Rovmalawi 2009

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KjellM
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 172

    #46
    Transport og sammensetning av Rovisar.

    Har privat kjøpt 4 Fossorochromis rostratus ca 15 cm og 4 Champsochromis caeruleus 10 - 12 cm som skal fraktes fra Trondheim til Geilo med bil. 8 - 10 timers transport.
    Hvordan gjør man best dette? Kan de være flere i samme pose eller bøtte - eller dreper de hverandre? Hvor store poser trengs?

    Disse skal midlertidig gå i en 720l for senere å flytte til 1400l sammen med mine Venustus, Dimidiochromis compressiceps, Delfinciklider, Kadango red fin, Protomelas taeniolatus, Blå Ahli, Rød rubin og Golden.
    Virker det som en grei sammensetning?
    Vil de minste bli spist eller miste sine farger pga dominans?
    Andre fargesterke fisker som passer inn her?

    mvh
    KjellM

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #47
      Ursprungligen postat av KjellM
      Har privat kjøpt 4 Fossorochromis rostratus ca 15 cm og 4 Champsochromis caeruleus 10 - 12 cm som skal fraktes fra Trondheim til Geilo med bil. 8 - 10 timers transport.
      Hvordan gjør man best dette? Kan de være flere i samme pose eller bøtte - eller dreper de hverandre? Hvor store poser trengs?

      Disse skal midlertidig gå i en 720l for senere å flytte til 1400l sammen med mine Venustus, Dimidiochromis compressiceps, Delfinciklider, Kadango red fin, Protomelas taeniolatus, Blå Ahli, Rød rubin og Golden.
      Virker det som en grei sammensetning?
      Vil de minste bli spist eller miste sine farger pga dominans?
      Andre fargesterke fisker som passer inn her?

      mvh
      KjellM
      Hej Kjell!
      Jag hade frakatat dem styckvis i större påsar, efter att ha låtit dem svälta i 1-2 dygn. Då borde det inte vara några problem.

      Många fina fiskar blir det i ditt kommande 1400 liters burk. Personligen tycker jag det låter som lite många arter (blir väl 10 st). Jag hade tagit bort antingen Kadango eller taeniolatus och kanse även Röd rubin och Ahli (fryeri?).


      Lycka till!

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #48
        Ursprungligen postat av Markus_A
        Hej Kjell!
        Jag hade frakatat dem styckvis i större påsar, efter att ha låtit dem svälta i 1-2 dygn. Då borde det inte vara några problem.

        Många fina fiskar blir det i ditt kommande 1400 liters burk. Personligen tycker jag det låter som lite många arter (blir väl 10 st). Jag hade tagit bort antingen Kadango eller taeniolatus och kanse även Röd rubin och Ahli (fryeri?).


        Lycka till!
        Jag skulle inte köra med påsar då dessa fiskar lätt biter hål i dem! Frigolitlåda funkar bäst. Och sen dela upp dem lite o inte köra honor hanar ihopp. Kanske införskaffa en 12v pump o förgrena ut o köra syrestenar. Men jag tror nästan de klarar sig ändå om vattenkvalliten är okay.

        dina röd rubiner o golden kommer säkerligen försvinna när champisarna växt till sig =) Satsa på 4-5 arter när du kör så stora fiskar.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • KjellM
          NCS Medlem
          • november 2006
          • 172

          #49
          Takker for svar. Har du vann rett i frigolittlådan? eller noen sorts plast inni?
          Ser at jeg kanskje må flytte de minste fiskene over i et annet kar etterhvert som champisarna vokser. De andre fiskene har jeg i dag, så de får være der så lenge.
          Min fru vil gjerne ha store fisker med flotte farger. De bør ikke være for vanskelige eller for sinte/tøffe. Hvilke andre kan passe inn i en 1400 liter?
          Fornuftig sammensetning?

          Skal til sommeren bygge hus. Da planlegges et innebygd akvarium som er 2 m langt. Bredde og høyde er ikke fastsatt, men tenker på 200x120x65.
          Lager en egen tråd for det senere for tips og hjelp (har lest om andre slike prosjekt her).

          KjellM

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #50
            Ursprungligen postat av KjellM
            Takker for svar. Har du vann rett i frigolittlådan? eller noen sorts plast inni?
            Ser at jeg kanskje må flytte de minste fiskene over i et annet kar etterhvert som champisarna vokser. De andre fiskene har jeg i dag, så de får være der så lenge.
            Min fru vil gjerne ha store fisker med flotte farger. De bør ikke være for vanskelige eller for sinte/tøffe. Hvilke andre kan passe inn i en 1400 liter?
            Fornuftig sammensetning?

