Tanganyika, snäckleckare tillsammans med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin Floridan
    Användare
    • december 2007
    • 91

    Tanganyika, snäckleckare tillsammans med?

    Har beställt ett nytt akvarium på 170-liter och behöver lite hjälp.

    Jag har redan bestämt att jag ska ha någon snäcklekare i det (L. ocelatus/multifasciatus/brevis)
    men tänker ha i alla fall en art till i det...
    Behöver tips på lagom små arter?
    Hade tänkt på någon slags prinsessa, men dom har väl en tendens att bossa och ta över hela akvariet?

    MVH Robin
    Jag är solipsist!
  • christer antonsson
    Användare
    • september 2002
    • 183

    #2
    skulle vilja slå ett slag för Callochromis varianterna typ "Pleurospilus",vilken är en sandlekare. Andra trevliga är Enantiopus varianterna typ "Kilesa"oxå den en sandlekare. Även Julidochromis typ "Gombo". Den är iof en ganska tuff gynnare men då oftast mot egna arten.

    Välj o vraka det finns mkt gott att välja mellan
    Christer Antonsson

    1800 liter Troffar:
    Ikola
    Pemba
    Duboisi- Mazwa
    Red Rainbow- Kapere

    Kommentar

    • Robin Floridan
      Användare
      • december 2007
      • 91

      #3
      Behöver inte många av dessa sandlekare mycket större akvarium än vad jag kommer kunna erbjuda!?
      Är egentligen Julidochromis-arterna så "lättstörda" som man hört talas om? Har fastnat för dessa men man läser om att ett vattenbyte kan få ett par att bryta upp, är det så illa?
      Jag är solipsist!

      Kommentar

      • Matz Karlsén
        Användare
        • februari 2004
        • 1127

        #4
        Ursprungligen postat av Robin Floridan
        Behöver inte många av dessa sandlekare mycket större akvarium än vad jag kommer kunna erbjuda!?
        Är egentligen Julidochromis-arterna så "lättstörda" som man hört talas om? Har fastnat för dessa men man läser om att ett vattenbyte kan få ett par att bryta upp, är det så illa?
        Jag har haft Jullar många gånger och min erfarenhet är att de är tåliga. Jag tycker precis som du att ditt kar är för litet för sandlekare. Men ett eller två par jullar skulle pasa fint.
        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

        Kommentar

        • Robin Floridan
          Användare
          • december 2007
          • 91

          #5
          Vilken Julle tror ni är den tåligaste och minst lättstörda?
          Jag är solipsist!

          Kommentar

          • patrickeriksson
            Användare
            • oktober 2007
            • 355

            #6
            Ursprungligen postat av Robin Floridan
            Vilken Julle tror ni är den tåligaste och minst lättstörda?
            Jullarna är nog mest lättstörda när dom just bildat par. Efter att dom lekt ett par gånger verkar det inte vara några problem. Jag har bökat runt i karet många gånger utan att det verkar störa dom. Jag försökte ha två par marlieri i ett 280 liters men det funkade inte trots mycket gömställen, men någon av de mindre arterna typ transcriptus kanske går bättre.
            Patrick Eriksson

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av Robin Floridan
              Vilken Julle tror ni är den tåligaste och minst lättstörda?
              Jag hade två par transcriptus tillsammans med multifasciatus i ett 160-literskar. Alla lekte och de var aldrig några problem. Se till att ha varsitt stenrös till varje par. Fördelen med transcriptus är att den är den minsta jullen. Könskillnaden på dem är att honan är större.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • Robin Floridan
                Användare
                • december 2007
                • 91

                #8
                Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                Jag hade två par transcriptus tillsammans med multifasciatus i ett 160-literskar. Alla lekte och de var aldrig några problem. Se till att ha varsitt stenrös till varje par. Fördelen med transcriptus är att den är den minsta jullen. Könskillnaden på dem är att honan är större.
                Hmm jag tror jag börjar har bestämt mig!
                Ska ha ett stenröse i ena halvan till jullar och den andra ska tillägnas en sandbotten med fullt med snäckor och troligtvis multifasciatus (då jag vet att min favoritaffär har fullt med dessa inne)

                Hur många multifasciatus brukar vara lagom, snackar vi par, grupper eller harem?
                Jag är solipsist!

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin Floridan
                  Hmm jag tror jag börjar har bestämt mig!
                  Ska ha ett stenröse i ena halvan till jullar och den andra ska tillägnas en sandbotten med fullt med snäckor och troligtvis multifasciatus (då jag vet att min favoritaffär har fullt med dessa inne)

                  Hur många multifasciatus brukar vara lagom, snackar vi par, grupper eller harem?
                  Jag skulle nog börja med en hanne och två honor av multifasciatus. De kommer garanterat att yngla av sig.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • Robin Floridan
                    Användare
                    • december 2007
                    • 91

                    #10
                    Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                    Jag skulle nog börja med en hanne och två honor av multifasciatus. De kommer garanterat att yngla av sig.
                    Har faktiskt hållt några ocellatus i ett 60 literskar, började med 1 hane två honor en av honorna försvann, sen hanen, kvar fanns en hona med ett par yngel, detta var dock i undervisningssyfte när jag gick på gymnasiet, så jag hade inte så mycket möjlighet att hänga på skolan och sköta det som det behövdes...

