ang red rainbow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja det håller jag med dig helt och hållet Micke, och där tycker jag dom flesta fångsstationer och grossister i Afrika verkar vara lika dåliga på att uppfylla dom kraven, så det gäller nog inte enbart African Diving.
    Men samtidigt så är en del snarlika och det florerar en massa namn.
    Och visst vi har bestämnt att vi ska använda Ads namn här på ncs.
    Men man måste kunna föra en debatt här ändå, för jag tror faktiskt att African Diving har bättre koll än vad Ad har, när det gäller var red rainbow fångas
    Ja och just för att det florerar massa konstiga namn så skriv istället Artnamnet + fångstplats - så gör man idag om man är seriös.
    Det är kanske som så att Toby Veall kallade en population för Red Rainbow och African Diving kallade en helt annan för Red Rainbow. Vem har då "rättigheten" till detta namn - ja det måste väl i så fall vara Toby för han var ju först med att kalla en population för Red Rainbow.
    Nu finns det inget som heter "rättighet" när det gäller handelsnamn utan vem som helst kan egentligen kalla en fisk för vad som helst.
    Så därför om du eller någon annan vill vara seriös så kalla dom istället för Tropheus moorii, Kambwimba; Tropheus moorii, Muzi etc., etc.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Det är ju inte bara de så kallade fångstplatsnamnen som är förvirrande och ibland missvisande ,eller snarare "icke-visande" iom att det ofta inte finns nåt namn på nån nära plats att ta namnet ifrån. Tänker främst alla olika Moorii-varianter som fångas i Nkamba Bay och kring Kasabae Bay , Ilangi-varianterna och de gula regnbågarna alltså. Troligen gäller det kring Kambwimba också.
      Jag har inga som helst bevis att lägga fram men är helt övertygad ändå om att det fångas & sorteras fisk från exakt fångstplats utifrån färg och vips så har man 2-3 "nya" varianter från SÅ KALLADE fångstplatser. Buffel & båg kanske man kan tycka men det måste vara ett dilemma för de fångst-ansvariga, samtidigt som de har ett egen-intresse i detta.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Ursprungligen postat av ozric
        Tänker främst alla olika Moorii-varianter som fångas i Nkamba Bay och kring Kasabae Bay , Ilangi-varianterna och de gula regnbågarna alltså.
        Det är ju inte så konstigt om bara Nkamba Bay uppges som fångstplats, det är ju en ganska stor vik. I regel uppges väl platsen i Nkamba Bay som t ex. Chilanga, Chinsanse, Ilangi, Nkamba Loge etc?
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Jo, precis! Men vad har man eg om man köpt Tr Moorii "Nkamba Bay"?? Och vad är egentligen "Ilangi"?? Jag har varit inne på detta förr och folk har tydligen blivit irriterade på mig har hört på omvägar (skiter väl jag i !).

          Ty, hur kommer det sig att man kan få "gula ilangi" av VF röda Chilangi och vice versa?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8597

            #20
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja, jag kanske la den i fel tråd, kanske någon som vet hur man flyttar tråden till Afrikanska ciklider.Janne
            Done!
            Tack för initiativet.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Ursprungligen postat av ozric
              Det är ju inte bara de så kallade fångstplatsnamnen som är förvirrande och ibland missvisande ,eller snarare "icke-visande" iom att det ofta inte finns nåt namn på nån nära plats att ta namnet ifrån. Tänker främst alla olika Moorii-varianter som fångas i Nkamba Bay och kring Kasabae Bay , Ilangi-varianterna och de gula regnbågarna alltså. Troligen gäller det kring Kambwimba också.
              Jag har inga som helst bevis att lägga fram men är helt övertygad ändå om att det fångas & sorteras fisk från exakt fångstplats utifrån färg och vips så har man 2-3 "nya" varianter från SÅ KALLADE fångstplatser. Buffel & båg kanske man kan tycka men det måste vara ett dilemma för de fångst-ansvariga, samtidigt som de har ett egen-intresse i detta.
              Nu tycker jag att du överdriver problemet (även om det självklart existerar) och i de allra flesta fall så fungerar det bra med att ange en fångstplats. Oavsett vilket så är det oerhört mycket bättre att ange fångstplats än att köta med fantasifulla säljande handelsnamn.

              Men självklart vore det bra om det fungerade som så att man också kunde ange koordinaterna - på det sättet fungerar det t.ex. för killis. Det största anledningn till att det fungerar där är dock med all säkerhet att det inte finns några pengar i killis.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 juli 2008, 15:48.

