G.permaxillaris lekte igår

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    G.permaxillaris lekte igår

    Tänkte bara meddela att mina Gnatochromis permaxillaris lekte igår framför mina ögon. Dom har hunnit bli ganska stora, ca 13-15cm skulle jag tro, går i ett 840-l med en massa nadra Tanganyika, men inga utpräglade mördare så med lite tur kanske jag får se lite yngel. Nån som har några tips? Nån som alls fått lek av dessa tidigare (nån är det ju, mina är ju odlade i Tyskland).
    Kan ett vattenbyta som triggade, dom har parat ut för länge sedan och nån gång i månaden fått grävfnatt och flytta mängder av sand och bygger en vall framför sin grotta. Nu håller jag tummarna. Jag avstod från att ta kort för så fort jag lade blixten på täckglaset blev dom rädda och jag ville inte störa....
    Hej
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Verkligen coolt, grattis!!

    Såg du hur de lekte? Och har du byggt något speciellt åt dem att leka i?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #3
      Jag har en stor kalkstenplatta som ligger på ett par andra stenar, och dom har grävt ut allt därunder, detta skedde dock redan för länge sedan. Leken skedde som det brukar, började med att jag såg nåt på botten..... ägg förståss som den ena, antagligen honan, pomsorgsfullt plockade upp, sedan såg jag påsen under hakan. Idag ser jag bara den ena, som jag tror är hannen, den andra, ser jag bara ksynten av och hon kurar under den stora stene, jag tar det som ett gott tecken.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Aha, så det krävdes alltså en hyffsad grotta. Jag håller tummarna för att du får upp ett gäng yngel, för det är ju en vansinnigt tuff firre. En av två tanganyikor jag verkligen uppskattar.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Byttorp
          Användare
          • november 2003
          • 1585

          #5
          Ursprungligen postat av Carl
          Jag har en stor kalkstenplatta som ligger på ett par andra stenar, och dom har grävt ut allt därunder, detta skedde dock redan för länge sedan. Leken skedde som det brukar, började med att jag såg nåt på botten..... ägg förståss som den ena, antagligen honan, pomsorgsfullt plockade upp, sedan såg jag påsen under hakan. Idag ser jag bara den ena, som jag tror är hannen, den andra, ser jag bara ksynten av och hon kurar under den stora stene, jag tar det som ett gott tecken.
          /Carl
          hur stor är grottan?. mina har börjat valla upp utanför en lergrotta (ser ut som en "trädgren" i lera) och är kanske 20 cm djup och 12-8 cm bred..men har lagt en hög utanför...
          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
          Ordförande GCG

          Kommentar

          • Carl
            NCS Medlem
            • maj 2002
            • 374

            #6
            Det borde räcka skulle jag tro.
            Min kalkplatta är väl nästan som en LP-skiva och ligger på tre stenar som ac ca 5-7 cm höga, och plattan lutar lite.

            Tyvärr ser höll dom inte....... tredje dagen sågs ingen påsa och alla åt igen.... Vi hoppas på bättre lycka nästa gång. SKitfrän firre. Dom andra tre som inte parat ut slåss dagen lång, mycket imponeraned fajter så det skvätter ibland.
            /Carl
            www.stockholmsciklidklubb.com

            Kommentar

            Arbetssätt...