STORT problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    #16
    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
    Citygross säljer tvåkilosförpackningar för 65 kronor.
    Då vet jag nån som har billigare
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

    Kommentar

    • Annis
      Användare
      • februari 2007
      • 14

      #17
      Ja får fortsätta försöka. Tror inte att det är någon sjukdom. Syns inget när man kollar på dem iaf. De har piggnat till nu. Tänkte att jag skulle byta lite vatten idag oxå o se om det blir ännu bättre.
      Karet är på 343 liter. Där är så här många fiskar:
      3 hongi
      3 maingano
      5 marigold
      4 zebra blå/röd
      4 "red top"
      5 golden spec
      2 ancistrus
      1 plecostomus
      1 dvärgbotia
      2 khulii
      2 siamesisk algätare
      32 st med alla. Är det för mkt tror ni?

      Vad va d citygross sålde?

      Kommentar

      • Tulle89
        Användare
        • augusti 2006
        • 239

        #18
        För många e det nog inte men en himmlans massa olika arter, tycker jag.

        Skulle gissa på att det var bikarbonat som fanns på citygross
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #19
          Jag tror det är en kombination av hög belastning tillsammans med lite för små vattenbyten även grov sand kan medföra höga halter av Nitrat.

          gör så här byt vatten dubbelt så ofta köp stickor som kollar nitrit o nitrat men om du har mycket nitrat så kan du ej tillsätta bikarbonat
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #20
            Annis: Bikarbonat ingår som en del i bakpulvret. Köp bikarbonat (ex i ICA:s kryddhylla) för några kronor per paket! Och du skall absolut se till att lägga dig på ett högre och buffrat pH!

            Gör stort (2/3) vattenbyte och höj kH med bikarbonat genom att dosera 30mg/l vatten för att höja kH med 1 (minst 4 ska du ha, gärna mer)! Kasta i lite (typ 1msk/100l vatten) salt utan jod samtidigt, vänta och se! Byt hädanefter 1/4 av vattnet/vecka eftersom du har ganska hög belastning på karet, ersätt då bikarbonat för det vatten du byter och kontrollmät dagen efter, justera vid behov...

            Anledningen till det stora vattenbytet i samband med pH-höjning är att minimera risken för ammoniakförgiftning som kan uppstå när man höjer pH. Det beror på att starkt ammoniumhaltigt vatten vid en pH-höjning gör att en del av ammoniumen ombildas till ammoniak vilken är mycket giftig för fiskarna redan vid låga koncentrationer.

            Fluval 305 -vilken pumpkapacitet och filtervolym har den?

            Jag skrev ett MEGA-inlägg om detta igår, men datorn havererade i samma stund som jag skulle posta inlägget, jag orkar inte dra det igen riktigt känner jag. Men mycket kort så är det så att ditt filter antagligen INTE har orsakat att fiskarna dör och det har definitivt inget med pH/kH att göra. MEN om filtret ligger på "gränsen" i kapacitet (bilologiskt) så har garanterat ett pH-fall och brist på karbonater i vattnet gjort filtret till ett betydligt sämre sådant än dess egentliga kapacitet i normalfallet.

            Varför, jo -lägre pH innebär generellt sett sämre bilogisk kapacitet i filtermassan, lägre kH innebär detsamma (filterbakterierna behöver en kolkälla). Jag är alltså helt övertygad om att vattnets beskaffenhet är grundproblemet, sedan kan kanske ytterligare komplikationer ha tillkommit som följd av vattnets (dåliga) egenskaper vad beträffar förutsättningarna för den biologiska filteringen.

            Fixa vattnet en gång, vänta och se, kvarstår problemen får du leta vidare efter anledningar. Jag är dock övertygad om att dina problem kommer att försvinna när du fixat "rätt" vatten åt firrarna! Dessutom borde dina växter klara sig bättre om du får ett stabilt vatten med lite karbonater i Jag tycker inte att du MÅSTE mäta annat än kH, vill du mäta pH, nitrit, nitrat -gör det det är jättebra men har man koll på kH med de fiskar du har och sköter rengjöring, vattenbyten och matar måttligt så finns inget problem!

            Fråga om något är oklart vad beträffar doseringen, och LYCKA TILL!
            Senast redigerad av Hagge; 18 januari 2008, 20:46.
            /Fredrik

            Kommentar

            Arbetssätt...