Skall konvertera från Malawi till Tanganyika. Förslag på fiskmix önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    Skall konvertera från Malawi till Tanganyika. Förslag på fiskmix önskas

    Efter att ha haft malawisar i ca 10-år så är det dags att prova på fisk från Tanganyikasjön. Då fiskarna kommer från ungefär samma vatten och typ av miljö så behöver jag inte ändra på något i befintliga akvarier.

    Så då till vilka fiskar jag skall ha? En ganska spännande uppgift att välja fiskar till två av min akvarier. Ett på 200L och ett på 250L. Sammansättning styrs ju av flera faktorer bla annat foder, och aggresion osv.

    Har beställt en liten grupp multisar som till en början får gå i ett av de två akvarierna. Sedan har jag ej bestämt mig för vilka andra fiskar jag kan ha med dem. Min lokale handlare har ett lekpar av Daffodiler hemma som är väldigt vackra. Men funkar dessa ihop med multisarna?

    Ni får gärna komma med förslag på totalblandning dvs antal fiskar och vilka sorter jag kan ha i ett 200 resp 250. Båda är 100cm lång.

    Funderat lite på jullar och lite på den mindre hästnosen? Tanganicodus irsacae. Funkar den ihop med multisar? Just dessa har ett sånt intressant beteende och den ser fantastisk ut tycker jag.

    Kort o gott så vill jag har fiskar som befinner sig över hela akvariet o inte bara står och trycker på botten.

    Tack på förhand för all hjälp.
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Daffodiler och multisar bör funka om inredningen tillåter mutilsarna att få vara någorlunda ifred. Enklaste vägen att uppnå det är att lägga all sten i ena hörnet och alla snäckor i det andra.

    Gällande T. irsacae kan det funka, men ren generellt är det svårt med munruvande Tanganyikaciklider i burkar kortare än 150cm, möjligen P. nigripinnis undantagen...
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av jonre723
      Daffodiler och multisar bör funka om inredningen tillåter mutilsarna att få vara någorlunda ifred. Enklaste vägen att uppnå det är att lägga all sten i ena hörnet och alla snäckor i det andra.

      Gällande T. irsacae kan det funka, men ren generellt är det svårt med munruvande Tanganyikaciklider i burkar kortare än 150cm, möjligen P. nigripinnis undantagen...
      Måste fråga - förstår inte bättre -men varför skulle det vara svårt med munruvare i kortare kar än 150 cm? Gäller det bara Tangayika? Andra munruvare har jag då lyckats med i betydligt kortare kar? Är det inte istället en hel massa andra parametrar som styr, som typ artsammansättning?

      Sedan till trådskaparen så tycker jag absolut du ska prova med T.Irsacae i nåt av karen, en helt underbar liten fisk med en massa kul beteende. dessutom vacker tycker jag, eller kanske snarare fulsnygg är en korrekt beskrivning! Mycket personlighet!

      Sedan har du ju Julidochromisarna - där finns några att välja på, också en vacker fisk med en hel del attityd - inte minst gentemot varandra om man stör ett etablerat par (fråga mig!), men smäcker/vacker och intressant. Dessutom förstår jag det som att den går bra att kombinera med ganska många olika!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • ParSve
        Användare
        • februari 2005
        • 58

        #4
        En idé är att inreda det ena karet med mycket sten och populera med Daffodil, Jullar och/eller någon annan substratruvande grottälskare, kanske tillsammans med snäckisarna enligt jonre723´s koncept.

        I det andra karet kan du ha betydligt mindre inredning och köra sandciklider, till exempel någon sorts Xenotilapia eller ett gäng Callochromis Pleurospilus. Kanske även fylla ut med lite Paracyprichromis i det övre lagret om du tycker det blir tomt annars.

        /Pär
        /Pär

        399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Ursprungligen postat av joe
          Måste fråga - förstår inte bättre -men varför skulle det vara svårt med munruvare i kortare kar än 150 cm? Gäller det bara Tangayika? Andra munruvare har jag då lyckats med i betydligt kortare kar? Är det inte istället en hel massa andra parametrar som styr, som typ artsammansättning?

          Sedan till trådskaparen så tycker jag absolut du ska prova med T.Irsacae i nåt av karen, en helt underbar liten fisk med en massa kul beteende. dessutom vacker tycker jag, eller kanske snarare fulsnygg är en korrekt beskrivning! Mycket personlighet!

          Sedan har du ju Julidochromisarna - där finns några att välja på, också en vacker fisk med en hel del attityd - inte minst gentemot varandra om man stör ett etablerat par (fråga mig!), men smäcker/vacker och intressant. Dessutom förstår jag det som att den går bra att kombinera med ganska många olika!


          Som tidigare nämnts brukar Paracyprichromis nigripinnis fungera bra i kortare kar. Jag höll en lekgrupp för 10 år sedan med 10 st Cyprichromis leptosoma "Blue flash" i ett 222 liters, och den gruppen fungerade klockrent (kommer dock inte ihåg könsfördelningen men det var bog 3-4 hannar). Även jag har läst att de behöver längre kar, men den gången fungerade det som sagt. Hästnosar har jag aldrig haft men jag har för mig att det går att hålla dem parvis eller i en liten grupp i något kortare kar (i alla fall någon av arterna). Men vad det gäller hästnosar är jag lite ute på djupt vatten...

          /Jocke

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Har köpt mig ett 310L som det ska gå dubbar i för tillfället men till våren blir nog en set up som ser ut så här: 7+7 leptosoma, 4+4 av nån xenotilapia, 1 elr 2 par hästnosar, går även i tankar på tanganyikakillin. Detta borde nog kunna funka för dig oxå.

