Metriaclima zebra "maisoni" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    #61
    Vad sjutton bablar ni om. Jag fattar ingenting.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #62
      Ursprungligen postat av Micke
      Och för att komplicera det ytterligare så kallas den Cynotilapia sp. "white top hara", Galireya Reef på sidan som länkas .
      Hittade inte några av dessa namn i den nya boken. Slängde dock iväg ett mail till Ad och frågade - så vi får säkert ett svar i sinom tid

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #63


        En annan ciklid med liknande förvirring är Cynotilapia pulpican, eller den beskrevs i alla fall så av Tawil 2002. Men konings kallar den för Pseudotropheus pulpican och inom hobbyn kallas den fortfarande oftast för Pseudotropheus sp. "kingsizei likoma".
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #64
          På Akvarielagrets artlista har dom en ciklid som kallas Cynotilapia afra "Grayahili" undrar hur den ser ut?

          Kommentar

          • rent vatten
            Användare
            • november 2005
            • 530

            #65
            Den länken från malawikarsten liknar mina fiskar förutom att mina har 2 tvärrband på pannan.
            Senast redigerad av rent vatten; 25 juni 2008, 21:22.

            Kommentar

            • rent vatten
              Användare
              • november 2005
              • 530

              #66
              Nu blir det mycket snack och det beror naturligtvis på mig, om hur Metraclima maisoni zebror är. Anledningen att jag har lagt mig i tråden är att det finns ett stort missförstånd eller en djungel av olika namn på dessa zebra fiskar.

              Jag har haft mina ? fiskar i snart 2,5 år och vet fortfarande inte rätt art namn. Fast jag var noga med att köpa fina fiskar från en stor odlare som har VF fiskar.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #67
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Nu blir det mycket snack och det beror naturligtvis på mig, om hur Metraclima maisoni zebror är. Anledningen att jag har lagt mig i tråden är att det finns ett stort missförstånd eller en djungel av olika namn på dessa zebra fiskar.

                Jag har haft mina ? fiskar i snart 2,5 år och vet fortfarande inte rätt art namn. Fast jag var noga med att köpa fina fiskar från en stor odlare som har VF fiskar.
                Nu pratas det ju uppenbarligen om två helt olika arter i denna tråd
                "Maisonizebran" skall (tror i alla fall inte att någon här på slutet framfört någon annan synpunkt) heta Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef.

                Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'

                Kommentar

                • rent vatten
                  Användare
                  • november 2005
                  • 530

                  #68
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nu pratas det ju uppenbarligen om två helt olika arter i denna tråd
                  "Maisonizebran" skall (tror i alla fall inte att någon här på slutet framfört någon annan synpunkt) heta Metriaclima sp. 'zebra chilumba', Maison Reef.

                  Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'
                  Kan du ge en länk till cb 4/2004 så man får läsa artikeln.

                  Kommentar

                  • rent vatten
                    Användare
                    • november 2005
                    • 530

                    #69
                    Jag har hittat fler namn på nätet som ser ut som fisken jag pratar om Cynotilapia axelrodi.

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #70
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Vad gäller fisken från CB 4/2004 så fick jag just svar från Ad så kallar i alla fall han den just nu för Cynotilapia sp. 'gallireya'
                      Spännande, nu är den en cynotilapia igen

                      Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.

                      Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #71
                        Ursprungligen postat av rent vatten
                        Kan du ge en länk till cb 4/2004 så man får läsa artikeln.
                        Vad jag vet är den ännu inte utlagd på nätet

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #72
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Spännande, nu är den en cynotilapia igen

                          Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.

                          Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.
                          Det kanske visade sig att den inte heller passade in i Metriaclima och då fick den vara kvar där den först placerades tills dess att någon ids artbestämma den. Vad vet jag
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 juni 2008, 00:22.

                          Kommentar

                          • rent vatten
                            Användare
                            • november 2005
                            • 530

                            #73
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Spännande, nu är den en cynotilapia igen

                            Märkligt att den hamnar där, för såvitt jag vet betyder "cyno" hund på latin och det i sin tur hänvisar till de tydliga glesa tänderna i munnen hos cynotilapia. På en C. afra ser man ju tydliga glesa tänder, men på "zebra hara" eller "C. sp. gallireya" ser man ingen som helst antydan till cynotilapia-garnityr.

                            Lyckligtvis håller sig NCS till Ad's namnstandard, så diskussionen borde ju vara över för stunden och vi nöjer oss med att det är en Cynotilapia sp. "gallireya" höhö.
                            Märkligt att den kan vara en Cynotilapia? Jag håller med dig om tänderna som Cynotilapia har sedan så är min ca 12cm stora, kan cynotilapia verkligen bli så stora? Mina cynotilapia afra edwardi är bara 9cm stora.

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #74
                              Blir den bortåt 10 i sjön är 12 ingen sensation i akvarium.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...