Mycket udda betéende!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Mycket udda betéende!

    Tjollahopp!
    Var ett par år sedan jag sist skrev här, men personliga anledningar gjorde att jag var tvungen att lägga ner hobbyn under ett par år medan jag fick ordning på mitt liv igen.
    Hur som helst så startade jag återigen upp min hobby för ett par veckor sedan då jag införskaffade mig ett 720 liters akvarium.
    Jag köpte mig 10 princessor och 10 jullar som en mjuk start, tänkte att jag förmodligen får förökning i akvariet.
    Idag när jag satt ner och kollade in akvariet såg jag att 8 av mina princessor var samlade i en stor klunga, och under dom hade jag runt 70-100 frisimmande yngel.
    Efter att ha suttit och beundrat betéendet på mina 8 princessor som tillsammans sköter om alla yngel (är detta normalt?) märkte jag som svarta små strån runt om hela botten på akvariet. Efter en mer nogrann titt märker jag att det är mycket, mycket små jullar med huvudet ner i sanden som viftar på sina stjärtfenor utan någon som helst övervakning av sina föräldrar. Jag har 2 kullar med yngel som är mycket annorlunda någon annan sorts ciklid jag haft innan.
    Jag hittar ingen intressant info om lek på vare sig jullar eller princessor, men här bland proffsen måste det finnas någon information att hämta.
    Respons?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Hej å välkommen tillbaka.

    Har aldrig haft någon av dina arter men prinsessorna lever väl i stora grupper
    där alla hjälper till att ta hand om/vakta ynglena vad jag vet.

    Har ingen koll på jullarna...

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      Tackar =)

      Jo, jag har väl hört att princessor tar väl hand om sina yngel och att syskon dessutom hjälper till att sköta dom, men något sånt här hade jag inte väntat mig. J-ligt kul att titta på i alla fall. Runt 10 cm och piskar upp mina gibbisar som är runt 45 cm.

      Kommentar

      Arbetssätt...