hur ofta dör fiskar för er??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Ta en skarp & lång koll när du matar nästa gång (vad matar du med?). Även om de äter kan de spotta ut el spy upp maten en lång tid efter. Jag gissar ändå på att Metroplex e rena "medicinen"....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #17
      Ursprungligen postat av ozric
      Ta en skarp & lång koll när du matar nästa gång (vad matar du med?). Även om de äter kan de spotta ut el spy upp maten en lång tid efter. Jag gissar ändå på att Metroplex e rena "medicinen"....
      matar med fina fiskens räkmix, o hikari pellets.
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Ursprungligen postat av slarvid
        Har fått nån obalans sen jag bytte kar... vet inte om det är fiskarna i sig eller nått annat... Hur ofta dör fiskar för er? GÅr det i perioder?

        Har haft 4-5 döda i sommar... olika arter Mbunas.... Vattenvärden o temp är bra. Sköter vattenbyten o matar inte förmkt elle förlite....

        Som svar på rubriken, i lokalen ca 1 fisk per dag. Men där finns det ju ca 2500 fiskar.
        I hemmakaret dör det väl max någon fisk i halvåret.

        I med att du haft många fiskar som dött och jag antar att det är liknande symtom. En gissning är ju att fiskarna utsatts för något som gjort att de tagit stryk men inte dött av det. Ett sådant exempel kan vara att det varit för kallt under en kort tid eller att det varit höga nitrit eller nitratvärden under kortare tid. Jag kan nämna att efter stormen Gudrun i mitt gamla hus, när jag varit utan ström en vecka dog det 2 fiskar. Därimot dog det ca 20-30 fiskar månaderna efter, de klarade alltså inte av att komma igång igen efter en veckas låg temp.

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #19
          Ursprungligen postat av endymion
          Som svar på rubriken, i lokalen ca 1 fisk per dag. Men där finns det ju ca 2500 fiskar.
          I hemmakaret dör det väl max någon fisk i halvåret.

          I med att du haft många fiskar som dött och jag antar att det är liknande symtom. En gissning är ju att fiskarna utsatts för något som gjort att de tagit stryk men inte dött av det. Ett sådant exempel kan vara att det varit för kallt under en kort tid eller att det varit höga nitrit eller nitratvärden under kortare tid. Jag kan nämna att efter stormen Gudrun i mitt gamla hus, när jag varit utan ström en vecka dog det 2 fiskar. Därimot dog det ca 20-30 fiskar månaderna efter, de klarade alltså inte av att komma igång igen efter en veckas låg temp.
          oki!!!
          När ja starta igång karet gjorde ja snabbstart med nitrivec... men sen pkte ja o jobba, o frun glömde nitrivecen, men fortsatte mata, så nitrit värdena var jätte höga... fast då hade ja iof inte köpt rostcikliderna!
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #20
            Om fisken vid något tillfälle utsatts för höga ammoniak eller nitrit halter så kan de inre organen, hjärnan samt nerv systemet skadas. Fisken kan tillfälligt återhämta sig och verka frisk, men dör efter ett tag. Det är ju sånt som kan inträffa när fisken fraktas under lång tid, eller vid längre strömavbrott som i endymions fall.
            När jag öppnar en påse fisk som jag tycker ser väl fullpackad ut och det luktar riktigt illa, då vet jag att det nog kommer att gå åt nån fisk även om dom för tillfället ser bra ut.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • endymion

              #21
              Ursprungligen postat av slarvid
              oki!!!
              När ja starta igång karet gjorde ja snabbstart med nitrivec... men sen pkte ja o jobba, o frun glömde nitrivecen, men fortsatte mata, så nitrit värdena var jätte höga... fast då hade ja iof inte köpt rostcikliderna!
              Då skulle jag gissa på att fiskens organ tagit skada av nitrit och de tynar därför bort en efter en.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Hej Lars Peter, hoppas vi ses till hösten med våran lilla resa med ciklidvännerna.
                Men en liten fråga, hur kan man mäta hur mycket klor det finns i vattnet. LJanne
                Klor kan man mäta med ett test för swimmingpool. De testerna ger visserligen utslag först vid en för fiskarna otroligt hög klorhalt, men tar man ett långt glasrör, fyller det med vatten, ställer röret på ett vitt papper i bra ljus så ger testet ändå en färgning till vattnet vid låga nivåer av klor (kika ovanifrån genom hela vattenkolumnen så syns det).

                Fast annars har jag landat i att det mäts mycket litet i mina akvarium. Brukar kolla en del värden om jag anser att något verkar skumt, att "läsa" fisken är klart bäst. Ska man mäta anser jag att man klarar sig fint med några bastest som pH, KH, nitrat och ledningstal. Nitrittest behöver man inte, symptomen är tydliga på fisken i sig. Vid växtgödning är det lite svårare att komma undan en del mätningar. Någorlunda regelbundet mäter jag näringsnivåerna i karen för växternas skull (kväve, fosfor och järn). Kör man CO2 är pH-mätning ett måste. Fast jag tror ju inte att du Janne har pysslat särdeles med vattenväxter, så det bryr du dig inte om?

                Jag åker i allafall till Tyskland i höst, men med MAF. Månne ses vi därnere ändå, favvobutikerna brukar ju vara samma. Blir en liten tur till Verduijn också. Feta plånboken med!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #23
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Då skulle jag gissa på att fiskens organ tagit skada av nitrit och de tynar därför bort en efter en.
                  jo, fast 2 rostciklider har ju dött, som jag inte hade när nitritsmällen kom
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...