"anorexi" fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mummsan

    "anorexi" fisk.

    Hej alla kunniga!

    Jag har förlag lappen med namnet på fisken men jag beskriver den för er. Den är gul, rygg och bukfenor är svarta förutom på honan där enbart ryggfenan är lite svart och likaså stjärtfenan är svart.Den gula färgen är stark och den ena hannen ( den som är sjuk nu) har som en svart mask nästan. Jag hade en hona av denna som tyvär dog här för någon vecka sedan men hon såg anorektisk ut i ett par månader. Hon tog maten men spottade ut, tog ny tugga men spottade ut. Avmagrade någe kopiöst och de såg mer eller mindre ut som ett simmande skelett i akvariet. Nu har den ena hannen börjat lika dant. Tar mat men spottar ut, är mycke stillsam. I vanliga fall är de full rulle på denna och den andra hannen. Även buken börjar gå innåt tycker jag. Vad kan detta vara för något uschligt dom fått och finns de något att göra. Vill inte gärna att dom andra ska få samma och absolut inte ynglena.
    Inga andra fiskar verkar vara drabbade.

    Ett jätte dålig kort tyvär


    Så här såg honan ut ( när hon var frisk)
    Senast redigerad av Gäst; 12 september 2009, 23:14. Anledning: lagt in en bild
  • endymion

    #2
    Labidochromis caeruleus eller i vardagligt tal Golden låter det som du har. Det är oftast svårt att behandla fisk som redan börjat magra. Men om flera fiskar magrar tyder det ju på att något inte är helt rätt för dem. Vad matar du med och vad har du för pH?

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av Mummsan
      Hej alla kunniga!

      Jag har förlag lappen med namnet på fisken men jag beskriver den för er. Den är gul, rygg och bukfenor är svarta förutom på honan där enbart ryggfenan är lite svart och likaså stjärtfenan är svart.Den gula färgen är stark och den ena hannen ( den som är sjuk nu) har som en svart mask nästan. Jag hade en hona av denna som tyvär dog här för någon vecka sedan men hon såg anorektisk ut i ett par månader. Hon tog maten men spottade ut, tog ny tugga men spottade ut. Avmagrade någe kopiöst och de såg mer eller mindre ut som ett simmande skelett i akvariet. Nu har den ena hannen börjat lika dant. Tar mat men spottar ut, är mycke stillsam. I vanliga fall är de full rulle på denna och den andra hannen. Även buken börjar gå innåt tycker jag. Vad kan detta vara för något uschligt dom fått och finns de något att göra. Vill inte gärna att dom andra ska få samma och absolut inte ynglena.
      Inga andra fiskar verkar vara drabbade.
      Jag tror att att dom är på åldrens höst, men det kanske också är en sjukdom.
      Du kommer aldrig att kunna bota dom om det är en sjukdom.
      Mitt råd är är dom så smala och spottar ut maten och är så smala som du skriver. så är mitt råd kasta dom i backen så att dom får en snabb avslutning på sin karriär, ju fortare du gör det ju mindre risk är att dina andra fiskar smittas om det är en sjukdom, ja livet är hårt i fiskvärlden.Janne

      Kommentar

      • Mummsan

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag tror att att dom är på åldrens höst, men det kanske också är en sjukdom.
        Du kommer aldrig att kunna bota dom om det är en sjukdom.
        Mitt råd är är dom så smala och spottar ut maten och är så smala som du skriver. så är mitt råd kasta dom i b acken så att dom får en snabb avslutning på sin karriär, ju fortare du gör det ju mindre risk är att dina andra fiskar smittas om det är en sjukdom, ja livet är hårt i fiskvärlden.Janne

        Tack och lov så är inte hannen så smal ännu utan de verkar som de är precis i början för hannen! Dom är ungefär en 4 år gammla och längre än så lever dom väll

        Kommentar

        • Mummsan

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Labidochromis caeruleus eller i vardagligt tal Golden låter det som du har. Det är oftast svårt att behandla fisk som redan börjat magra. Men om flera fiskar magrar tyder det ju på att något inte är helt rätt för dem. Vad matar du med och vad har du för pH?
          ph:t ligger på en bra nivå, har inte siffran i hövvet just nu då de va några veckor sedan maken kollade. maten är blandat, mygglarver, flingor, hemmagjord. honan blev "sjuk" innan jag testade å göra egen mat ( vilket fiskarna avgudade tack å lov)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Mummsan
            Tack och lov så är inte hannen så smal ännu utan de verkar som de är precis i början för hannen! Dom är ungefär en 4 år gammla och längre än så lever dom väll
            Ja dom kan bli äldre, men problemet kvarstår, spottar hannen ut maten fortfarande, så är det bara att ta bort honom innan dina andra fiskar får samma symtom, du kan köpa en plastbalja på typ maxi och en liten syrepump som du kan lägga honom i.Janne

            Kommentar

            • Mummsan

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja dom kan bli äldre, men problemet kvarstår, spottar hannen ut maten fortfarande, så är det bara att ta bort honom innan dina andra fiskar får samma symtom, du kan köpa en plastbalja på typ maxi och en liten syrepump som du kan lägga honom i.Janne

              ja han spottar fortfarande. Såg detta i tisdags och reagerade direkt. Han är i ett yngelkar just nu och deppar över sin ensamhet. han tar dock maten men spottar även om de är flingor. Vad kan de vara för sjukdom?

              Kommentar

              Arbetssätt...