NLS val till frontosa +troffar,yngel ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Patric
    svarade
    ok,men det står bara så på den burken , ingen av dom andra sorterna . så man började ju undra,aja det märks när det dyker upp

    Lämna en kommentar:


  • Niklas Olsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Patric
    fick beställt , grow,samt formula idag , men det står leverans period 5 dagar på formula?

    vad nu det betyder
    Det betyder nog detsamma som beräknad leveranstid 5 dagar

    Lämna en kommentar:


  • Patric
    svarade
    fick beställt , grow,samt formula idag , men det står leverans period 5 dagar på formula?

    vad nu det betyder

    Lämna en kommentar:


  • Oden70
    svarade
    Ursprungligen postat av kilova
    Testa med att slänga i lite havregryn i ett par dagar så ska du se att dom älskar det.....havregryn är ett mkt gammalt knep att ge dom var mkt populärt på sjuttio och åttiotalet då hade dom inte så mkt problem med troffarna...kör samma foder till alla vuxna och grow till ungfiskarna .
    variera inte maten så mkt till troffarna du kan köra min mix eller formula + havregryn det viktiga är att du alltid ger samma mat och inte håller på och byter mat ett par ggr per år, min mix plus 1-2ggr per dag + havregryn funkar bra även formula 1 ggr per dag plus havregryn 3ggr per dag funkar.
    Låter som ett resept från Lars i Linköping?? Han förespråkar också havregryn vilket jag provat med bra resultat

    Lämna en kommentar:


  • kilova
    svarade
    Frontoserna behöver du inte köra sånt foder ,Jag kör med sjunkande störfoder ( dammfoder) skitbilligt och bra.

    Lämna en kommentar:


  • Patric
    svarade
    ok,men till frontosorna räcker det med formula endast, 2ggr om dagen?eller ska jag ge dom artemina kanske 1gång om dagen? och sen formula andra gången, vill säga morgon artemia/kväll formula

    sen troffarna formula + havregryn då,samt grow + havregryn till ungdjuren?
    Senast redigerad av Patric; 07 februari 2009, 23:11.

    Lämna en kommentar:


  • kilova
    svarade
    Testa med att slänga i lite havregryn i ett par dagar så ska du se att dom älskar det.....havregryn är ett mkt gammalt knep att ge dom var mkt populärt på sjuttio och åttiotalet då hade dom inte så mkt problem med troffarna...kör samma foder till alla vuxna och grow till ungfiskarna .
    variera inte maten så mkt till troffarna du kan köra min mix eller formula + havregryn det viktiga är att du alltid ger samma mat och inte håller på och byter mat ett par ggr per år, min mix plus 1-2ggr per dag + havregryn funkar bra även formula 1 ggr per dag plus havregryn 3ggr per dag funkar.
    Senast redigerad av kilova; 07 februari 2009, 22:56.

    Lämna en kommentar:


  • Patric
    svarade
    havregryn? det var nåt nytt , har alltid kört rent troffe kar med bara stenar just pga att det inte var så kul att fiska växter/växtdelar varenda dag.

    ska jag ta ciklid formula till dom alla , och sen kanske grow till ynglen?

    ska man kombinera med nåt mer ? brukar alltid variera lite iallafall två sorter,

    eller går det att mata normalt två ggr om dagen till dom stora troffarna/tossorna med ciklid formulan?så dom får det dom behöver så jag inte behöver kombinera med nåt annat
    Senast redigerad av Patric; 07 februari 2009, 22:50.

    Lämna en kommentar:


  • kilova
    svarade
    Ciklid Formula tycker jag att du ska använda. annars kan du göra egen mat mkt billigare tex


    Sera Fishtamin 1 ml
    Sera Tubifex 25 ml
    2-3st rejäla nypor spirulina flingor
    1,5kg Havregryn
    1kg Spenat (förvällt)
    1 litet salladshuvud (förvällt)
    0,5 DL Cyklops
    1 vitlöksklyfta

    50 g Agar agar (ej nödvändigt då mixen ändå håller ihop bra)

    Mixa mkt väl


    Detta funkar kanon att mata 3ggr per dag plus att man slängar i en nypa fiber havregryn mellan matningarna så äter inte troffarna upp växterna heller .detta recept har jag fått av en som odlat troffar i många år. Jag har inte lyckats övermata troffar med detta recept även om dom sett ut som om dom skulle sprängas.

    Lämna en kommentar:


  • Patric
    startade ett ämne NLS val till frontosa +troffar,yngel ?

    NLS val till frontosa +troffar,yngel ?

    tjena,det är ju en djungel av varianter av NLS enligt mig , har stora troffar samt frontosor i dm storlek , samt 150 yngel i 4-7 cm , vilka varianter av olika NLS foder ska jag börja med? har funderat på det fodret länge, så nu är det dax att byta till det ,

    kör i nuläget africana samt bassels granulat till troffarna (dom stora)

    sen forte stansad (den gröna) och africana till ynglen

    och endast artemia till frontosorna, testade o ge dom bassels också , fast dom gilla inte det nåt vidare märktes ganska fort.

    mvh patric
Arbetssätt...