Vilka troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Vilka troffar

    Är lättast / tåligast? Vilka krånglar mest? Antar att många faktorer spelar in i detta, Men kanske ni har upplevt vissa mer tåliga än andra troffar?

    Frågar då jag har tänkt prova dessa framåt våren. Lite svårt att hitta troffar i mina trakter (Gävleborg) Planen är att börja med odlat, o kanske senare köpa vf om jag lyckas med de odlade.

    När det gäller deras mat har jag läst att Nls verkar vara guld mot soten, men kör ni verkligen med Thera A som är 0,5mm? Berätta gärna vilket foder från Nls ni använder och hur det funkar för er? Mixar ni så att ni ger dem räkmix + Nls + flingoder / dag eller?

    Vad jag har förstått så råkar de flesta ut för problem med troffar, eller har jag dragit väl pessimistiska uppfattningar då?

    Kan man köpa medicin till fiskarna innan de blir sjuka så att man har hemma? Har läst att ni kör med två olika mediciner vid misstänkt buksot, kan dessa köpas utan recept? I såfall vart och vad heter dessa mediciner.

    Tänkte börja med ett akvarium som är 150x50x50. Hur rekommenderar ni antal troffar och vilka skulle funka i det akvariet? (Har ej plats för längre akvarium)

    Vilken sand kör ni med till era troffar?

    Ok det var flera frågor men jag hoppas ni står ut med dessa, Alla är vi nybörjare nån gång

    Tack på förhand.
  • Oxygar
    Användare
    • oktober 2008
    • 79

    #2
    Ursprungligen postat av doohan
    Är lättast / tåligast? Vilka krånglar mest? Antar att många faktorer spelar in i detta, Men kanske ni har upplevt vissa mer tåliga än andra troffar?

    Frågar då jag har tänkt prova dessa framåt våren. Lite svårt att hitta troffar i mina trakter (Gävleborg) Planen är att börja med odlat, o kanske senare köpa vf om jag lyckas med de odlade.

    När det gäller deras mat har jag läst att Nls verkar vara guld mot soten, men kör ni verkligen med Thera A som är 0,5mm? Berätta gärna vilket foder från Nls ni använder och hur det funkar för er? Mixar ni så att ni ger dem räkmix + Nls + flingoder / dag eller?

    Vad jag har förstått så råkar de flesta ut för problem med troffar, eller har jag dragit väl pessimistiska uppfattningar då?

    Kan man köpa medicin till fiskarna innan de blir sjuka så att man har hemma? Har läst att ni kör med två olika mediciner vid misstänkt buksot, kan dessa köpas utan recept? I såfall vart och vad heter dessa mediciner.

    Tänkte börja med ett akvarium som är 150x50x50. Hur rekommenderar ni antal troffar och vilka skulle funka i det akvariet? (Har ej plats för längre akvarium)

    Vilken sand kör ni med till era troffar?

    Ok det var flera frågor men jag hoppas ni står ut med dessa, Alla är vi nybörjare nån gång

    Tack på förhand.
    Hej. Jag har precis börjat med Troffar och jag skaffade mig 30 st nyspottade ikola yngel som jag har nu i ett 60*30*30 som senare ska i ett 150*60*60. I det akvariumet som dom ska i sen har jag vanlig bläster sand ifrån biltema. Min troffar får egengjord räkmix med spirulina pulver i. Men som sagt jag har precis skaffat dom så jag kan inte så mycket om dem.

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Dubbar betraktas allmänt som de lugnaste, men jag tror det är högst individuellt från grupp till grupp.

      Angående mat tycker jag Tropicals Supervit blandat med spirulina flingor funkar bäst.

      Medicin är ett klurigt problem. Sök på forumet och läs allt du kommer över så kanske du blir lite klokare... det gäller även generellt om troffar.
      //Robert

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Hej

        Storleken på akvariet är OK. Det passar för en grupp, och då gärna någon mindre krånglig variant. T.ex. Pemba, duboisi eller Moliro. Minst 25 st, gärna 30 fiskar i gruppen.

        Själv matar jag med spirulinaflingfoder och räkmix.

        Vattenbyte 1/4-1/3 varje vecka är bra. Kolla också att vattnet inte är surt och mjukt.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • december 2005
          • 1295

          #5
          Välkommen till troffe världen.

          Innan du börjar på med troffar är det absolut lämpligt att läsa på i ämnet genom att studera de olika troffetrådarna som finns tillbaka i tiden. Där kan du hitta mycket matnyttigt mtrl.

