Malawi i 160l hörnkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • augusti 2008
    • 149

    #16
    Ursprungligen postat av Mike_Noren
    15 stycken malawis, rödzebror till råga på eländet, i ett 160 liters?

    Menar ni allvar?
    Det är naturligtvis inte optimalt och inte vad man skulle rekommendera. Men titta in hos vilken handlare som helst så finner man 30-40 djur i akvarier under 100 liter - och lek sker kontinuerligt. Håller dock med om att rödzebra inte är det bästa valet i den mängden i 160 liter. Men det finns ju annat.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Ursprungligen postat av ola.lindeberg
      Andra tips på Tanganyika?
      Mitt personliga val om jag var du:
      4-5 brichardi (för det är svårt att könsbestämma ungdjur, dvs allt som finns för försäljning; efter det att de själva kommit på vilket kön de är kommer det bara att bli ett par kvar), och ett par calvus. Se till att det finns lämpliga grottor vid kortändarna på akvariet men inga mitt på. Eventuellt ett par Julidochromis, fast julle-par skiter sig alltid förr eller senare och i ett 160 kommer den större fisken slå ihjäl den mindre.

      Jag skulle personligen inte skaffa snäcklekare, min erfarenhet är att ocellatus är skitjobbiga psykopater, brevis är för snäll och tar för små revir för att stå emot brichardi, och multifasciatus gräver upp hela akvariet och tar över på samma sätt som brichardi.

      Sen, eftersom jag inte är biotopakvarist, skullle jag förmodligen skaffa t.ex. 5-6 st Bedotia madagascariensis för att späda ut aggressionen och för att få rörelse.

      Förhoppningen är att calvusarna kommer att hålla nere antalet prinsessor genom att äta yngel, men förr eller senare kommer du att tvingas fiska ut prinsessor själv. I övrigt är det bara att hålla koll och försöka upprätthålla terrorbalansen i akvariet.

      Kommentar

      • Ola.L
        Användare
        • juli 2007
        • 64

        #18
        Har läst en del om snäckisar och tycker dem verkar riktigt intressanta.

        Har nog snäckskal så jag kan fylla iprincip hela botten om det skulle behövas.
        Kan ju alltid testa med ett litet gäng snäcklekare. Kanske fungerar bättre om jag släpper i snäcklekarna först så dem får bilda revir och hitta varsin snäcka.

        Sen kan man släppa i prinsessor och calvus?

        //Ola

        Kommentar

        • ola.lindeberg
          Användare
          • oktober 2007
          • 180

          #19
          Inhadlat 6st Prinsessor mellan 3 och 4cm. Sen kommer det lite snäcklekare med. Får se hur det fungerar!

          Kommentar

          • Ola.L
            Användare
            • juli 2007
            • 64

            #20
            Vet att troffar ska gå i stora grupper i större kar. Men hade gärna velat veta varför det inte skulle kunna gå och hålla dem 1+2 eller nåt? Istället för calvus eller nåt annat.

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Ursprungligen postat av Ola.L
              Vet att troffar ska gå i stora grupper i större kar. Men hade gärna velat veta varför det inte skulle kunna gå och hålla dem 1+2 eller nåt?
              Det finns folk som lyckats med det, men då skall man nog ha stora mängder tur. De hatar varandra, och om de inte är så många att aggressionen sprids ut är risken stor att man till slut bara har en. Det kan även hända med större grupper, fast risken är mindre.
              Jag tror inte Tropheus funkar särskilt bra ihop med Prinsessor i ett litet kar heller, Tropheus är alldeles för mesig (mot andra fiskarter).

              EDIT: Om du vill ha andra fiskar i karet bör du nog släppa i dem snart, innan prinsessorna delat upp karet emellan sig.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 01 december 2008, 00:47.

              Kommentar

              • Ola.L
                Användare
                • juli 2007
                • 64

                #22
                Tänkte ju köpa små prinsessor så dem inte dela upp karet mellan sig. men nu visar vissa lite tendens till lek. Ryster framför varandra osv. Den minsta är kanske 3cm utan fenan och den största är kanske 4cm utan fenan. Kan väl inte redan leka? Om inte hursnabbt växer dem? kanske 1cm / månad?

                Har 50-55 vinbergsnäckor i karet. delat upp på tre olika platser i karet. Längst bak och på sidorna. Kalkstenarna ska bilda grottor och springor i mitten på karet så snäcklekarna inte ser varandra heeela tiden.

                Kanske ska vänta med att möblerna med kalkstenarna till dem nya fiskarna kommer?

                Ska inhandla ett litet gäng ancistrus om ett par dagar tänkte jag. Men är även sugen på dem har Gökmalarna. Kommer ju antagligen bli rätt mycket yngel i karet så kan vara bra med nån som tar hand om det?

                Gick igenom hur många trådar som helst för någon vecka sedan. hittade att det var någon som hade införskaffat sig någon sorts räka som levde i filtret? var tydligen ett perfekt foder för lite mer köttätande fiskar. Någon som vet vad jag menar?

                tack för svaret om Troffarna. Var mest nyfiken.

                Kommentar

                Arbetssätt...