Vilka troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #16
    Skönt

    att ha tillgång till detta fantastiska forum med så många kunniga och hjälpsamma akvarister.

    Tänkte att utifrån många kloka råd, och eftersom jag bara skall ha en grupp, så ligger ju Moori bra till, Eftersom dom upplevs som snällare med sin egen grupp så att säga.

    Sedan styr ju tillgången en del då urvalet i mina trakter är minst sagt magert. Ser ju gärna att min första grupp är privatodlad då jag inte vill förlora en fin grupp vf troffar pga dålig erfarenhet.

    Det finns många vackra moorigrupper där Nkonde, Kambwimba, Kasanga, och Musanga är otroligt vackra troffar.

    Men jag tackar ju inte nej till en grupp Ikola eller Pemba Jag får se vad jag hittar, då det är det största problemet om jag inte åker ner till södra Sverige och handlar. Lite väl lång resa, men inte omöjlig om jag får svårt att hitta fisk inom de närmaste länen.

    Tack till er alla för alla kloka råd.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #17
      Ursprungligen postat av doohan
      att ha tillgång till detta fantastiska forum med så många kunniga och hjälpsamma akvarister.

      Tänkte att utifrån många kloka råd, och eftersom jag bara skall ha en grupp, så ligger ju Moori bra till, Eftersom dom upplevs som snällare med sin egen grupp så att säga.

      Sedan styr ju tillgången en del då urvalet i mina trakter är minst sagt magert. Ser ju gärna att min första grupp är privatodlad då jag inte vill förlora en fin grupp vf troffar pga dålig erfarenhet.

      Det finns många vackra moorigrupper där Nkonde, Kambwimba, Kasanga, och Musanga är otroligt vackra troffar.

      Men jag tackar ju inte nej till en grupp Ikola eller Pemba Jag får se vad jag hittar, då det är det största problemet om jag inte åker ner till södra Sverige och handlar. Lite väl lång resa, men inte omöjlig om jag får svårt att hitta fisk inom de närmaste länen.

      Tack till er alla för alla kloka råd.
      Jag skulle kunna tänka mig att Duboisi och Pemba är bland lättaste och hitta.

      /Johan
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #18
        Ursprungligen postat av doohan
        att ha tillgång till detta fantastiska forum med så många kunniga och hjälpsamma akvarister.

        Tänkte att utifrån många kloka råd, och eftersom jag bara skall ha en grupp, så ligger ju Moori bra till, Eftersom dom upplevs som snällare med sin egen grupp så att säga.

        Sedan styr ju tillgången en del då urvalet i mina trakter är minst sagt magert. Ser ju gärna att min första grupp är privatodlad då jag inte vill förlora en fin grupp vf troffar pga dålig erfarenhet.

        Det finns många vackra moorigrupper där Nkonde, Kambwimba, Kasanga, och Musanga är otroligt vackra troffar.

        Men jag tackar ju inte nej till en grupp Ikola eller Pemba Jag får se vad jag hittar, då det är det största problemet om jag inte åker ner till södra Sverige och handlar. Lite väl lång resa, men inte omöjlig om jag får svårt att hitta fisk inom de närmaste länen.

        Tack till er alla för alla kloka råd.
        Jag tycker det är mycket förståndigt av dig att börja i rätt ände av ett planerat fiskval som troffar, som är lite speciella, genom att skaffa dig kunskap i ämnet.

        Då har du absolut störst chans att lyckas med din planering och slipper troligtvis en massa bekymmer i framtiden.

        Lycka till.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #19
          De Moori ja haft har varit ganska olika, den absolut snällaste var helt klart en odlad Red Rainbow grupp men dom var fortfarande ganska små då, det blir en helt annan sak när de blir könsmogna-det är då utmaningen börjar, men en Moori eller Ikola grupp är säkert ett bra val, lycka till
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Juanito
            Användare
            • maj 2002
            • 180

            #20
            Tja det är så fullständigt olika.

            Mina troffar (moliro) är väldigt tåliga, de går att ha i hop med andra firrar, även malaw.

            När jag skaffade dem ~25st var dessa uppfödda från 1 par. Dessutom var de vana vid kran vatten, (uppfödda i samma stad). De hade även gått tillsammans med andra fiskar (Tanganyika & Malawi).

            Senare utökade jag med pembor, vilka hade gått i ett biotop riktigt kar med perfekta vatten värden efter Tanganyika sjön, aldrig varit tillsammans med andra fiskar och framför allt inte med malawi firrar.

            Jag brukade då på den tiden ibland sätta i en Malawi hanne tillsammans med troffarna för att dennes honor skulle få vila. Denne hade jag i karet när jag skaffade pemba. Till en början med verkade pemborna trivas. De åt normalt, men så efter några dagar började några matvägra, till sist matvägrade alla.

            De hade inga sjukdoms symptom. Pemba gruppen vi köpte delades tillsammans med en vän. Han fick inga problem med sin del av gruppen.

            Senare flyttade även han sin grupp till ett akvarium med andra firrar. Det resulterade i samma problem som jag hade med mina. Först då förstog vi vad som gick åt Pemborna.

            De blev helt enkelt stressade av andra fiskar och slutade de äta.
            Detta hände inte med de moliro vi hade eftersom de var uppväxta i akvarium med flera arter.

            Jag vill påstå med den erfarenheten som jag har fått, att fiskar som har fått vänja sig med vatten som inte är så biotop riktigt samt gått tillsammans med andra fiskar är tåligare. Det har inte nödvändigtvis så mycket med arten i sig att göra.

            Därför, försök med odlade firrar, gärna sådana som har varit tillsammans med andra fiskar. Skaffar man dem i butik kan detta vara svårt.

            Detta tror jag kan hjälpa dig som nybörjare på troffe fronten eftersom de troligen är tåligare fiskar.
            juanito

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              skriver under på det du skriver-klockrent!
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Anders O
                Användare
                • mars 2007
                • 49

                #22
                Har brichardi kipilli och maswa duboisi ca 15-20 st av varje i ett 600liters är dålig på att byta vatten, matar endast med jbl rift funkar utmärkt aldrig haft soten (peppar peppar) får yngel regelbundet av kipilli men sällan av maswa många honor som tuggar men inga yngel! kipillina är mycket mer aggresiva änn maswan, köp på dej en stor grupp från början änn att köpa flera små, funkade ej för mig köpte för 1,5 år sen 16st kipilli men ett fåtal kvar, stora hannen slaktade dem på löpande band bara kipilli ej maswa!
                Anders ohlsson
                klippan

                Kommentar

                Arbetssätt...