Snygga honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jockexx
    Användare
    • april 2006
    • 78

    Snygga honor?

    Vilka sorter finns det som har färgstarka honor?
    Har satt igång ett 720 där jag spånar lite på o blanda Golden och demasoni och ev. Röd zebra.
    Skulle det funka eller?
    Ska även starta ett 1500 med troligtvis inriktning på små malawi i starka färger.
    Några tips på sammansättning? Vill inte ha någon "soppa" utan 2-3 sorter+lite malar är min melodi.
    Har någon yngel i närheten av Växjö så är det av intresse.

    Jocke
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    #2
    Ursprungligen postat av Jockexx
    Vilka sorter finns det som har färgstarka honor?
    Har satt igång ett 720 där jag spånar lite på o blanda Golden och demasoni och ev. Röd zebra.
    Skulle det funka eller?Jocke
    Jag tror att det skulle funka bra i ett så stort kar, personligen skulle jag slopat rödzebra då min erfarenhet är att de är lite väl tuffa för de två andra arterna, i synnerhet Golden. Men som sagt i ett 720 finns det plats.

    Jag har själv Golden och Demasoni i ett kar och det funkar jättebra, och snyggt är det!

    I ett större kar skulle jag ha lagt till någon snygg Aulonocara.

    Alla tre arter som du nämner har färgstarka honor.
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev

    Kommentar

    • Markus_A
      Användare
      • december 2005
      • 418

      #3
      Färgstark honor
      Tropheops sp. "Chilumba"
      Pseudotropheus saulosi (Hanen lik demasoni, jag skulle inte kombinera dom)
      Flera arter av Metriaclima och Melanochromis

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Du bör ha många (gärna 15-30 st) demasoni, de som lyckas bra med dem brukar ha väldigt många.

        Saulosi är också en snygg fisk, hanarna ser ut ungefär som Demasoni fast honorna är helgula -blir inte heller så stora utan hör till gruppen av mindre Pseudotropheus. Sen finns det ju en hel del Melanochromis som har vackra honor, nackdelen är dess bryska sätt och det kan vara svårt att få "harmoni" i gruppen

        Annars funkar nog den kombo du själv är inne på bra tror jag

        Oftast tycker jag att det är snyggare med många av få arter än "fisksoppa", dessutom enklare att få det att fungera bra. 3-4 arter är kanon tycker jag med den storlek på kar du har
        /Fredrik

        Kommentar

        • Rauken
          Användare
          • januari 2007
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av Jockexx
          Vilka sorter finns det som har färgstarka honor?
          Har satt igång ett 720 där jag spånar lite på o blanda Golden och demasoni och ev. Röd zebra.
          Skulle det funka eller?
          Ska även starta ett 1500 med troligtvis inriktning på små malawi i starka färger.
          Några tips på sammansättning? Vill inte ha någon "soppa" utan 2-3 sorter+lite malar är min melodi.
          Har någon yngel i närheten av Växjö så är det av intresse.

          Jocke
          Precis den blandningen jag funderade på förrut, men eftersom det aktuella karet bara är på 222 liter fick det räcka med Golden & Demasoni. Tycker det är en läcker kombination. Du gör rätt som begränsar sorterna enligt tycker jag. Är häftigare med många individer av samma art.
          Goldenyngel borde inte vara svårt att få tag i och Demasoni borde du också hitta eftersom den är ganska populär...
          Har själv en del, men då jag bor på Gotland blir det lite bökigt...
          Mitt tips är att se till att du får tag i en rejäl Demasonigrupp på en gång, gärna yngel/tonåringar och helst från några olika håll för att få lite genvariation. Om jag vore du skulle jag skaffa ett 40-tal demasoni på en gång, ju fler desto större chans att lyckas...
          När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

          Kommentar

          • Jockexx
            Användare
            • april 2006
            • 78

            #6
            Kan man börja med 30-40 demasoni ( 3-5 cm)och släppa i fiskar nån månad senare eller ska alla i på en gång?
            Kommer kanske inte över allt på en gång.

