N.Linni med hål i magen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    N.Linni med hål i magen

    Kollade mina N.Linni förut som växer på bra men såg en som verkade ha ett hål i sidan precis bakom fenan, rakt in i buksidan/Hjärtat. Den verkar inte må dåligt av detta o den äter som den skall. Vad kan det vara? Min första tanke var att någon bitit bort en bit där men det verkar skumt.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Det där har jag sett på ett par fiskar i mitt liv... jag tror Mike Noren visste vad det var, jag pratade med honom om det för inte så länge sedan så kolla med honom. Det ska tydligen gå att fixa.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Det där har jag sett på ett par fiskar i mitt liv... jag tror Mike Noren visste vad det var, jag pratade med honom om det för inte så länge sedan så kolla med honom. Det ska tydligen gå att fixa.
      Ja det vore snällt deelay. Fisken verkar dock inte må dåligt, var på väg o ta upp och avliva den men studerade den lite och den verkade inte som den brydde sig alls. Har saltat och medicinerat karet nu för säkerhetskull. Växer det ihopp igen och vad kan ha orsakat skadan?
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        http://www.fish-helpline.co.uk/health/columnaris.html ...kanske??
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Nä, det är inte columnaris, det är med stor sannolikhet en Pseudomonas eller Aeromonas infektion, kallas "hole in the side disease" på Engelska. Om du söker på det hittar du rätt mycket info, fast mest om Koi där det tydligen är extra vanligt.

          Relativt lättbotat med antibiotika, tillochmed fiskar där det gått så långt att bakterierna ätit bort kött så det är öppet in i kroppshålan kan överleva, fast vid det laget har fisken ofta sekundärinfektioner av svamp och protozoer, som också kan behöva medicineras.

          Isolera fisken, ge medel mot gramnegativa bakterier och eventuellt mot svamp. Eller avliva fisken.

          Sjukdomen är inte direkt smittsam, eftersom det egentligen är frilevande jordbakterier som "tagit chansen" när de kommit in i ett sår, men genom att isolera fisken kan du behandla den utan att döda filterbakterierna.

          Grundproblemet sägs vara höga bakteriehalter i vattnet, så det kan vara läge att fundera på förbättrad filtrering (t.ex. UV filter) eller tätare vattenbyten om fler fiskar drabbas.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Andreas Spreinat snackade en del om detta fenomen på stämman i GBG och hänvisade till bakteriehalterna i vattnet. Han hade mätt en vansinnigt massa vatten och gjort diverse experiment.

            Jag hade också ett antal större haplisar som dog pga. "hole in the side" tidigare, men sedan jag börjat rengöra filtermattorna "oftare än man ser att de är skitna" har problemen försvunnit.

            Så, jag håller med Mike: Välskötta och rengjorda filter utan en massa gegga verkar funka som förebyggande.

            Mike, om man trots allt råkar ut för det, vet du några "vanliga" akvariemediciner eller apoteksvarianter som funkar?
            Tony Englund

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Aqua-Furan.
              Men står det på medicinen att den funkar mot gram-negativa bakterier så fungerar den antagligen.

              Kommentar

              • perik9
                Användare
                • april 2002
                • 161

                #8
                Medicin

                Plockade upp en Golden för ett gäng årsedan med ett stort hål(Slarv med vatten byte m.m) la den i ett 15 liters kar med en kruka, syresten och 1 1/2
                Elyzol som det hette då(Metronidazol,Flagyl) 750 mg, ingen mat i 4 veckor, några vattenbyten med samma dos. och sedan va den ok..
                Perran

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #9
                  Eftersom den ser ut att ha hål ända in i bukhålan får jag ta och avliva honom. Det filter jag kör nu är en BTN C Modul fylld med filtermatta och en powerhead på 1800L/Tim Karet kördes igång i november så filtervolymen bör ju klara sig ett tag men då kanske man ska kolla så det inte är en massa gegga där.

                  Ska man medicinera aqua Furan nått i karet som förebyggande? Jag byter för övrigt ca 50% av vattnet 1 gång per vecka.
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                    Eftersom den ser ut att ha hål ända in i bukhålan får jag ta och avliva honom.
                    Det är inte nödvändigtvis så att han inte kan reda upp det ändå, om du separerar honom från de andra och medicinerar. Fisk, särskilt ciklider, har bra läkkött och kan regenerera stora skador. Saltat vatten och Aqua Furan och regelbundna vattenbyten så har han nog, pja, 50% chans. Har du inget bra kar kan du använda plastbackar fårn Clas Ohlson eller IKEA (FLAJ-back är vad jag brukar använda som karantänskar).

                    Ska man medicinera aqua Furan nått i karet som förebyggande?
                    Nej, absolut inte. Det slår ihjäl dina filterbakterier.

                    Jag byter för övrigt ca 50% av vattnet 1 gång per vecka.
                    Som sagt, händer det fler gånger kan du ju fundera på ett UV-filter.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...