Demasoni mobbad, Malawi Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    Demasoni mobbad, Malawi Ciklider

    Jag startade för ca 2 månade sedan ett 150 liters akvarium. Nybörjade som jag är ställde jag många frågor i djuraffären och fick tipset att ha cilkider i mitt akvarium. Fick sedan hjälp att välja ut ett gäng malawi ciklider. Jag köpte 4st Tropheops sp. "chilumba", 4st malawi av för mig okänd sort, dessa är större än de andra och sen köpte jag 4st Demasoni. 2 ut av dem har växt till sig och trivs bra i den stora gruppen av malawisar men de andra 2 har inte växt mycket alls, äter dåligt och håller sig för sig själva. Dem 2 blir även hackade på och bitna av främst de andra 2 Demasoni. Igårkväll tog jag beslutet att flytta dem som var mest illa därann (skjärtfenan är söndertrasad) till ett mindre akvarium jag har med tetror. Jag vet att den inte ska vara ihop med dem men igår fick åt den iaf äta lite grann.
    Funderade på om dem 2 som är utstötta ur gruppen är honor? Jag vet att dem är munruvande och då inte äter så mycket eller kanske inte alls? och att dem då även kan hålla sig för sig själva?
    Lite tips och häjlp att lokalisera problemet vore fint. Demasonin som jag flyttade hade inte klarat sig länge till i det stora akvariet.

    Hälsningar Jess
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Hejsan och välkommen till forumet!
    Tråkigt att behöva säga detta men ditt akvarium är för litet för att hålla malawisar. Ett absolut minimum skulle nog vara runt 200 liter. Det finns dom som lyckas att köra demasoni i mindre kar, men då i en stor grupp på åtminstone 15 st. Detta för att sprida aggresionen. Man ska också ha en stor övervikt av honor. Kanske 3 hanar och resten honor.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • D-jess
      Användare
      • november 2009
      • 36

      #3
      Det tycker jag personalen i djuraffären skulle informerat mig om när jag frågade Men som läget nu är, jag kan ju inte bara slänga bort mina fiskar
      Har du något tips? eller är det bara ett större kar som gäller? Mer fisk i karet är ju inget alternativ som det är nu :/

      /Jess

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Håller med dig att du borde ha fått den infon i butiken. Riktigt dåligt måste jag säga. Dina Tropheops sp. "chilumba" behöver ungefär dubbla din tank storlek. Jag tycker du ska prata med zoo butiken, och höra om du kan få byta ut firrarna mot andra. Det finns t.ex. ett gäng med snygga Tanganyika ciklider som skulle funka hur bra som helst i ditt 150 liters.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Här är några få exempel som skulle funka.


          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Håller med HÅE. Det finns ju en del Tanganyika som går utmärkt att ha i 150L. Men det finns ju även en massa Sydamerikaner som går att ha.

            Några exempel:


            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Håller helt med föregående. Aggresionerna som du beskriver har dock inte med storleken på akvariet att göra utan med antalet. De flesta demasoni som finns i handeln är att betrakta som större yngel (under 4 cm) och då går det att ha dem i 150 liter temporärt, men det måste vara många fler. Om det skulle vara så att du gillar dina fiskar och vill utöka hobbyn så köp fler och stoppa i ditt nuvarande kar medans du iordningställer ett större. Eller byt till lämplig Tanganyika eller SA. Håller med om att de borde ta tillbaka fisken i butiken men det är dessvärre ovanligt enligt min erfarenhet.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • D-jess
                Användare
                • november 2009
                • 36

                #8
                Fick mycket att fundera på nu. Skulle jättegärna skaffa mig ett kar till, ett större. Men tyvärr säger sambon och lägenhetens storlek ifrån om det.. Jag har inte hört med djuraffären ännu men är som sagt tveksam till att dem skulle vilja ta tillbaka dem samt att jag tycker om dem :$
                Tack för tipsen på andra ciklider.

                Har läst lite på nätet och på nått ställe stod det att det kunde lösa aggretioner och revir om man hade riktigt många gömmor i sitt kar, Jar ett stenröse men lite gömmor, samt en rot och lite låga växter. Men skulle kanske fixa lite gömmor som bara passar de mindre fiskarna där dem kan gömma undan sig om de vill. Vad tror ni om det?

                /Jess

                Kommentar

                • D-jess
                  Användare
                  • november 2009
                  • 36

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåE
                  Hejsan och välkommen till forumet!
                  Tråkigt att behöva säga detta men ditt akvarium är för litet för att hålla malawisar. Ett absolut minimum skulle nog vara runt 200 liter. Det finns dom som lyckas att köra demasoni i mindre kar, men då i en stor grupp på åtminstone 15 st. Detta för att sprida aggresionen. Man ska också ha en stor övervikt av honor. Kanske 3 hanar och resten honor.
                  Hur kan jag se vilkar som är honor eller hanar? Killen i djuraffären sa att han inte kunde se det så jag fick bara 4st... Kan ju vara bra att veta beroende på hur jag löser detta nu.

