Altolamprologus jaktinstikt överdriven?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs7210
    Användare
    • juni 2004
    • 183

    Altolamprologus jaktinstikt överdriven?

    hej!
    När man läser trådar där någon vill ha råd om fiskval står det ofta:
    -Vill du se yngel i ditt Tanganyikakar undvik A. compressiceps och calvus.

    Jag vill nog påstå att deras jaktbeteende i akvarium är överdriven, i alla fall hemma hos mig. Just nu lever fyra genarationer av Julidochromis i mitt sällskaps/tanganyika-akvarie. Jag har fyra Altolamprologus compressiceps och en stackars ensam calvus, och har ännu inte sett dem hugga efter något yngel.
    Även pyttesmå malyngel lyckas att överleva.

    edit: inte fyra generationer, men de har fått yngel fyra gånger



    PS A. compressiceps som spänner upp sig är en mäktig syn. DS
    Senast redigerad av fs7210; 30 maj 2009, 09:21.
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Kan vara att du matar dem bra. En mätt jägare är en dålig jägare. Av det lilla jag sett av olika Altosar så är de ruggiga fiskjägare. Månne matar jag inte lika bra, men i allafall.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • februari 2008
      • 59

      #3
      Jag har haft ett T-kar nu i 3 år och de äldsta invånarna är ett par A. compressiceps. Till dessa har det gåt en del som borde vara rent byte men de har tagit förvånsvärt lite yngel för mig. Honan har tagit några Lamprologus ocellatus yngel. Däremot har de inte klarat av multis eller prinssesor ( ev enstaka). Skulle kunna var en storleksfråga då de växer långsamt, de var cirka 5-6 cm när de kom och idag är hanen max 10 cm. Men upplever inte dem som en fisk som håller ner yngel produktionen i någon större mängd.

      De är över djävligt snygga doch och den stora andledningen till att jag behåller mitt t-kar fast jag börjat snöa in på sydamerikanare (fler kar)

      Mvh
      Daniel
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Barracudan
        Användare
        • april 2005
        • 453

        #4
        Några av mina "bor" i julidochromisreviret, och yngel försvinner en hel del, dessutom snappar dom i sig frontosarom när Frontosorna leker.

        Men jag förlåter dom, dom är grymmt coola!
        Frontosamarkus

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Kan vara att du matar dem bra. En mätt jägare är en dålig jägare. Av det lilla jag sett av olika Altosar så är de ruggiga fiskjägare. Månne matar jag inte lika bra, men i allafall.

          Hilsen,

          P
          En annan faktor kan vara VF kontra odlat. Misstänker att en odlad är mindre benägen jaga efter att ha fått maten serverad på silverfat hela livet. Jag har bara haft ett vildfångat par för flera år sedan och de gick i ett eget akvarium och hade aldrig något att jaga, så jag kan inte med säkerhet säga att det är så. Spekulation.
          Däremot attackerade gjorde hanen alltid utfall mot mig om man petade lite på framrutan, framförallt när paret vaktade yngel. Faen, måste skaffa sånna igen
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          Arbetssätt...