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Oavsett vilket så är det oerhört mycket bättre att ange fångstplats än att köta med fantasifulla säljande handelsnamn.
                Absolut, men som det tycks vara verkar det finnas mångfalt fler Tropheus-varianter än det finns platsnamn att döpa dem från.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                  Men självklart vore det bra om det fungerade som så att man också kunde ange koordinaterna - på det sättet fungerar det t.ex. för killis.
                  Skitbra ide` ju! Men tydligen vill ju fångstmännen hålla vissa platser hemliga för andra för att ensamma kunna exportera just den varianten,så det lär nog inte hända.
                  Kanske hittas det på "nya" sk fångstplatsnamn på fina varianter just därför??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Du hajar tydligen inte poängen
                    Frågan är väl inte vem som har bäst koll, utan snarare varför man använder namnet Tropheus moorii "red rainbow" istället för t ex Tropheus moorii, Kepere?
                    Den som har störst koll är väl den som hittat på namnet, men den bär ju också ansvaret för att den exporteras med rätt namn så att den inte hybridiseras med andra populationer i våra akvarier. Eller anser du att är det okej att hålla "red rainbow" från Kasanga och Muzi tillsammans?
                    Jo jag hajar poängen Micke, men jag tror samtidigt att det är många tropheus som har olika namn, men det är samma fisk, läs pmet från Jörgen som jobbade på African diving på den tiden.
                    På tal om att blanda fisk med olika namn, så kan jag tänka mig att blanda kasanga, kapere och kambwimba även som den först hette mplungu.
                    För att jag tror på det som Jörgen skriver, att dom är väldigt individuella i färgen på alla dom fångsställena.
                    Sedan att det har kommit fram en del supergrupper här i sverige det får vi nog tacka RogerPersson och några andra till, som plockade ut dom bästa utav dom vildfångade som kom in, och sedan odlade på dom.
                    För dom vildfångade grupperna jag har sett,och även haft i mina baljor, har varit väldigt variabla.Janne

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jo jag hajar poängen Micke, men jag tror samtidigt att det är många tropheus som har olika namn, men det är samma fisk
                      Ja alla är ju samma art - Tropheus moorii, men de ser olika ut beroende på var de är fångade. Därför är fångsplatsen viktig och de fantasifulla handelsnamnen helt ovesäntliga.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Micke
                        Ja alla är ju samma art - Tropheus moorii, men de ser olika ut beroende på var de är fångade. Därför är fångsplatsen viktig och de fantasifulla handelsnamnen helt ovesäntliga.
                        Ja jag får väl förtydliga mig lite då,
                        tropheus moorie red rainbow har många namn från olika fångsställen typ tropheus moorie red rainbow kasanga, tropheus moorie red rainbow kapere, tropheus moorie red rainbow kambwimba och även tropheus moorie red rainbow mplungu som den hette förut, men jag tror att det är samma variant för att du kan finna fiskar med mycket eller lite blått i ryggfenan på alla dom ställena förutan mplungu som är ett gammalt namn för tropheus moorie red rainbow.
                        Och du kan även finna fiskar med lite eller mycket rött på dom ställena.
                        Plus att ynglen från dom olika ställena blir väldigt variabla i färgerna.Janne
                        Senast redigerad av malawijanne; 18 juli 2008, 16:46.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9579

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja jag får väl förtydliga mig lite då,
                          tropheus red rainbow har många namn från olika fångsställen
                          Och vad är en tropheus red rainbow?
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #28
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Jo jag hajar poängen Micke, På tal om att blanda fisk med olika namn, så kan jag tänka mig att blanda kasanga, kapere och kambwimba även som den först hette mplungu.
                            Jo men man måste ju erkänna att den som döpte en red rainbow kapere,kasanga eller kambwimba till mpulungu som ligger 60-70 mil minst ifrån de andra plattser den egentligen fångas på måste ju haft oerhört dålig kännedom om vart fisken fångats på och sa ett namn vars folk visste vart det låg på jorden och att det var vid tanganyika sjön.... Vid denna tidpunkt så kanske de trodde det bara fanns 2 plattser på sjön o det var mpulungu och burundi. Lite ironisk men nu i efterhand så tycker iaf jag att det var korkat o säga att en fisk som fångas i kasanga var en mpulungu som låg så långt där ifrån.
                            Senast redigerad av Falköping Andreas; 18 juli 2008, 18:34.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                              Jo men man måste ju erkänna att den som döpte en red rainbow kapere,kasanga eller kambwimba till mpulungu som ligger 60-70 mil minst ifrån de andra plattser den egentligen fångas på måste ju haft oerhört dålig kännedom om vart fisken fångats på och sa ett namn vars folk visste vart det låg på jorden och att det var vid tanganyika sjön.... Vid denna tidpunkt så kanske de trodde det bara fanns 2 plattser på sjön o det var mpulungu , burundi. Lite ironisk men nu i efterhand så tycker iaf jag att det var korkat o säga att en fisk som fångas i kasanga var en mpulungu som låg så långt där ifrån.
                              Bärnstensmoori http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=127 kallades "på sin tid" för Mpulungu-moorii - sannolikt pga att det är den närmast större orten till den plats där Bärnstensmoori fångas. Senare var det väl någon som kollade lite närmare vad byarna hette (sannolikt Ad) och därefter anges istället orten Kasakalawe i namnet för bärnstensmoorii.
                              Vad detta har med "red rainbow" att göra det vet jag inte - "mpulungu" eller "red rainbow" liknar inte varandra på något sätt (jag har importerat mer än 5.000 mpulungu och mer än 1000 red rainbow så jag har haft lite att jämföra med) - som du skriver så kommer de dessutom från vitt skilda platser som ligger långt ifrån varandra.
                              Jag har aldrig någonsin i en affär sett en "red rainbow" (oavsett vilken population vi pratar om) som kallats för Mpulungu.

                              Som sagt - jag säger det igen - ange det vetenskapliga namnet + fångstplats istället för att virra ihop det med diverse påhittade handelsnamn.
                              Sedan instämmer jag helt med Micke - håll de olika populationerna rena

                              Kommentar

                              • Falköping Andreas
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 1214

                                #30
                                När jag köpte min första bärnstens grupp så gick den under namnet mpulungu (sunset). detta var i slutet av 90 talet. Att den kallades för sunset har jag hört många teorier om men det går jag ej in på nu.
                                http://www.skovdeaf.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...