C. borleyi + Lethrinops spec red cap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    C. borleyi + Lethrinops spec red cap

    Lethrinops spec red cap är ju en vek firre, men kan den gå ihop med C. borleyi ?

    Har aldrig haft C. borleyi så jag vet inte. Vill ju inte att de ska slå ihjäl varandra.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Martin Jansson
    Användare
    • september 2006
    • 58

    #2
    Har du ett tillräckligt stort och högt akvarium borde det kunna gå bra. Vad jag menar är att Red capen gärna använder bottenytan och Borleyi gärna använder övre delen av akvariet.

    Borleyi kräver en del avsatser "plana ytor" ganska högt upp i vattnet för att försvara som sitt revir och lekplats om de ska hålla sig i övre delen av akvariet.

    Har själv haft Red cap tillsammans med Protomelas "Chiriwa" i 375 liters + några andra och det gick bra. Chiriwan är ju inte känd som någon snäll fisk men tack vare att den fick sina revir och lekplatser i övre delen så bråkade de aldrig.

    Har nu Red cap tillsammans med Metriaclima Zebra Nkatha Bay OB+MC, Protomelas steveni Imperial gome, Copadichromis sp. Virginalis Gold + 3 olika Aulonocaror mm det fungerar också. Det akvariet är dock stort 1460 liter 260x80x70cm, L, D, H.

    Zebra hanen bestämmer i karet men de fiskar jag har mest lek på är Red capen.

    Det här med att de är veka stämmer nog om de måste slåss jämnt och ständigt för att få hålla ett "litet revir" då tynar de istället bort. Sedan kanske jag haft tur och fått en väldigt "stark hane".?

    Lycka till för Red capen är underbar när den trivs och inte är undertryckt!!

    MVH
    Martin

    Kommentar

    Arbetssätt...