Otopharynx tetrastigma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kisper
    Användare
    • december 2008
    • 15

    Otopharynx tetrastigma

    Kikade i artregistret samt googlade på namnet för att om möjligt hitta en artbeskrivning av denna fisk. Men fann inget mer än några bilder samt att den blir 16 cm.

    Såg däremot att det fanns några här som höll arten - kanske någon av er vill dela med sig lite info om den.
  • kisper
    Användare
    • december 2008
    • 15

    #2
    just när jag postat och scrollat ner en bit fick jag se rubriken " Liknande ämnen" ...

    Där har redan min fråga ställts en gång innan...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Gör absolut inget om du frågar saker om igen. Jag har inte haft arten du efterfrågar men är nyfiken på om du får svar...

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        Jag har haft 2+2 av denna firre i ett 960 liters båda gick utfärgade och jagade ihjäl ena honan, de är ganska lugna (om de inte vill göra flera) och väldigt vackra metallicgrön/blå. Har ett gäng yngel av dom.
        Det verkar som många ottosar färgar ut om de får lite space. Har även haft 2 Litobatushanar som oxå gick utfärgade i stora karet, men inte i en 375a.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • Tedde
          Användare
          • september 2006
          • 100

          #5
          Underbart fina fiskar.. framför allt när den är leksugen då den färgar helt svart om buken och spänner ut sin undebart fina orangaröda ryggfena samt att den får mer markanta svarta stäck över ögonen. De har väldigt lätt för att leka, jag har haft de i ett 250 liters både själva 4+10 och tillsammans med 3+9 S.fryeri (som då är mer dominant) har då minskat O. tetrastigma gruppen till 2+7. De tuggar fortfarande regelbundet men de leker inte av så många honor åt gången. Min erfarenhet säger att de är väldigt starka och klarar säkert av att gå tillsammans med ett flertal olika arter mbunas.
          I källaren finns nära 50 olika arter Malawi/Tanganyika i hundra akvarier...

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #6
            Det här var det enda jag hittade med google.

            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • kisper
              Användare
              • december 2008
              • 15

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Gör absolut inget om du frågar saker om igen. Jag har inte haft arten du efterfrågar men är nyfiken på om du får svar...
              Phu, blev lite röd om öronen då jag insåg att jag inte varit uppmärksam nog och sett att frågan redan ställts...

              Jag tackar för infot ni övriga lämna om arten, och framför allt om uppgiften att den verkar kunna gå ihop med MBunas. I dagsläget finns bara MBunas i akvarierna här, men tanken är att börja avveckla dem så smått, kan vara roligt att testa lite andra arter nu efter ett år med enbart MBunas.

              Jo, en sak till - Vad tror ni det kan bero på att arten inte är mer uppmärksammad då den ändå verkar vara en relativt fredlig, lättskött och synnerligen vacker fisk?

              Kommentar

              Arbetssätt...