frontosa mpimbwe F1 + neo. lelupi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    frontosa mpimbwe F1 + neo. lelupi?

    tjena, tänkte förgylla mitt frontosa kar med åtta av dessa knallgula lelupi,

    frontosorna är ungefär en dm en del lite mer,

    jag kör också redan 3 st LDA 33 (snowball) i ca 1 dm storlek med dom redan nu ,utan nåra som helst problem, snarare malarna som får utbrott ibland när tossorna är för nyfikna

    lelupina jag har bokat är ca 5-7 cm ,

    det jag är mest orolig för är att mina tossor är F1 , så risken är att dom har beteendet kvar att se dom som mat, vad tror ni är dom tillräckligt stora lelupina så dom klarar sig som det är just nu iallafall?


    hälsn,patric
    Senast redigerad av Patric; 30 januari 2009, 13:21.
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Jag har haft stora frontosor, runt 25 cm med leleupi (omkring 10 cm stora)och det gick bra. Den största faran för leleupin är nog dom själva...

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      haha ok, har hört att dom är grymt agressiva så får se hur det går , lämnar dom tossornas fenor ifred ? har hört att en del är o nyper på deras fenor , så dom inte får sina långa fina buk fenor,mpimbwe får grymt långa snygga bukfens spröt om dom går själva eller med fisk som inte nyper av dom
      Senast redigerad av Patric; 30 januari 2009, 14:28.

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Är du rädd om deras fenor kan du kanske prova någon Cyprichromis istället för leleupi. Tror i och för sig inte att det ska vara någon större fara men det märker du snart. Har själv dom tre ihop och det funkar helt ok.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Barracudan
          Användare
          • april 2005
          • 453

          #5
          Har just nu frontosor ihop med Julidochroms som leker regelbundet. Frontosorna simmar en dm från unglen och rör dom inte. Julidochromisarna bryr sig inte om frontosorna, utan koncentrerar sig på Altolamprologus copmressisepsen istället.

          Har ochså haft VF mpimbwe ihop med Golden, där goldenyngel har växt upp tillsammans.

          Vill påstå att Frontosors glupskhet är överdriven. Får dom bara tillräckligt med mat så är det inga problem.

          Enda grejen kan vara när man släpper ner ny fisk, då kan dom bli lite nyfikna, men har dom klarat sig några dagar så är faran över.
          Bifogade filer
          Frontosamarkus

          Kommentar

          • akva99
            Användare
            • september 2005
            • 527

            #6
            jag hade 4 st frontosor i ett 720 akvarium de var mellan 10 - 18 cm stora.
            de hade gått i akvariet ett par månader köpte till lite fisk för 900:- det var prinsessor och leleupi i 5 - 7 cm storlek.koppade in dom släppte ut dom i akvariet de simmade in i frontosornas grotter och kom aldrig ut.det vart en 900 kronors matning.
            skulle nog kunna tänka mig att ha ett akvarium med typ leleupi och sedan stoppa i frontosa då tror jag det är större chans att de ej tror att det är mat.

            Kommentar

            • Per A
              Användare
              • december 2007
              • 101

              #7
              trodde också att N.brichardi skulle klara sig bra, det gjorde dem inte. Det kan nog gå lite som det vill, frontosan är ju en rovfisk så bli inte förvånad om det försvinner fisk. Vad det gäller storleks skillnaden så är den perfekt, ett medium-meal...
              /Per
              Per Ask, Umeå
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
              salvelinusalpinus@hotmail.com

              Kommentar

              • Patric
                Användare
                • juli 2007
                • 189

                #8
                det verkar vara en chansning hur det går , ger inte så mycke för dom åtta lelupi,jag gör en chansning går det så går det , försvinner dom så vet jag att det inte går att ha mindre med dom


                hämtar dom på måndag , kan updatera här om hur det gick om det är intressant för nån mer,


                hälsn. patric

                Kommentar

                • Patric
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Barracudan
                  Har just nu frontosor ihop med Julidochroms som leker regelbundet. Frontosorna simmar en dm från unglen och rör dom inte. Julidochromisarna bryr sig inte om frontosorna, utan koncentrerar sig på Altolamprologus copmressisepsen istället.

                  Har ochså haft VF mpimbwe ihop med Golden, där goldenyngel har växt upp tillsammans.

                  Vill påstå att Frontosors glupskhet är överdriven. Får dom bara tillräckligt med mat så är det inga problem.

                  Enda grejen kan vara när man släpper ner ny fisk, då kan dom bli lite nyfikna, men har dom klarat sig några dagar så är faran över.
                  jo,precis så var det med mina LDA 33 malar när dom kom i karet , nyfikna nåra dagar sen bryr dom sig inte mer,nu är det snarare malarna som tossorna har respekt för o sticker.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Tror det var Herr Fohrman här på forumet som fick vuxna Regnbågs-troffar uppätna av Frontosor fast de hade gått ihop en längre tid.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Barracudan
                      Användare
                      • april 2005
                      • 453

                      #11
                      Lelleupi är annars ett väldigt karotenrikt och nyttigt foder
                      Frontosamarkus

                      Kommentar

                      • Patric
                        Användare
                        • juli 2007
                        • 189

                        #12
                        hehe jo i värsta fall får dom ett bra mål mat. får se hur det går

                        Kommentar

                        • Limmet
                          Användare
                          • januari 2009
                          • 51

                          #13
                          Kan ju vara en idé att släppa i dem på kvällen när det är mörkt och åtminstone låta det vara mörkt nått dygn...

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Är det bra? Med tanke på att frontosan går djupt och är van att jaga i mörker.

                            Ursprungligen postat av Limmet
                            Kan ju vara en idé att släppa i dem på kvällen när det är mörkt och åtminstone låta det vara mörkt nått dygn...

                            Kommentar

                            • Limmet
                              Användare
                              • januari 2009
                              • 51

                              #15
                              Den vilda ja. De som gått en längre tid (och dessutom F1) börjar nog bli van med att äta när det är ljust eftersom den utfodras då?

                              Har för mig frontosor i det vilda käkar i gryningen när de andra fiskarna fortfarande sover... Oftast är det väl inte speciellt mycket gryning i ett akvarie där det mer än on/off men det beror väl på vad man har för belysning...

                              Jag tror ändå det är bättre om de "sover" när den nya fisken släpps i än att de tror "nu kommer mat"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...