Auratus konstiga färger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    Auratus konstiga färger

    Hej!!

    Har sökt lite om M.Auratus i forumetmen hittar inte ett rakt svar.. Jag köpte idag en hane och två honor (dom va iaf en blå o två gula i butiken)..När jag nu haft dom i akvariet var enbart en av fiskarna kul..de två andra..hanen + en av honorna är mer gråbrunaktiga..honan blir till och från gul igen men hanen färgar inte tillbaka..iaf inte ännu..den gula honan har dessutom vid ett tillfälle varit riktigt riktigt mörk... Jag läste att det var vänligt vanligt att dessa fiskar färgar om men jag har inte förstått varför mer än att alla fiskar verkar vara gula som ungfiskar.men dessa är iaf 6-7 cm så de borde väl redan vara klart om det är hanar eller honor..läste oxå att hanarna inte alltid färgar ut om den har någon annan överlägsen fisk..i butiken gick dom med ytterligare en hona och tre hanar..vet ine om det har nån betydelse men ändå..nån som kan förklara detta fenomen??
  • polle
    Användare
    • maj 2008
    • 197

    #2
    För länge sedan hade jag några auratos och de var svart-gul-randiga, några år gick, en del av de stora fiskarna försvann.
    Tjopp, så plötsligt, simmar den nu stora aur.hanen omkring svart å blå, jag trodde nästan jag fått en ny fisk.

    Så kan det vara.
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

    Kommentar

    Arbetssätt...