            Skal til sommeren bygge hus. Da planlegges et innebygd akvarium som er 2 m langt. Bredde og høyde er ikke fastsatt, men tenker på 200x120x65.
            Lager en egen tråd for det senere for tips og hjelp (har lest om andre slike prosjekt her).

            KjellM

            Vatten rakt i lådan ja.. men kolla så den tätar först vissa lådor håller inte tätt 100% har dem i säck sedan i kartong.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              #51
              Visst kan man frakta dem i frigolitkartong, plastlådor eller hinkar och sätta till en luftpump om man vill vara på den säkra sidan. Jag har många gånger transporterat stora fiskar av diverse slag i påsar utan att de gått sönder. De gånger det hänt ät de snarare fenstrålarna som har stuckit hål på påsen men har man dubbla påsar så har det inte spelat någon roll. Men självklart slipper man oroa sig över det om man har kartong el. liknande.

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                #52
                Vilken art har intressantast jaktbeteende av Nimbochromis och Dimidochromis
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #53
                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Vilken art har intressantast jaktbeteende av Nimbochromis och Dimidochromis
                  Nimbochromis utan tvekan ..

                  5 arter minst 4 speciella jaktbeteenden som ingen annan ciklid har.
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • KjellM
                    NCS Medlem
                    • november 2006
                    • 172

                    #54
                    Ursprungligen postat av Markus_A
                    Visst kan man frakta dem i frigolitkartong, plastlådor eller hinkar och sätta till en luftpump om man vill vara på den säkra sidan. Jag har många gånger transporterat stora fiskar av diverse slag i påsar utan att de gått sönder. De gånger det hänt ät de snarare fenstrålarna som har stuckit hål på påsen men har man dubbla påsar så har det inte spelat någon roll. Men självklart slipper man oroa sig över det om man har kartong el. liknande.
                    Da var fiskene i sitt nye akvarium. Transporterte de i store poser som jeg kjøpte i zoobutikken (40cm x 60 cm). 1 fisk i hver pose. Åpnet et par ganger underveis og fikk inn frisk oksygen. Turen tok 9 timer i bil og alle fiskene var i svært god form.

                    Kommentar

                    • Mattilohela
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 145

                      #55
                      Kul att se att du har några kvar av dom som du köpte av mig Cichlidaholic

                      Kommentar

                      • elinjani
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 45

                        #56
                        Om man skulle vilja prova på rovmalawi och har ett 420 liters kar (160 cm). Vilken eller vilka arter kan man ha då? Och vad kan man kombinera med som inte är rovmalawi?

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #57
                          Ursprungligen postat av elinjani
                          Om man skulle vilja prova på rovmalawi och har ett 420 liters kar (160 cm). Vilken eller vilka arter kan man ha då? Och vad kan man kombinera med som inte är rovmalawi?

                          S.fryeri om man kan räkna dem som rov , tillsammans med C.moori kanske och nån lugn mbuna M.msobo .. Det räcker nog med de 3 arterna.

                          Andra rovisar behöver ialf 2meter känns som en gräns annars blir de jobbiga , annars testa D.strigatus eller D.compressiceps. Strigatusen är vackrare och inte fullt lika knäpp (Enligt mig) Har haft båda arterna många år.

                          Nimbochromis funkar ej då de blir för stora tyvärr och de kräver ofta många honor.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • endymion

                            #58
                            Ursprungligen postat av elinjani
                            Om man skulle vilja prova på rovmalawi och har ett 420 liters kar (160 cm). Vilken eller vilka arter kan man ha då? Och vad kan man kombinera med som inte är rovmalawi?
                            Rhamphochromis sp. "chilingali" borde funka.

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              #59
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Rhamphochromis sp. "chilingali" borde funka.
                              Kan nog funka med Finns ju några olika små modeller.. Har bara haft Esox men de har vart väldigt snälla små.. Nu som stora så går inte de 2 hanarna jag har ihopp den ena blir bortjagad hela tiden och inte på nått snällt sett direkt.. Honan har inga problem och de har lekt med

                              De leker på öppet vatten ser ganska coolt ut
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              • elinjani
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 45

                                #60
                                Får kanske avstå rovförsöket, då det känns som det behövs lite fler liter... Men, tack för förslagen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...