          Något som är verkligen viktigt är att man har tålamod samt studerar sina fiskar varje dag för att lära känna deras beteende samt att inte stresa dem när de inte är vana vid sin nya miljö. Stress = magproblem.

          Medicin som anv är Flagyl eller Octozin som innehåller Metronidazol. Sedan finns det olika mediciner som innehåller Nifurpirinol, båda samtidigt brukar vara bra. En bra länk i ämnet är http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347

          Total mörkläggning av karet under några dagar är ett bra knep för att få ner stress vid introduktion av fiskar i ny miljö eller vid sjukdommar också.

          Odlad fisk brukar var mera tålig än Vf.

          Ditt akvariums storlek 375L, räcker till för ca 25 vuxna fiskar (10-14cm) som då får 15L vatten/fisk.

          Cirkulation i karet bör ligga mellan 5-10 ggr bruttovolymen. Samt vattenbyte 1/4-1/3 varje vecka.

          Ljus kalkhaltig sand framhäver färgerna bra på troffar, även ljus bakgrund är bra speciellt till de röda varianterna.

          Maten är ett speciellt kapitel för sig själv eftersom det finns många teorier.

          Tänk bara på att mata försiktigt inledningsvis, små portioner flera ggr per dag.

          Själv anv jag NLS Thera A 1mm, och som komplement Spirulina Forte flingor och räkmix. Har inte haft en dålig troffe på två år sedan jag började med NLS.

          Ang vilken sort du ska välja är svårt att råda i, men Black varianterna är ganska tuffa medans Moorii upplevs som lite lugnare av många.

          Nu kan jag bara önska dig lycka till med din kommande troffar.

          Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Rätt skoj att vi uppfattar moorii som lungnare (även jag)... Satt och kollade på nätet och hittade en text där det stog följande:'
            "På dom ställe som moorii lever tillsammans med brichardi varianter tränger mooriin oftast ner brichardin på djupare och mer näringsfattiga djup pga sitt aggresiva betende...
            Har när jag tänkte på detta sett att minna moorii tränger undan mina black från stenrösena och besitter dessa med ett aggresivt vacktande...
            Vidare så får jag väl säga att dom aggresivaste jag haft var en grupp dubbar där 1 hane utplånade hella gruppen.
            Har nu en grupp f2 efter dessa och det verkar som betendet förts vidare.
            Jag får med jämna mellanrum plocka bort den dominanta hanen då han går besärk i karet.. Vet inte om det e juste generna från den första domminante hanen som går igenom då det bara var han som lekte av honorna i föräldragruppen
            Mitt tipps e nog Ikola som jag tycker e en tållig variant eller moliro som jag höll 26 st i ett 250 kar med bra resultat och mycket yngel
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              tycker kanske att Brichardi är lite mildare, tänker då på de ja haft som är Katonga och Kavala-tror jag det var!-längesen, en intressant aggro-artikel finns här, klicka på Tropheus Aggression
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • januari 2007
                • 869

                #8
                Ursprungligen postat av specmats
                tycker kanske att Brichardi är lite mildare, tänker då på de ja haft som är Katonga och Kavala-tror jag det var!-längesen, en intressant aggro-artikel finns här, klicka på Tropheus Aggression
                http://www.tropheini.com/articles.htm
                Hade tropheus brichardi malagarasi och det var en elak rackare.. Fanns en grupp hos Kent i Tyringe som jag bestälde f1or från när jag var där och skulle hämmta mina så fanns bara hanen kvar.. En riktig slaktare
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  ok hehe! brichardi har ju ett gammalt rykte att vara odågor och säkert gäller det vissa gånger men jag har förvånats av deras relativt milda beteende men vet att den lungna grupp katonga jag hade senare blev decimerad av en el flera hannar! detta trots att de hade under några år varit hur lungna som helst..men det var ju förståss en annan ägare då, kanske oerfaren?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Många

                    Tack för era kloka tips Tycker att Ikola är grymt vacker precis som Moliro, De jag vet väldigt lite om är ju Moori. Många vackra moori har jag sett när ni lägger ut era fantastiska bilder här på forumet. Många av er är grymma fotografer, och tar helt otroliga bilder på dessa vackra fiskar(även på andra fiskar såklart)

                    Skall erkänna att era bilder och det ni skriver är nog till stor del det som lurat in mig på troffelinjen.

                    Ett stort problem i Gävleborg är ju tillgången på troffar=dålig Känner bara till två st som har lite troffar inom en restid på 1.5-2 timmar enkel resa.

