Viktoriaciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av mantis777
    Ok, riktigt fina fiskar. Men du skriver att "red back scraper" antagligen är utdöd i sjön. Då tycker jag att den som skaffar den även har ett stort ansvar att föra arten vidare. Vet inte om jag är rätt person för det. Svår att få tag på?
    Haplochromis sp. "fire red" och "all red" verkar riktigt fina med. Finns de i handeln?
    I fallet "red back scraper" tycker jag inte att du behöver känna ett stort ansvar för fisken eftersom de ynglar väldigt bra. Dock förekommer det en del hybrider på denna art, framförallt på fisk från Tjeckien.

    All red blir väldigt stora sedan vet jag inte om de är "artrena" längre.

    Fire red finns nog att köpa i Nol. Nol är nog den affären som är den du ska vända dig till om du vill ha Victoria.

    Lämna en kommentar:


  • Jossan
    svarade
    "red back scraper" är troligen inte jättesvår att få tag på i handeln, det är nog däremot H. sp "all red" och "fire red" skulle jag gissa på.
    Senast redigerad av Jossan; 01 maj 2009, 14:10.

    Lämna en kommentar:


  • mantis777
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Calliptera kommer från Malawisjön med omnejd. Jag tror att calliptera:n är lite för aggro för att köra med golden. Ingen av de jag nämnt är jättelik calliptera. Men mest lik är väl "red back scraper" och "broken bar".
    Ok, riktigt fina fiskar. Men du skriver att "red back scraper" antagligen är utdöd i sjön. Då tycker jag att den som skaffar den även har ett stort ansvar att föra arten vidare. Vet inte om jag är rätt person för det. Svår att få tag på?
    Haplochromis sp. "fire red" och "all red" verkar riktigt fina med. Finns de i handeln?

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av mantis777
    Ok, hur många tycker du att jag ska ha? Är inte så bra på Viktoria men Astatotilapia Caliptera är riktigt snygg och skulle passa färgmässigt med Golden. Funker de tillsammans? Vilka alterativ skulle du rekommendera med ungefär samma färger/mönstring?
    Calliptera kommer från Malawisjön med omnejd. Jag tror att calliptera:n är lite för aggro för att köra med golden. Ingen av de jag nämnt är jättelik calliptera. Men mest lik är väl "red back scraper" och "broken bar".

    Lämna en kommentar:


  • mantis777
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Det finns många som passar. Men bara en art isf, vill du ha två blir det svårare men möjligt.

    Exemplevis:
    Astatotilapia nubila
    Haplochromis sp. "broken bar"
    Haplochromis sp. "red back scraper"
    Haplochromis sp. "red piebald"
    Haplochromis sp. "ruby green"
    Haplochromis sp. "tipped blue"
    Haplochromis thereuterion
    Paralabidochromis chilotes
    Paralabidochromis sp. "rockkribensis"
    Platytaeniodus degeni
    Ptyochromis sp. "Hippo point salmon"
    Pundamilia macrocephala
    Yssichromis piceatus
    Ok, hur många tycker du att jag ska ha? Är inte så bra på Viktoria men Astatotilapia Caliptera är riktigt snygg och skulle passa färgmässigt med Golden. Funker de tillsammans? Vilka alterativ skulle du rekommendera med ungefär samma färger/mönstring?
    Senast redigerad av mantis777; 30 april 2009, 22:11.

    Lämna en kommentar:


  • endymion
    Gäst svarade
    Det finns många som passar. Men bara en art isf, vill du ha två blir det svårare men möjligt.

    Exemplevis:
    Astatotilapia nubila
    Haplochromis sp. "broken bar"
    Haplochromis sp. "red back scraper"
    Haplochromis sp. "red piebald"
    Haplochromis sp. "ruby green"
    Haplochromis sp. "tipped blue"
    Haplochromis thereuterion
    Paralabidochromis chilotes
    Paralabidochromis sp. "rockkribensis"
    Platytaeniodus degeni
    Ptyochromis sp. "Hippo point salmon"
    Pundamilia macrocephala
    Yssichromis piceatus

    Lämna en kommentar:


  • Niklas Olsson
    svarade
    Inte testat själv men Rock Kribensis borde väl funka ganska bra skulle jag tro...

    Lämna en kommentar:


  • mantis777
    startade ett ämne Viktoriaciklid

    Viktoriaciklid

    Hej
    Funderar på att blanda Malawi- och Viktoriaciklider. (japp, vet att det är mindre ok hos vissa )
    Jag ska starta upp ett drygt 300 l och har en fin grupp med "golden" (~15 st) men har blivit riktigt sugen på Viktoria.
    Har ni några tips på schyssta Viktoria som passar? Hur många ska jag ha? Etc, etc?
    Mvh
    /Calle
Arbetssätt...