            Lycka till!

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Har skaffat mina första Tanganyikaciklider idag

              Var och bytte till mig ett par av Julidochromis marlieri av en kompis. En stor hona som är ett par cm längre än hannen. Har setat o kikat på dem säkert 1 timma ikväll. Jag har 6st ancistrus malar i samma akvarium, och det kanske inte var helt lyckat att ha dem tillsammans då ancistrusarna gillar samma grotta och stenhög som jullarna. Har tyvärr bara en stenhög då akvariet bara är 1 meter långt och då jag tänkt ha multisar i det andra änden på akvariet så tycker jag inte att jag har plats för mer än en stenhög.

              Fråga 1: Skall jag flytta på ancistrusarna? jullehonan ger på dom en del när dom skall äta och de två största malarna är rätt griniga och slåss en del om maten, Men den stora jullehonan gav den stora ancistrusen en omgång när han var för grinig på henne. Jullarna verkar väldigt "coola" då dom simmar lungt omkring stenhögen och käkar tillsammans med malarna.

              Fråga 2: Vad matar ni era jullar med? Har läst artbeskriningen. Där stod räkor och ärtor= min räkmix. Eller skall man ge dem räkor och ärtor lösa så att säga? Vilket torrfoder använder man till dessa?

              Kommentar

              • joe
                Användare
                • juni 2006
                • 1451

                #8
                Ursprungligen postat av doohan
                Var och bytte till mig ett par av Julidochromis marlieri av en kompis. En stor hona som är ett par cm längre än hannen. Har setat o kikat på dem säkert 1 timma ikväll. Jag har 6st ancistrus malar i samma akvarium, och det kanske inte var helt lyckat att ha dem tillsammans då ancistrusarna gillar samma grotta och stenhög som jullarna. Har tyvärr bara en stenhög då akvariet bara är 1 meter långt och då jag tänkt ha multisar i det andra änden på akvariet så tycker jag inte att jag har plats för mer än en stenhög.

                Fråga 1: Skall jag flytta på ancistrusarna? jullehonan ger på dom en del när dom skall äta och de två största malarna är rätt griniga och slåss en del om maten, Men den stora jullehonan gav den stora ancistrusen en omgång när han var för grinig på henne. Jullarna verkar väldigt "coola" då dom simmar lungt omkring stenhögen och käkar tillsammans med malarna.

                Fråga 2: Vad matar ni era jullar med? Har läst artbeskriningen. Där stod räkor och ärtor= min räkmix. Eller skall man ge dem räkor och ärtor lösa så att säga? Vilket torrfoder använder man till dessa?
                Kör du på med Jullarna och Ancistrusen - de senare är rätt tåliga och klarar definitivt lite krångel med två Jullar! Mina gör det iallafall utan problem...

                Sedan är väl räkmix ett utmärkt alternativ som mat! torrfoder har jag inge vidare koll på, mina får flingor/pellets nån gång emellanåt av lite olika märle...men räkmixen är definitivt basen och funkar bra!
                MVH - joe

                Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 439

                  #9
                  Ursprungligen postat av joe
                  Måste fråga - förstår inte bättre -men varför skulle det vara svårt med munruvare i kortare kar än 150 cm? Gäller det bara Tangayika? Andra munruvare har jag då lyckats med i betydligt kortare kar? Är det inte istället en hel massa andra parametrar som styr, som typ artsammansättning?
                  Jag vill inte påstå att det BARA gäller Tanganyikaciklider. Däremot skulle jag inte rekommendera någon att stoppa snabbsimmande fiskar som är aggressiva inom arten i en liten burk som inte är överbefolkad. Om man jämför med exempelvis mbunas brukar det vara ganska trångt i burkarna och någon form av harmoni uppnås därmed. Tanganyikakar har däremot oftast en tendens att ha mycket mindre fisk sett till volymen (Tropheus och dylikt undantaget). Resultatet av det blir mer riktade aggressioner och svagare individer har ingenstans att ta vägen eftersom burken är så kort.

                  Hästnosar är ett praktexempel på en fisk där ett par kan fungera alldeles utmärkt i en mindre burk, men helt plötsligt är honan helt söndertrasad. Min uppfattning om varför det nästan alltid bara finns VF-hästnosar att köpa handlar mer om att folk inte lyckas få dem att fungera ihop än att det skulle vara svårt att dra upp ynglen...

                  Paracyprichromis nigripinnis är i min uppfattning den enda munruvande cikliden från Tanganyikasjön som fungerar BRA i ett akvarium på tvåhundra liter. Jag har provat med mindre grupper (ett tiotal djur) av Cyprichromis leptosoma på en meter, men jag upplever inte att de kommer till sin rätt alls i grupper mindre än 25-30st. De tappar helt enkelt sin charm. P. nigripinnis å andra sidan fungerar felfritt på bara ett tiotal. De bör dock inte gå med prinsesstypen då de inte riktigt orkar med dem.

                  Sedan finns det annan munruvande fisk från Tanganyikasjön som funkar utmärkt på 200l, t ex Phyllonemus typus eller ett fungerande lekpar av de biparentala Xenotilapiorna, men jag skulle inte hålla dem med lamprologiiner då eftersom de sistnämnda är så mycket tuffare i sin yngelvård.

                  Var det tydligt nog?
                  Senast redigerad av jonre723; 20 december 2008, 14:55.
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  Arbetssätt...