                    Hur är Kachese? Om man jämför den med Moliro (frågar då den ena jag känner till ev har Kachese över lite längre fram, ev även Kiriza)

                    Sedan om man jämför Kiriza och Pemba, med Ikola?

                    Många nybörjar frågor blir det är jag rädd.

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      ja det är nog så att alla tropheus typer är ganska lika men ändå olika och vilka/vilken variant som är mild vs aggro är nog svårt att säga i alla lägen,det verkar vara bara personlig erfarenhet och det är svårt att dra nån slutsats som är nära sanningen..,tyvärr
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 953

                        #12
                        Ang tuffhetsgraden mellan olika tropheus grupper så får man nog sära på om man menar inom gruppen eller utom gruppen.
                        Inom gruppen kan man nog utan problem(för det mesta)uppleva Moorina som betydligt lugnare än både dom betydligt flängigare Blackarna och Brichardina.
                        Men sätter man ihop olika grupper så är det allt som oftast Moorina som kommer att bossa i karet.
                        Jag har haft halvt ihjäl slagna N´konde hanar som jag räddat genom att sätta dom i andra troffe kar,där jag haft tex Körsbär,Isonga,Ikola eller Kabimba, och det har alltid slutat med att när N´konde hanen börjat läka ihop, så tar han över hela karet.
                        Jag har även provat med det omvända dvs att stoppa en skadad Blackare eller en Brichardi hane till en Moori grupp, men det har varje gång slutat med att jag får ta bort den igen för att den inte ska bli helt slaktad.
                        Har nu en trio Golden Kalambo tillsammans med en grupp Kabimba och där bossar t om Kalambo honerna med Kabimba hanarna.
                        Jag provade först att ha Kalambona tillsammans med N´kondena men det gick inte alls, N´kondena var alldeles för aggresiva mot Kalambona.
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av doohan
                          Är lättast / tåligast? Vilka krånglar mest? Antar att många faktorer spelar in i detta, Men kanske ni har upplevt vissa mer tåliga än andra troffar?

                          Frågar då jag har tänkt prova dessa framåt våren. Lite svårt att hitta troffar i mina trakter (Gävleborg) Planen är att börja med odlat, o kanske senare köpa vf om jag lyckas med de odlade.

                          När det gäller deras mat har jag läst att Nls verkar vara guld mot soten, men kör ni verkligen med Thera A som är 0,5mm? Berätta gärna vilket foder från Nls ni använder och hur det funkar för er? Mixar ni så att ni ger dem räkmix + Nls + flingoder / dag eller?

                          Vad jag har förstått så råkar de flesta ut för problem med troffar, eller har jag dragit väl pessimistiska uppfattningar då?

                          Kan man köpa medicin till fiskarna innan de blir sjuka så att man har hemma? Har läst att ni kör med två olika mediciner vid misstänkt buksot, kan dessa köpas utan recept? I såfall vart och vad heter dessa mediciner.

                          Tänkte börja med ett akvarium som är 150x50x50. Hur rekommenderar ni antal troffar och vilka skulle funka i det akvariet? (Har ej plats för längre akvarium)

                          Vilken sand kör ni med till era troffar?

                          Ok det var flera frågor men jag hoppas ni står ut med dessa, Alla är vi nybörjare nån gång

                          Tack på förhand.
                          Kul att du tänker prova på troffar

                          Den erfarenhet jag har hittills är att odlat är och föredra framför VF när det gäller tåligaste. Börja helst med yngel/ungdjur gärna +30 st. och dom tåligaste är nog Duboisi och Bemba/Pemba, dessutom brukar dom vara lättast och billigast och få tag i.

                          Jag använder mig av NLS och Spirulina flingor men det finns ju massor av olika vägar och välja. Om du köper troffegruppen av en privat odlar, kanske han/hon har erfarenheter som det kan vara värt och använda vidare på. det viktigaste är nog och att du själv funderar på hur du själv vill göra vid matning. Jag använder NLS bl.a för att jag vill inte hålla på med blötläggning av foder. Men det viktigaste är nog att bestämma en linje och inte hålla på ändra sig hela tiden.

                          Problem visst kan man få det men det gäller ju alla levande varelser, men med sunt förnuft så kommer man väldigt långt. Skall du blanda troffar som kommer från olika håll måste dessa gå lång tid (ett par månader) i karantän i samma vatten (från samma kran) innan de sammanförs till samma akvarium. Renlighet är också viktigt att tänka på när du håller på med troffarna, håll inte på att att böka omkring för mycket i akvariumet, utan låt det vara. Byt vatten 2 gånger i veckan 30% varje gång eller 50% en gång i veckan. Bra och stor filtervolym är också mycket viktigt.

