Malawi cichlids Ad K. 4:e utgåva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Kan delvis hålla med - åtminstone gäller det så för de "närmast sörjande".
    Däremot är det inte så bra för akvariehobbyn. En bok på engelska läses kanske av max. 50 personer, medan det är 10-20 ggr fler som skaffar den om den är på svenska.
    Så i längden är det inte bra för akvarioehobbyn.
    Ja självklart har du rätt Kjell, hur många köper en bok på engelska i en svensk zoobutik.Janne

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag ser endast fördelar med att läsa en bok på originalspråk om man behärskar det. Detta är inte menat som kritik av översättningen till svenska.
    Kan delvis hålla med - åtminstone gäller det så för de "närmast sörjande".
    Däremot är det inte så bra för akvariehobbyn. En bok på engelska läses kanske av max. 50 svenskar, medan det är 10-20 ggr fler som skaffar den om den är på svenska.
    Så i längden är det inte bra för akvarioehobbyn.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 februari 2008, 22:57.

    Lämna en kommentar:


  • Lacustris
    svarade
    Har haft boken ett par månader nu.
    Jämfört med 3:an har flertalet av artbilderna bytts ut mot (ännu) bättre och många arter har kompletterats med bilder från fler fångstplatser.
    Mycket av texten är dock gemensam med 3:an.

    Det som är den stora poängen är dock att många nya arter tillkommit med såväl bild som text. En hel del arter har "bytt namn".
    Antalet sidor har ju också utökats rejält.

    Tredje utgåvan duger bra men fjärde är bra mycket bättre!
    Senast redigerad av Lacustris; 13 februari 2008, 21:27.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Om man vill ha boken på svenska eller engelska är ju naturligtvis en viktig aspekt för många. Själv ser jag ingen nackdel med att ha boken på engelska.
    Jag ser endast fördelar med att läsa en bok på originalspråk om man behärskar det. Detta är inte menat som kritik av översättningen till svenska.

    Lämna en kommentar:


  • Lars Andersson
    svarade
    Ursprungligen postat av Hank
    ...var inte omslagsbild LITE tillintetsägande?
    Har 3:an som verkligen är Malawibibeln!!
    Vet inte riktigt hur jag skall kommentera detta inlägg.

    Jag nöjer mig med att konstatera att om jag hade förmågan att kunna göra en dylik bok och om jag hade en fru som hade fått ge namn åt en fisk som avhandlas i boken hade nog jag också satt den fisken som omslagsbild på boken. Skäl? Det finns flera.

    Alla utgåvorna har sina förtjänster. Jag tycker 4:an verkar bra. Trots att jag är en av de få som "tittat" i boken är jag ännu inte beredd och ge ett sådant definitvt omdöme som ovan. Själv lutar jag åt att 4:an har fler förtjänster än 3:an. Detta grundar jag på att 4:ans utökade delar delvis avhandlar fisk som jag är mer intesserad av.

    Om man vill ha boken på svenska eller engelska är ju naturligtvis en viktig aspekt för många. Själv ser jag ingen nackdel med att ha boken på engelska.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av unger
    men finns den översatt till svenska eller är den ännu på engelska i avvaktan på att en distributör ska dyka upp??
    Nej någon svensk version kommer det inte att bli även om Ad skulle hitta någon distributör - efterfrågan är alldeles för liten. Tyvärr är väl den tiden förbi då de stora ciklidpraktverken översattes till svenska.

    Lämna en kommentar:


  • Hank
    svarade
    ...var inte omslagsbild LITE tillintetsägande?
    Har 3:an som verkligen är Malawibibeln!!

    Lämna en kommentar:


  • unger
    svarade
    men finns den översatt till svenska eller är den ännu på engelska i avvaktan på att en distributör ska dyka upp??

    Lämna en kommentar:


  • jonre723
    svarade
    Jag har bläddrat i Lars bok idag. Den var fin.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Pratade med Ad häromdagen - tyvärr har han inte fått tag i någon svensk distributör som vill sälja den fjärde utgåvan av "Malawicichlids in their natural habitat".

    Lämna en kommentar:


  • Lars Andersson
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    La de på tull?
    Nej.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Från Texas.
    La de på tull?

    Lämna en kommentar:


  • Lars Andersson
    svarade
    Från Texas.

    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Från Danmark eller Sverige? Vilken butik?

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Från Danmark eller Sverige? Vilken butik?
    Varför Danmark eller Sverie? Jag köper aldrig utlänsk litteratur i Sverige utan beställer främst från UK. Finns det någon orsak att inte beställa från www.cichlidpress.com ?

    Lämna en kommentar:


  • Peter_A_F
    svarade
    Ursprungligen postat av Lars Andersson
    Fick boken idag.
    Från Danmark eller Sverige? Vilken butik?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...