskar att växa optimalt.Nu har jag Tanganyika Lite olika sorter.
    Från början gick de flesta i ett 152L akvarium men nu går de i 375L istället.
    De fiskar jag har reagerat på att dom växer sakta är mina Leleupi dom är över ett år o dom ser inte ut att ha växt något under tiden.
    Mina altolamprologus arter vet jag att de skulle växa långsamt men Leleupin trodde jag växte snabbare?Maten de får är varierad Räkmix,Flingor,Pellets,Vegetabiliska Flingor.
    Pigga och alerta är dom men växer som sagt dåligt. Har bra vattenvärden dessutom.
    Mvh Per Bergman
    375L Tanganyika
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Byt mycket vatten och ofta (1ggr per vecka eller mer) så växer dina fiskar mycket fortare.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Altolamprologus
      Användare
      • september 2008
      • 7

      #3
      Och Tack för tipset ska testa det.
      Mvh Per
      375L Tanganyika

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Har dom gått så länge som ett år utan tillväxt kan det vara svårt att få igång dom.
        Men gör som Zaphi säger och börja med en vattenbytarrutin. 30-50% i veckan beroende på hur mycket du matar. Har du bra kranvatten så kör några 50%iga vattenbyte var tredje dag så att du får bort allt gammalt bös ur vattnet. När du gjort det så kan du börja mata lite hårdare och variera kosten med t.e.x. räkmix, Red Parrot, Spriulinaflingor.
        Försök dessutom att hålla lite varmare i karet, det ökar ämnesomsättningen och kan fåigång tillväxten.
        Dessvärre ökar även belastningen i karet med ökad temp så att det är viktigt att se till att syresättningen funkar ok.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Notera att det inte är önskvärt att få dina fiskar att växa för snabbt genom att mata som en galning. Då blir de ofta för stora och dessutom kan de få en annan form än den de har i det vilda, vilket ju är synd.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Storsjöciklider växer snarast för fort än för långsamt så man ska se optimal tillväxt utifrån det också.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Altolamprologus
              Användare
              • september 2008
              • 7

              #7
              Ok tack för alla svar.
              Ja dom har väl gått ungefär ett år i 152an o kanske lite mer än en månad i 375an kör vattnet genom ett kolfilter när jag fyller på så vattnet borde vara rätt bra tillsätter bikarbonat o lite salt. Värderna visar bra också.
              Mvh Per
              375L Tanganyika

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                ja jag håller Zaphi den vad han skrev där så följer jag med den..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • Haardhandske
                  Användare
                  • november 2009
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Byt mycket vatten och ofta (1ggr per vecka eller mer) så växer dina fiskar mycket fortare.
                  Känner du till anledningen till det? Ökas ämnesomsättningen eller är det minskad halt av toxiner som får dem att må bättre och därmed växa bättre?

                  Kommentar

                  • algskraparn
                    Användare
                    • september 2006
                    • 159

                    #10
                    Ursprungligen postat av Haardhandske
                    Känner du till anledningen till det? Ökas ämnesomsättningen eller är det minskad halt av toxiner som får dem att må bättre och därmed växa bättre?
                    Den vanligaste förklaringen till att de växer snabbare med tätare vattenbyten / renare vatten är att det medför just minskad halt toxiner, t.ex. nitrat

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      1. Frekventare vattenbyten (nämnts tidigare)
                      2. Frekventare utfodringstillfällen
                      3. Effektivare foder
                      4. Större yngel/ungdjursakvarium

                      Kommentar

                      Arbetssätt...