                    Det jag ville komma fram till var i alla fall att det är väldigt intressanta fiskar!

                    Men mutifascitus 1,2 blir nog det första som får flytta in, men det kommer dröja ett tag Jag skyndar långsamt!
                    Jag är solipsist!

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ursprungligen postat av Robin Floridan
                      Behöver inte många av dessa sandlekare mycket större akvarium än vad jag kommer kunna erbjuda!?
                      Är egentligen Julidochromis-arterna så "lättstörda" som man hört talas om? Har fastnat för dessa men man läser om att ett vattenbyte kan få ett par att bryta upp, är det så illa?
                      Ja håller just nu 15 Callochromis i ett 200 liters kar som funkar alldeles utmärkt.
                      Fisken leker hela tiden och inga mobboffer hänger i hörnen.

                      Hej! Startar härmed en tråd som kommer att handla om ett akvarieprojekt som är som är startat. Jag har tidigare dryftat frågan i denna tråden. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56628 Efter ett rejält bakslag när jag fick en stor vattenskada (kolla CB:1 2007) och http://www.ciklid.org/forum/showthread


                      På denna sidan inlägg 187 ser du en del av gruppen där även tuggande honor är med.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av Robin Floridan
                        Har faktiskt hållt några ocellatus i ett 60 literskar, började med 1 hane två honor en av honorna försvann, sen hanen, kvar fanns en hona med ett par yngel, detta var dock i undervisningssyfte när jag gick på gymnasiet, så jag hade inte så mycket möjlighet att hänga på skolan och sköta det som det behövdes...

                        Det jag ville komma fram till var i alla fall att det är väldigt intressanta fiskar!

                        Men mutifascitus 1,2 blir nog det första som får flytta in, men det kommer dröja ett tag Jag skyndar långsamt!
                        Någon hungrig elev? eller nån med långa fingrar kanske?
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Multisar blir finfint, samt några Jullar till det. Ett röse i vardera hörnen och snäckskalslekarna i mitten borde gå bra. Försök bygga rösena högt (eventuellt med plastbyttor som stöd för stenarna så det inte blir så tungt), Jullar använder gärna sidorutorna om de får möjlighet. Skoj att se på Jullar, de har konstant magen mot underlaget även om de är uppochner i en grotta.

                          Av de Jullar jag har erfarenhet av så är reganin den snällaste (trots sin storlek) och även de som håller ihop bäst i par. Har transcriptus (ett par), och det är ett evigt bråkande efter varje störning. Misstänker att det kan vara lite individuellt hos firrarna också, andra verkar ha andra erfarenheter. Storlek på revir handlar enligt mig rätt mycket om inredningen - är det bra inrett så behövs mindre revir.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Robin Floridan
                            Användare
                            • december 2007
                            • 91

                            #14
                            Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                            Någon hungrig elev? eller nån med långa fingrar kanske?
                            Vem vet... Men på ett sånt ställe får man nästan betrakta djur som en variabel!
                            Jag är solipsist!

                            Kommentar

                            • Robin Floridan
                              Användare
                              • december 2007
                              • 91

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Multisar blir finfint, samt några Jullar till det. Ett röse i vardera hörnen och snäckskalslekarna i mitten borde gå bra. Försök bygga rösena högt (eventuellt med plastbyttor som stöd för stenarna så det inte blir så tungt), Jullar använder gärna sidorutorna om de får möjlighet. Skoj att se på Jullar, de har konstant magen mot underlaget även om de är uppochner i en grotta.

                              Av de Jullar jag har erfarenhet av så är reganin den snällaste (trots sin storlek) och även de som håller ihop bäst i par. Har transcriptus (ett par), och det är ett evigt bråkande efter varje störning. Misstänker att det kan vara lite individuellt hos firrarna också, andra verkar ha andra erfarenheter. Storlek på revir handlar enligt mig rätt mycket om inredningen - är det bra inrett så behövs mindre revir.

                              Hilsen,

                              P
                              Hur menar du med plastbyttor? Reganin känns aningen overkill i storlek, tror jag, hade gärna haft dom annars. Jag tar hellre i underkant vad det gäller storlek på fiskar, ju mindre fiskar desto större upplevs akvariet.
                              Senast redigerad av Robin Floridan; 05 december 2007, 15:06.
                              Jag är solipsist!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...