                  /Jess

                  Kommentar

                  • Fredrik H.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1884

                    #10
                    Gömställen kan fungera men det kan även hända att de blir till revir för dominanta djur. Det är även risk att du får ett väldigt tomt kar eftersom de bara tar varsin håla och sitter där på grund av att den dominanta hanen anfaller så fort de visar sig. Det är ju inte jättekul att ha fiskarna gömda. Men prova, funkar det inte så kan du ju plocka ur det.

                    Just på demasoni är det svårt att se skillnad på kön i butiken. Dels för att de ofta bara är på gränsen till könsmogna och för att de icke dominanta hanarna ofta viker ihop sig som honor. En dominant hane är tydlig i sitt beteende och har märkbart spetsigare och längre avslut på fenorna. Det är framförallt beteendet som avgör det. Det är inte vanligt att man kan gå till en butik och be dem om ett visst antal honor och hanar så på den punkten tycker jag inte att din butik har brustit.
                    Fredrik H.
                    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                    www.cichlidgallery.org
                    www.tropheini.com

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      jag håller Håe.. den brukar så man skall ha bäst 300 liter för trop.chilumba så den är tuffare fiskar... och samma med demasoni skall ha bäst gruppen än 15-20 st.. men svårt hör av den till sammans mellan den tuffare mot svag fiskar för den... mellan t.chilumba och demasoni...
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • sleepy
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 294

                        #12
                        Som någon sa tidigare behöver du fler fiskar för att lösa mobbningen. Visst gömställen hjälper men bara temporärt dessa mobbade fiskar kommer iställer gömma sig vid matning med och sedan pågrund av detta inte kunna växa till sig och gör storleks skillnaden ennu större. (antagligen de som redan har hänt)

                        Men har dålig koll på hur mycke fiskar man kan ha i ditt akvarium kanske onödigt att köpa mer av samma som art som kräver för stort akvarium. Men även om du köper andra fiskar som är lite tuffa kommer detta sprida ut mobbningen. Jag har dock dålig koll vad detta skulle vara

                        Jag har dock personlig erfarenhet av just detta fallet. jag har nämligen 3 frontossor i ett kar vilket man minnst behöver runt 10 styck för att detta skall funka. vilket har lätt till att den domenata hanen är cirka 3 ggr större en den minsta som inprincip alltid såg undernärd ut.

                        Men efter jag dubblade mitt antal fiskar i akvariumet så ser jag att de är påväg tillbaka den minsta är alldrig undernärd och börjar vara framme mer och betydligt mer kraft i
                        Jag gick från cirka 25 firrar till runt 50. då va mertalet av dessa fiskar även en fisk som inte var aggresiv över huvetaget jämfört me frontossan.
                        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                        Kommentar

                        • sleepy
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 294

                          #13
                          utöver detta så är faktist storleks skillnaden mellan ett 150L och ett 300l inte så stort du borde få plats

                          Det blir bara cirka 40-50 cm längre. Höjd och måttet ut från väggen brukar vara ovesentligt. Köp ett större nämn dock inte att du dubblar storleken utan att de bara blir x cm längre
                          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                          Kommentar

                          • yel_low
                            Användare
                            • augusti 2009
                            • 48

                            #14
                            jag har kört med 6 dema... 12 dema.... och de trillar bara av pinn och mobbas ihjäl.. har nu en grupp på 35st i ett rena 240, vilket funkar bra, har lavastensrös på botten i karet och alla har sina gömställen.
                            demasoni är dessutom känslig på maten, och vill ha mest räkmix eller spirulina flingor för att de ska funka med deras magar.

                            jag har tom gått så långt att ja köpte dom ett eget 240 istället för att dom skulle gå med andra malawi i rio400, då deras mat behov gör de svårt att mata dom med andra fiskar.

                            men nu har jag iaf fått dom att föröka sig och de är alltid nån hona som tuggar.

                            Lycka till!
                            I mina Akvarium:

                            *Geophagus sp. "orange head tapajós"
                            *Satanoperca Leucosticta
                            *Marlboro Red
                            *Blue Diamond
                            *Kobalt Blue
                            *Div L-Malar
                            *Citron och Koppar Tetror

                            "Man kan inte ha för mkt filter"

                            Kommentar

                            • D-jess
                              Användare
                              • november 2009
                              • 36

                              #15
                              För fyra dagar sedan gjorde jag ommöblering i akvariet, skaffade mycket mer hålor och grottor. Satte även tillbaka den lilla demasonin som nu hade återhämtat sig lite i det andra akvariet. Nu så kommer alla och äter och ser pigga och glada ut. Skjärtfenan på den lilla demasonin har redan börjat växa tillbaka ordentligt.

                              Har 12 fiskar + en mal i karet nu och tror att det kommer bli för "trångt" för dem om jag skulle skaffa mig fler demasoni. Kommer avvakta lite nu när allt ser bra ut och hålla ögonen öppna så ingen blir mobbad igen och får se då hur jag löser situationen.

                              Tack för alla tips och åsikter!

                              /Jess

                              Kommentar

                              Arbetssätt...