Fulaste Malawi jag sett!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Fulaste Malawi jag sett!

    Hej. Har suttit i väntrummet på sjukhuset halva dagen idag. I väntrummet var ett typ 500 liters med Malawi. Några vanliga golden och så ett antal asfula fiskar som jag först trodde var slöjfenade guldfiskar, men vid närmare granskning var det en asfula orange malawi med insjunkna pannor,. Nån som vet vad denna fula fisk heter? Finns för många i artregistret för att bläddra och jag misstänker att det är en vansinnigt hårdavlad hybrid som säkert ändå inte finns där.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Synd att du inte hade kameran med dig så att vi hade en bild att utgå ifrån.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det låter ju som om det vore rödzebra av "väntrumskvalité". Fulaste firrarna brukar man se i akvarier på offentliga ställen där fiskarna korsar sig för det vilda och blir utfodrade allt för sällan med kass foder.
      Tony Englund

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Det kan inte vara så att det är icke Malawin Papegojciklid du tänker på?

        Den har ju mer en slöjstärts kroppsform än en ciklids..
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Någon som har sett Akvariet på vallhallabadet i gbg? KATASTROF!
          Det går en del malawi i det.. mbunas mestadels. Alla har insjunkna magar, orkar knappt simma runt. Ser väldigt illa skötta ut.
          Jag skulle kalla det djurplågeri.
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av PsyM
            Det kan inte vara så att det är icke Malawin Papegojciklid du tänker på?

            Den har ju mer en slöjstärts kroppsform än en ciklids..
            Precis vad jag tänkte, det måste vara en papegojciklid.
            Men klart det blir ju lite svårt, när man som olorin inte tycker om inavlade urvalsodlade malawiciklider, som trots att dom är urvalsodlade i 20 år och bara blir bättre för varje generation, självklart så måste det vara en hybrid, och det är självklart malawiciklid.
            Tänk vad fel du hade olorin.Janne

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Ursprungligen postat av PsyM
              Det kan inte vara så att det är icke Malawin Papegojciklid du tänker på?

              Den har ju mer en slöjstärts kroppsform än en ciklids..
              Googlade och hittade en bild på det här fula skrället och det är absolut papegojciklider som jag såg i akvariet där. Hemsk fisk. Förstår inte vad de hade att göra i Malawikaret bland Golden och Labeotropheus.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Precis vad jag tänkte, det måste vara en papegojciklid.
                Men klart det blir ju lite svårt, när man som olorin inte tycker om inavlade urvalsodlade malawiciklider, som trots att dom är urvalsodlade i 20 år och bara blir bättre för varje generation, självklart så måste det vara en hybrid, och det är självklart malawiciklid.
                Tänk vad fel du hade olorin.Janne

                Fel? Även utan att vara någon Malawiexpert så prickade jag ju rätt den här gången för visst tusan var det en hybrid.

                Sen har du fel om vad jag anser om urvalsodlad fisk malawijanne för jag tillhör inte det helt ortodoxa gänget. Jag tycker det är rätt okey med utvalsodlade stammar OM man då och då tillför nytt blod från VF fiskar OCH kroppsformen inte deformeras så fisken inte simmar på ett bra sätt. Röd Zebra tycker jag personligen ser ut som en helt funktionell fisk, precis som Ancistrus sp3. Båda kontroversiella, men inte för mig eftersom de förökar sig av egen kraft och simmar friskt. Men andra ord ser jag inga större problem med att välja att låta fiskar med vissa färger para sig är att man själv kan föredra att ligga med blondiner, brunetter eller vad det nu må vara. Färg är inte en helt dominerande gen i DNA-spiralen enligt mina ganska måttliga biologikunskaper
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Om det var i Växjö gissar jag att det är Akvarieleasing (tror jag de heter) i Karlskrona som står för skötsel samt fiskar, och de har en förkärlek att blanda i just Papegojciklider i Malawikar. De har även gjort det på akuten i Karlskrona. Jag vet att han har kunder i Växjö och Kalmar också.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Finns för många i artregistret för att bläddra och jag misstänker att det är en vansinnigt hårdavlad hybrid som säkert ändå inte finns där.
                    http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1556
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Fel? Även utan att vara någon Malawiexpert så prickade jag ju rätt den här gången för visst tusan var det en hybrid.

                      Sen har du fel om vad jag anser om urvalsodlad fisk malawijanne för jag tillhör inte det helt ortodoxa gänget. Jag tycker det är rätt okey med utvalsodlade stammar OM man då och då tillför nytt blod från VF fiskar OCH kroppsformen inte deformeras så fisken inte simmar på ett bra sätt. Röd Zebra tycker jag personligen ser ut som en helt funktionell fisk, precis som Ancistrus sp3. Båda kontroversiella, men inte för mig eftersom de förökar sig av egen kraft och simmar friskt. Men andra ord ser jag inga större problem med att välja att låta fiskar med vissa färger para sig är att man själv kan föredra att ligga med blondiner, brunetter eller vad det nu må vara. Färg är inte en helt dominerande gen i DNA-spiralen enligt mina ganska måttliga biologikunskaper
                      Ja, jag kanske tog i lite för mycket att du hade helt fel där, för du hade faktiskt rätt om att det var en hybrid.
                      men om vi nu ska fortsätta denna tråden om fula malawi och hybrider, så tycker jag vi ska lägga tråden i övrigt, så att nya medlemmar slipper få se det
                      på förstasidan.
                      För jag tror inte att det gagnar ncs att vi skriver om den fulaste fisken, det känns lite negativt för hobbyn.Janne

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Hittade den, men det där var ett ovanligt "vackert exemplar" skulle vara mer representativt emd en sidobild. Sen är jag lite förvånad att det arten får vara med när många spec arter inte får det.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja, jag kanske tog i lite för mycket att du hade helt fel där, för du hade faktiskt rätt om att det var en hybrid.
                          men om vi nu ska fortsätta denna tråden om fula malawi och hybrider, så tycker jag vi ska lägga tråden i övrigt, så att nya medlemmar slipper få se det
                          på förstasidan.
                          För jag tror inte att det gagnar ncs att vi skriver om den fulaste fisken, det känns lite negativt för hobbyn.Janne
                          Ibland är sanningen inte vacker. Eftersom arten är hybrid av afrikanska arter så hör väl tråden hemma här. Om vi nu inte ska skapa en avdelning "bastarder och andra missfoster", men det tror jag inte så många vill
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Hittade den, men det där var ett ovanligt "vackert exemplar" skulle vara mer representativt emd en sidobild. Sen är jag lite förvånad att det arten får vara med när många spec arter inte får det.
                            Vadå "inte får". Artregistret är en "wiki" så det är bara att skicka in.

                            Papegojfisken kommer alltid vara en papegojfisk och är mycket vanlig i handlen. Det är rätt självklart att vi inte lägger in rubb och stubb från Ads senaste bok.

                            Ps. firren i fråga är en hybrid mellan amerikanska arter.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Vadå "inte får". Artregistret är en "wiki" så det är bara att skicka in.

                              Papegojfisken kommer alltid vara en papegojfisk och är mycket vanlig i handlen. Det är rätt självklart att vi inte lägger in rubb och stubb från Ads senaste bok.

                              Ps. firren i fråga är en hybrid mellan amerikanska arter.
                              I så fall läste jag fel, då blir den här tråden knepig som tusan. Jag trodde det var en Malawi för att den gick med Malawi, men det var tydligen ospec fisksoppa jag tittade på. Så i så fall ska tråden över i amerikanska... eller så ska den över i... ähh, fan vet. Ta nåt slags beslut du Ola
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...