Misstänkt magsjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #16
    Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
    Vatten är bytt ca 50% tillsatte 1,5dl grovt salt utan jod på ca 120L nytt vatten. Invänta och se om det dyker upp något mer fall, då får jag byta igen och köra i octozin. Övriga trewavasae honor och hanar mår fint samt alla andra firrar.

    Honorna i 80L karet visar ingen förbättring...
    pröva den så chans.. o man skall inte ta mkt mkt ofta byta vatten.. inte vara kallare vatten den dåå o lite värme vatten oxåå
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #17
      De båda Trewavasae honorna dog vilket jag nästan räknade med. Övriga fiskar mådde bra i karet men idag när jag matade (har bara kört flingor nu så att det inte blir mer förstoppningar) så var det en trewavasae hona som såg skum ut hon var aktiv men spottade ut maten direkt.. Är rädd för det kommer fortsätta alltså.. Vad ska jag medicinera med? och hur för att få bäst resultat. karet är på 240L och övriga fiskar mår kanon och leker och tuggar. Känns som om Trewavasaen är den som drabbas eller så är de känsligast och det kommer fortsätta på de andra sedan.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #18
        Har det varit nåt smittsamt har jag fått bäst resultat av Metronidazole.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
          De båda Trewavasae honorna dog vilket jag nästan räknade med. Övriga fiskar mådde bra i karet men idag när jag matade (har bara kört flingor nu så att det inte blir mer förstoppningar) så var det en trewavasae hona som såg skum ut hon var aktiv men spottade ut maten direkt.. Är rädd för det kommer fortsätta alltså.. Vad ska jag medicinera med? och hur för att få bäst resultat. karet är på 240L och övriga fiskar mår kanon och leker och tuggar. Känns som om Trewavasaen är den som drabbas eller så är de känsligast och det kommer fortsätta på de andra sedan.
          Nej jag hade chansat, plocka ut alla trewawase till en anan balja, och medicinera där. Om man tar det i tid, sjukdomen så brukar man klara dom andra fiskarna genom att göra så som jag skrev.
          Du kanske till och med slipper att medicinera trewawasen om du plockar bort den trede sjuka honan.Janne

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #20
            Jag hade en viktoriaciklid med föstoppning. Den var sprickfärdig och jag trodde inte att det fanns något hopp. Den kunde knappt simma. Jag tillsatte 4 matskedar epsom salt (magnesium sulfat) per 100 liter vatten och slutade mata. Efter ett par dagar började den skita och då matade jag försiktigt med ärtor. Det satte sprätt på magen och den sket i en hel dag. Jag hade nog kunnat virka en tröja av skitkorven.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #21
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Nej jag hade chansat, plocka ut alla trewawase till en anan balja, och medicinera där. Om man tar det i tid, sjukdomen så brukar man klara dom andra fiskarna genom att göra så som jag skrev.
              Du kanske till och med slipper att medicinera trewawasen om du plockar bort den trede sjuka honan.Janne
              Japp jag har funderat på det där också är nu 2 honor och två hanar kvar , den ena honan och båda hanarna visar inga tecken på varken svullnad eller matvägran. Skall jag medicinera har jag 6 mil om ja ska få tag i medicin och har inte möjlighet förns i helgen att ta mig någonstans får hoppas jag kan dra upp ynglen jag fått på dem sedan ialf
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              Arbetssätt...