P. taeniolatus, tuggar hur länge?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    P. taeniolatus, tuggar hur länge?

    Har lagt över min P. taeniolatus Boadzulu-hona i ett spottkar idag. Hon har tuggat ca 3 veckor, så det borde väl vara dax?

    Såg att de vaktar ynglen 3 veckor efter de släppt ut dom, innebär det att hon ska gå i spottkaret i tre veckor eller släpper hon dom om det inte finns några hot?

    /Erik
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Hon släpper dem nog snart eftersom de är klara, förutsatt att hon inte känner sig stressad. När hon spottat kan du plocka över honon om du inte vill att hon ska äta upp sig först.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Tack för svaret!

      Tror jag lägger tillbaka henne direkt så att hon inte käkar upp ynglen.

      Hur är det med tillväxten på ynglen, växer de väldigt långsamt eller?

      Kommentar

      • endymion

        #4
        De hinderi jag har växer väldigt bra

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          De hinderi jag har växer väldigt bra
          Nice! Vad matar du med?

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Räkmix

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              taeniolatusen vårdar gärna sin yngel en period efter att dom är frisimmande, det är ganska kul att titta på faktiskt så så låt henne gärna simma kvar med dom en stud innan jag kan lura av dig dom fina ynglena. Pappan e ju så fin så det där ska du ta till vara på helt klart.'
              Räkmix är inte något bra startfoder alls, börja med artemia första 3-4veckorna så proportionerna blir rätt på fisken, smulat torrfoder ger bättre proportioner än vad räkmix gör... senare i livet kan man gå över till sen räkmix.
              Dom absolut finaste proportionerna har jag fått om jag kör artemia i 4-6 veckor och sedan gått över till smulat Aquatic Nature.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                taeniolatusen vårdar gärna sin yngel en period efter att dom är frisimmande, det är ganska kul att titta på faktiskt så så låt henne gärna simma kvar med dom en stud innan jag kan lura av dig dom fina ynglena. Pappan e ju så fin så det där ska du ta till vara på helt klart.'
                Räkmix är inte något bra startfoder alls, börja med artemia första 3-4veckorna så proportionerna blir rätt på fisken, smulat torrfoder ger bättre proportioner än vad räkmix gör... senare i livet kan man gå över till sen räkmix.
                Dom absolut finaste proportionerna har jag fått om jag kör artemia i 4-6 veckor och sedan gått över till smulat Aquatic Nature.
                Har aldrig kläckt artemia och vet inte om jag orkar nu faktiskt. Min plan var att köra med smulad Super vit och smulad Aquatic Nature (mald i pepparkvarn).

                Sen får vi se hur många det är, om det blir några över som du kan lura av mig . Hakan är inte så stor så jag tror det blir en väldigt liten kull.

                Kommentar

                • ciklidjorgen
                  Användare
                  • september 2006
                  • 32

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Har aldrig kläckt artemia och vet inte om jag orkar nu faktiskt. Min plan var att köra med smulad Super vit och smulad Aquatic Nature (mald i pepparkvarn).

                  Sen får vi se hur många det är, om det blir några över som du kan lura av mig . Hakan är inte så stor så jag tror det blir en väldigt liten kull.
                  det finns numera skalade artemia ägg tex på www.ojzoo.se bara att stoppa i karet
                  Senast redigerad av ciklidjorgen; 27 januari 2008, 19:56.
                  allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ursprungligen postat av ciklidjorgen
                    det finns numera skalade artemia ägg tex på www.ojzoo.se bara att stoppa i karet
                    Tack! Mycket bra tips!

                    Välkommen till forumet föresten!

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av ciklidjorgen
                      det finns numera skalade artemia ägg tex på www.ojzoo.se bara att stoppa i karet
                      ops... det va dom jag syftade på, det är 2008 nu så vem har tid att kläcka i dessa stressiga tider =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Beställde precis nu, om allt går som det ska har jag dom på torsdag!

                        Beställde även NLS cichlid formula, får vi se om den är så bra som "alla" säger

                        Kommentar

                        • ciklidjorgen
                          Användare
                          • september 2006
                          • 32

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Tack! Mycket bra tips!

                          Välkommen till forumet föresten!
                          tack för det jag hjälper gärna till
                          allt jag säger är min egen åsikt jag har mer än 35 års erfarnhet att hålla malawi o tanganyika så jag har haft det mesta till 85% VF

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Räkmix är inte något bra startfoder alls, börja med artemia första 3-4veckorna så proportionerna blir rätt på fisken, smulat torrfoder ger bättre proportioner än vad räkmix gör... senare i livet kan man gå över till sen räkmix.
                            Dom absolut finaste proportionerna har jag fått om jag kör artemia i 4-6 veckor och sedan gått över till smulat Aquatic Nature.

                            Vilka proportioner är det som blir fel med räkmix?

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Vilka proportioner är det som blir fel med räkmix?
                              I dom fallen jag sett så tycker jag att huvudet, speciellt käken blir ful... lite lätt utstående och aningen stor. Sedan så tycker jag att när jag gämfört att fisken blir allmänt mindre snygg i linjerna om man säger så. Jag har märkt detta speciellt på Troffar, Labidochromis, Metriaclima estherae, många andra arter som jag sett andra odlat och dragit upp på räkmix från dag1 tycker jag har sett "buffligare" ut. Jag satt och kollade på caramba ungdjur häromdagen och kunde konstatera att dom såg bättre ut än föräldrarna i kroppen, vad dom blivit uppdragna på det vet jag inte.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...