gråsvart aratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    Användare
    • maj 2007
    • 20

    gråsvart aratus

    har 4st aratus varav en sista veckan har gått från vit gul svart till gråsvart i färgen. äter som den ska och är förövrigt pigg och vital. nån som vet nåt om detta fenomen? tackar på förhand för svar mvh Tobbe.
  • Tom.Nordbeck
    Användare
    • juni 2007
    • 133

    #2
    låter som att den blivigt en hane
    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Hade samma undran med mina Auratus.

      Hej En Auratus är lite blek, den är runt 4-5 cm och jag funderar ifall den håller på att färga om till svart/vit? Blir de bleka innan de färgar om, hur lång tid tar det innan de blir helt svart/vita?
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Hur ser hanen ut nu Peter? Vore ju kul att se händelsförloppet.

        Sedan är det inte ovanligt, om en art enbart består av honor i akvariet, att en av honorna blir "hane"...

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Hur ser hanen ut nu Peter? Vore ju kul att se händelsförloppet.

          Sedan är det inte ovanligt, om en art enbart består av honor i akvariet, att en av honorna blir "hane"...
          Jag gjorde mig av med mina Auratus eftersom de var alldeles för vilda och elaka mot varandra och övriga invånare. Men jag var hos ciklidhuset senast igår och då tror jag att någon fortarande simmade där... får ta kort nästa gång...

          Spännande att de faktiskt kan byta kön... verkar nästan otroligt (men jag tror dig!)
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            De byter färg och tar en hanes skepnad, men de är inte fruktbara som äkta hanar utan blir bara fejk. Därav att man ibland kan ha en art som aldrig producerar yngel och där hanen inte är fullt utfärgad som hane...

            Jag kommer inte ihåg nu på rak arm vilken art det var som lurade mig en gång och där jag hade tre honor men den ene tog en hanes skepnad. Däremot har jag varit med mer ofta om att hanar..undergivna hanar..kan föreställa sig som honor. Det blev jag varse om för några år sedan när jag trodde att jag hade ett par av arten Protomelas virgatus, Namalenje..men där det senare visade sig att den jag trott var hona hela tiden var en undergiven hane. När den dominanta hanen dog...så skedde förändringen hos "honan" i stort sett över en natt...och jag trodde jag hade tagit en sup för mycket..haha!

            Kommentar

            Arbetssätt...