                          Fin sand gillar troffarna, dom går gärna och bökar i sanden efter föda. Ljus sand föredrar jag men det är ju en smaksak.


                          Akvariestorleken 375 l. räcker gått. Jag skulle börja med minst 30 st. ungdjur av en och samma art.

                          Lycka till!

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • H.E.J.
                            Användare
                            • april 2002
                            • 179

                            #14
                            Hej Doohan!

                            Min erfarenhet ang lättast/tåligast måste jag säga att vf har jag haft minst problem med.
                            Av all vf grupper som jag haft genom tiderna har jag bara haft problem med 4 av närmare 20 grupper, Ikola, Mpimbwe, Namansi II Fiery fry och Kachese.
                            Mpimbwe och Fiery fry var det agrisivitet, Ikola och Kachese sjukdum.
                            Medan med odlade f1-f2 etc har jag väll haft problem med nästan hälften av alla grupper.
                            Agrisivitet har jag haft problem med Mazwa, Pemba, Bulu point, Katonga mm ingen moorii variant vad jag kommer i håg.
                            Sjukdum har jag haft med bla Kapampa, Golden Kazumba, Golden Chisanse, Musanga, Kipili mm.

                            Ang din foder fråga kan jag inte ytra mig om NLS, har inte provat det och kommer troligen inte göra det heller.
                            Jag ger mina troffar Aquatic Nature, spirulina flingor, Artemia från Golden Gate och Cyclops.
                            Den kombinationen funkar hos mig och står fast vid den.

                            Jag tror att dom flesta som håller/hållit troffar har haft problem.
                            Det ända man kan göra är att hålla ett öga på sina djur, så fort man ser någon som hänger (matvägrar och flämtar) får man agera snabt med att ta bort den för behandling.
                            Ett råd är att alltid ha medicin hemma och ett karantänsakvarium.

                            Om antalet troffar i en 375l akvarium rek jag 20-30st men det funkar med färre med.
                            Mina överblivna vf Mpimbwe efter slakten hadde jag 2 hanar och 6 honor och det funtade kanon hade som mest ca 150 yngel innan jag la ner min odlin den gången, men jag är i gång igen

                            Många av dina frågor har redan andra svarat på men jag tänkte bara berätta om min erfarenhet oxå

                            Mvh Henrik

                            Ursprungligen postat av doohan
                            Är lättast / tåligast? Vilka krånglar mest? Antar att många faktorer spelar in i detta, Men kanske ni har upplevt vissa mer tåliga än andra troffar?

                            Frågar då jag har tänkt prova dessa framåt våren. Lite svårt att hitta troffar i mina trakter (Gävleborg) Planen är att börja med odlat, o kanske senare köpa vf om jag lyckas med de odlade.

                            När det gäller deras mat har jag läst att Nls verkar vara guld mot soten, men kör ni verkligen med Thera A som är 0,5mm? Berätta gärna vilket foder från Nls ni använder och hur det funkar för er? Mixar ni så att ni ger dem räkmix + Nls + flingoder / dag eller?

                            Vad jag har förstått så råkar de flesta ut för problem med troffar, eller har jag dragit väl pessimistiska uppfattningar då?

                            Kan man köpa medicin till fiskarna innan de blir sjuka så att man har hemma? Har läst att ni kör med två olika mediciner vid misstänkt buksot, kan dessa köpas utan recept? I såfall vart och vad heter dessa mediciner.

                            Tänkte börja med ett akvarium som är 150x50x50. Hur rekommenderar ni antal troffar och vilka skulle funka i det akvariet? (Har ej plats för längre akvarium)

                            Vilken sand kör ni med till era troffar?

                            Ok det var flera frågor men jag hoppas ni står ut med dessa, Alla är vi nybörjare nån gång

                            Tack på förhand.
                            4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #15
                              Jag

                              Ursprungligen postat av Oxygar
                              Hej. Jag har precis börjat med Troffar och jag skaffade mig 30 st nyspottade ikola yngel som jag har nu i ett 60*30*30 som senare ska i ett 150*60*60. I det akvariumet som dom ska i sen har jag vanlig bläster sand ifrån biltema. Min troffar får egengjord räkmix med spirulina pulver i. Men som sagt jag har precis skaffat dom så jag kan inte så mycket om dem.
                              Skulle väldigt gärna få tag på en grupp yngel/ungfisk av Ikola Den blir grymt vacker med sitt stora breda gula band.

                              Du får gärna berätta mer om hur det går med dessa framöver,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...