            Kommentar

            • Mattias777
              Användare
              • november 2006
              • 1493

              #7
              Ursprungligen postat av Jockexx
              Kan man börja med 30-40 demasoni ( 3-5 cm)och släppa i fiskar nån månad senare eller ska alla i på en gång?
              Kommer kanske inte över allt på en gång.
              Det går nog bra Demasoni är mest tuff mot sina egna vad jag har förtått. Angriper sällan andra arter men kan säga ifrån om nån tjafsar


              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

              Kommentar

              • Jockexx
                Användare
                • april 2006
                • 78

                #8
                Då är det bara att börja leta då!
                720 karet står ju klart så där kan man ju dra upp dom lite i storlek för det stora karet i höst.
                Ska bli kul att bygga ett akvarium som står i finrummet med sumpen 2 meter ner i källaren.
                Måste bara övertala flickvännen att 400 liter inte räcker utan att det måste va 1500.

                Kommentar

                • Rauken
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 310

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jockexx
                  Kan man börja med 30-40 demasoni ( 3-5 cm)och släppa i fiskar nån månad senare eller ska alla i på en gång?
                  Kommer kanske inte över allt på en gång.
                  Borde inte vara några problem, precis som Mattias skrev. Dock bör du som du nog var inne på skaffa alla Demasoni samtidigt om möjligt...
                  Men får du inte tag i så kan det gå ändå, tror det bästa i så fall vore att skaffa 2 grupper a' typ 20 st. i taget...
                  Själv hade jag 2 gamla (2-3 år) som jag satte ihop med ett 30 tal yngel, och det har gått bra... Fast då fick ynglen gå i burken några dagar först innan dom stora fick komma i...
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                  Kommentar

                  • Jockexx
                    Användare
                    • april 2006
                    • 78

                    #10
                    Ja då är det bara att vänta på en grupp på 40 el. två mindre.
                    Vore ju bra att blanda upp lite för man räknar ju med yngel...
                    Tack för hjälpen!
                    Jocke

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Jag tycker att mina Psedotropheus Socolofi ser väldigt trevliga ut tillsammans med Golden... Honorna och hannarna har samma ljusblåa färg, skillnaden är precis som hos Golden att hannarna har svarta markerade fenor.

                      Jag har inte haft mina fiskar längre än fyra veckor så jag kan inte säga riktigt hur de funkar tillsammans men det är inget bråk mellan socolofi och golden.

                      Bilder på hur de ser ut tillsammans finns på min hemsida.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jockexx
                        Ja då är det bara att vänta på en grupp på 40 el. två mindre.
                        Vore ju bra att blanda upp lite för man räknar ju med yngel...
                        Tack för hjälpen!
                        Jocke
                        Jag tycker att du skall försöka starta med så många Demansoni som möjligt, gärna 40-50 st. för att det brukar trilla bort några.
                        Själv har jag haft 40 st Demansoni med 10 st Röd Zebra, fungerade mycket bra i ett 400 liters.
                        Vet många som kör Demansoni med Golden det är även en bra kombination.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Alla ngt större Mbunas-burkar bör ju ha åtminstone ett par av tex de storväxta Zebrorna från Chilumba och/el en gr högväxta sydliga Fuelleborni.
                          Menar, tex Demasoni är ju nästan lika roliga att glo på i en 375;a som i ett 2,5 meters, medans de lite större Mbunasen kommer mer till sin rätt ju mer svängutrymme de ges. Bra dock att du från början väljer bort "soppa-konceptet".
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Mattias777
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1493

                            #14
                            Ska du inte bli medlem så vi kan se ditt nya kar, skulle va roligt iallafall


                            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                            Kommentar

                            • Jockexx
                              Användare
                              • april 2006
                              • 78

                              #15
                              Jo det ska jag bli på studs!
                              Nya o nya har haft det i 15 år men jag kan väl ta lite bilder.
                              Nu bor det 5 gamla ciklider där som nog väger 1 kg ihop men Håvmästarna har lovat att ta dom.
                              Har inte hjärta att dräpa dom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...